Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2018-05-08 00:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Reforma EU ETS. Zmiany przepisów weszły w życie - co dalej?

Reforma EU ETS. Zmiany przepisów weszły w życie - co dalej?

8 kwietnia 2018 roku weszła w życie Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/410 wprowadzająca zmiany w systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, tzw. EU ETS. Jest to długo oczekiwany dokument reformujący system EU ETS, stanowiący także ważny element realizacji unijnej polityki klimatycznej. Zmiany mają istotne znaczenie dla polskiej gospodarki, w szczególności dla przedsiębiorców związanych z sektorami energetycznym i energochłonnym.

Dyrektywa 2018/410 Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w celu wzmocnienia efektywnych pod względem kosztów redukcji emisji oraz inwestycji niskoemisyjnych oraz decyzję (UE) 2015/1814 została uchwalona 14 marca 2018 roku. Akt ten reformuje unijny system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. Wprowadzane zmiany dotyczą kolejnego (czwartego), okresu funkcjonowania systemu, przypadającego na lata 2021-2030. Mają one za zadanie dalszą redukcję emisji gazów cieplarnianych, realizację celów tzw. porozumienia paryskiego z grudnia 2015 roku, a także usprawnienie systemu i wyeliminowanie wad ujawnionych w nim dotychczas. Dyrektywa ustala również ramy dla kolejnych etapów reformy systemu i wydawania związanych z nią aktów prawnych. Jednak wejście w życie samych przepisów dyrektywy to jeszcze nie koniec rewolucji, konieczne bowiem będzie przyjęcie aktów wykonawczych na poziomie europejskim. Zmiany wynikające z dyrektywy muszą zostać implementowane do polskiego porządku prawnego do 9 października 2019 roku.

Szybsza redukcja emisji i usprawnienie systemu

Dyrektywa aktualizuje odpowiedni wskaźnik redukcji i zwiększa tym samym tempo zmniejszania liczby uprawnień w systemie. Odpowiednio, począwszy od 2021 roku tzw. współczynnik liniowy zostanie podwyższony do 2,2% (obecnie 1,74%). Oznacza to, że ilość dostępnych w systemie uprawnień będzie się nadal corocznie zmniejszać, ale szybciej niż dotychczas. Malejąca liczba uprawnień na rynku powinna przeciwdziałać ich nadpodaży i nadmiernemu spadkowi cen, a także zapewnić odpowiednio wysoki poziom redukcji emisji.

Zreformowany system EU ETS ma być aktualizowany. W tym celu zmieniona dyrektywa poddawana będzie przeglądowi z perspektywy rozwoju sytuacji międzynarodowej i realizacji celów porozumienia paryskiego. To samo dotyczy przewidzianych w niej środków wspierających energochłonne sektory, narażone na ryzyko wystąpienia tzw. ucieczki emisji. Będą one poddawane przeglądowi w świetle środków polityki klimatycznej w innych dużych gospodarkach.

Dyrektywa wprowadza również zmiany dotyczące tzw. rezerwy stabilności rynkowej (MSR) - mechanizmu, który ma zapewniać równowagę rynkową w systemie. Uprawnienia, które nie są przydzielone dla nowych instalacji do 2020 roku i nie są przydzielone z powodu zaprzestania działalności i częściowego zaprzestania działalności, mają zostać wprowadzone do rezerwy. W myśl nowych przepisów do końca 2023 roku liczba uprawnień przenoszonych do rezerwy stabilności rynkowej tymczasowo się podwoi. Począwszy od 2023 roku zostanie wprowadzony mechanizm ograniczający ważność uprawnień w rezerwie.

Zasady przydziału uprawnień i przeciwdziałanie ucieczce emisji

Udział bezpłatnych uprawnień do emisji wynosi 43% ich całkowitej puli. Z kolei po raz pierwszy wyraźnie wskazano w przepisach, że pozostała ich część tj. 57% ma być sprzedawana w drodze aukcji. Przewiduje się także możliwość korekty tego wskaźnika o maksymalnie 3% całkowitej liczby uprawnień. Zasady alokacji bezpłatnych uprawnień mają być również bardziej dostosowane do wielkości produkcji. W tym celu poziom przydziału bezpłatnych uprawnień dla instalacji, których eksploatacja zwiększyła lub zmniejszyła się, o więcej niż 15%, w porównaniu z poziomem początkowo zastosowanym do jego określenia, powinien być odpowiednio skorygowany.

Zreformowany system EU ETS zawiera szereg rozwiązań, które mają zapobiegać tzw. "ucieczce emisji" (carbon leakage), związanej z przenoszeniem źródeł emisji do krajów nieobjętych systemem. Sektory narażone na wystąpienie zjawiska ucieczki emisji otrzymają bezpłatne uprawnienia. Te najbardziej zagrożone uzyskają pełne bezpłatne przydziały uprawnień na okres do 2030 roku. Za sektory narażone uznaje się takie, w odniesieniu do których iloczyn ich intensywności handlu z państwami trzecimi, oraz ich intensywności emisji, mierzonej w kg ekwiwalentu CO2, podzielonych przez ich wartość dodaną brutto (w EUR), przekracza poziom wyznaczony w dyrektywie (0,2). Sektorom zagrożonym zjawiskiem w mniejszym stopniu, przydziela się uprawnienia w wysokości 30% liczby uprawnień ustalonej zgodnie dyrektywą. Po 2026 roku rozpocznie się stopniowe wygaszanie bezpłatnych przydziałów dla tych mniej narażonych sektorów, z wyłączeniem sektora ciepłowniczego. Powyższe preferencje mają umożliwiać zachowanie konkurencyjności przedsiębiorstwom zagrożonym ucieczką emisji i przeciwdziałać temu niepożądanemu zjawisku.

Niezależnie od powyższego, państwa członkowskie mogą rekompensować pośrednie koszty emisji zgodnie z zasadami udzielania pomocy publicznej. Środki te mają zapewniać odpowiednią ochronę przed ryzykiem wystąpienia ucieczki emisji. Zgodnie ze zreformowaną dyrektywą, poszczególne kraje Unii mogą wprowadzić środki finansowe, na rzecz sektorów narażonych na ryzyko ucieczki emisji z powodu znacznych kosztów pośrednich, związanych z przenoszeniem kosztów dotyczących emisji gazów cieplarnianych na ceny energii elektrycznej. Warunkiem jest tu jednak zgodność ewentualnego wsparcia z unijnymi zasadami dotyczącymi pomocy publicznej. W szczególności przyznawana pomoc nie może powodować nieuzasadnionych zakłóceń konkurencji na rynku wewnętrznym. Państwa członkowskie mogą przeznaczyć na taką pomoc do 25% dochodów uzyskanych ze sprzedaży uprawnień w drodze aukcji, a przekroczenie tego progu musi być uzasadnione.

Fundusze na inwestycje w energetyce

Zmieniona dyrektywa ustanawia mechanizmy finansowe, które mają za zadanie wesprzeć państwa członkowskie w procesie transformacji w kierunki gospodarki niskoemisyjnej. W tym celu tworzy się dwa fundusze: fundusz modernizacyjny oraz fundusz innowacyjny.

Ten pierwszy ma być zasilany wpływami z aukcji uprawnień w latach 2021-2030. Fundusz powołuje się w celu wspierania inwestycji, w tym tych o małej skali oraz poprawy efektywności energetycznej i modernizacji systemów energetycznych biedniejszych państw członkowskich. Za takie uznano kraje-, w których o PKB na mieszkańca według cen rynkowych z 2013 roku wyniosło poniżej 60% średniej unijnej (w tym m.in. Polskę). Pomimo uzyskania przez Polskę największego udziału w funduszu (43,41%), zasady rozdziału gromadzonych środków nie są korzystne z punktu widzenia krajowego miksu energetycznego (opartego przede wszystkim na węglu). Zasadniczo z funduszu nie udziela się bowiem wsparcia obiektom wytwarzającym energię przy wykorzystaniu stałych paliw kopalnych (wyjątkiem są tu tylko inwestycje w systemy ciepłownicze w najbiedniejszych państwach członkowskich Unii, o PKB na mieszkańca poniżej 30% średniej unijnej). W związku z tym praktycznie nie będzie on mógł być wykorzystany w celu finansowania modernizacji krajowej energetyki węglowej.

Z kolei fundusz innowacyjny ma na celu wsparcie innowacji w dziedzinie niskoemisyjnych technologii i procesów, w tym technologii wychwytywania i utylizacji dwutlenku węgla (CCU), jego wychwytywania i geologicznego składowania (CCS) oraz innowacyjnych technologii w zakresie energii odnawialnej i magazynowania energii. Jest on zasilany środkami z uprawnień, które w przeciwnym razie państwa członkowskie mogłyby przydzielić bezpłatnie lub sprzedać w drodze aukcji. Do funduszu kwalifikują się projekty we wszystkich państwach członkowskich (również w Polsce), w tym te o małej skali.

Co dalej z reformą?

Wprowadzone zmiany są kolejnym krokiem w kierunku realizacji celów unijnej polityki klimatycznej. Mają one również wyeliminować część wad systemu EU ETS zaobserwowanych w trakcie jego funkcjonowania. Omawiane zmiany dotyczą fundamentu systemu, ale ich przyjęcie nie oznacza końca przeprowadzanych reform. Na podstawie zmienionych przepisów Komisja Europejska jest bowiem upoważniona do wydania szeregu szczegółowych aktów prawnych. Dwa najważniejsze z nich będą dotyczyć ucieczki emisji i przydziału uprawnień.

Do 31 grudnia 2019 roku ma zostać przyjęty akt delegowany zawierający listę sektorów i podsektorów narażonych na ryzyko ucieczki emisji. Będzie to szczególnie ważny dokument przesądzający o możliwości ubiegania się o bezpłatne uprawnienia do emisji.

Dalej, Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych uzupełniających dyrektywę w zakresie ogólnych zasad przydziału uprawnień, a także zobowiązana do przyjęcia aktów wykonawczych określających wartości wskaźników (benchmarków) przydzielania bezpłatnych uprawnień. 30 września 2019 roku upływa termin zebrania informacji służących do ustalenia tych parametrów na lata 2021-2025. Dane dotyczące kolejnych pięcioletnich okresów mają być przedkładane co pięć lat od tej daty.

Dyrektywa weszła w życie 8 kwietnia 2018 roku i powinna znaleźć odzwierciedlenie w ustawodawstwie poszczególnych krajów członkowskich. Polska i inne państwa mają obowiązek implementowania jej do swoich porządków prawnych do 9 października 2019 roku. W Polsce kwestie związane z EU ETS są uregulowane przede wszystkim w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 roku o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, która będzie wymagała odpowiedniej nowelizacji.
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.