Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2025-02-20 14:30
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Mechanizm CBAM - dostosowanie cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂

Mechanizm CBAM - dostosowanie cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂

Mechanizm CBAM (ang. Carbon Border Adjustment Mechanism) to narzędzie opracowane przez Unię Europejską, którego celem jest wyrównanie warunków konkurencyjnych pomiędzy producentami działającymi w UE a dostawcami spoza niej. Jest to istotny element unijnej strategii klimatycznej i gospodarczej, mający wpływ zarówno na sektor przemysłowy, jak i ochronę środowiska. Do końca 2025 roku trwa tzw. okres przejściowy - ma on wspierać stopniowe wdrożenie programu


CBAM jako narzędzie polityki klimatycznej UE, polega na dostosowywaniu cen importowanych towarów w zależności od poziomu emisji CO₂ powstających w trakcie ich produkcji. Wpisuje się ono w założenia pakietu Fit for 55, którego nadrzędnym celem jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych oraz realizacja unijnej strategii redukcji emisji netto o co najmniej 55% do 2030 roku, a także osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku.

Mechanizm ten działa w ścisłym powiązaniu z unijnym systemem handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) i ma na celu przeciwdziałanie zjawisku carbon leakage, czyli przenoszenia produkcji do krajów o mniej restrykcyjnych regulacjach środowiskowych.


Podstawę prawną mechanizmu stanowią:

➤ Rozporządzenie (UE) 2023/956 dotyczące CBAM,
➤ Nowelizacja dyrektywy regulującej unijny system handlu emisjami (EU ETS).


Jak działa CBAM?

CBAM nakłada dodatkowe opłaty na towary importowane do UE, których produkcja wiąże się z emisją CO₂. Wysokość tych opłat jest uzależniona od kosztów ponoszonych przez europejskie przedsiębiorstwa w ramach EU ETS.

W systemie EU ETS unijni producenci są zobowiązani do zakupu uprawnień do emisji CO₂ za każdą tonę wyemitowanego gazu cieplarnianego. Część uprawnień jest przydzielana nieodpłatnie, a pozostała część trafia na aukcje. Producenci spoza UE nie ponoszą takich kosztów, co daje im przewagę konkurencyjną i zwiększa ryzyko przenoszenia produkcji do państw o mniej restrykcyjnych regulacjach środowiskowych. CBAM ma na celu eliminację tej różnicy poprzez wprowadzenie opłat dla importerów towarów charakteryzujących się wysoką emisyjnością.

Ważnym elementem CBAM jest jego wdrażanie równolegle z ograniczaniem liczby bezpłatnych uprawnień w ramach EU ETS. W miarę jak importerzy będą zobowiązani do zakupu certyfikatów CBAM, unijni producenci stopniowo utracą możliwość korzystania z darmowych uprawnień, co ma zapewnić równe warunki konkurencji. Jednakże, surowe regulacje klimatyczne mogą wpłynąć na osłabienie pozycji europejskich firm na rynkach międzynarodowych.

,,Wysokie koszty związane z emisjami, wynikające z EU ETS i CBAM, mogą sprawić, że produkty wytwarzane w UE staną się mniej atrakcyjne cenowo w porównaniu z towarami z krajów o mniej rygorystycznych normach środowiskowych. Według analiz Komisji Europejskiej, może to prowadzić do około 7-procentowego spadku wartości eksportu towarów.

Zgodnie z założeniami, wpływy z wdrożenia CBAM wyniosą kilka miliardów rocznie. Komisja Europejska ma rozdzielać środki pozyskane z podatku granicznego pomiędzy kraje UE oraz najbardziej dotkniętych mechanizmem CBAM partnerów handlowych, czyli państwa trzecie. Ma to na celu promowanie globalnych działań na rzecz redukcji emisji oraz wspieranie transformacji w kierunku gospodarki niskoemisyjnej.” - mówi Przemysław Kurylas, Dyrektor Operacyjny w DB Energy.


Etapy wdrażania CBAM

CBAM jest wprowadzany stopniowo, co pozwala przedsiębiorstwom na dostosowanie się do nowych wymagań.

➤ Okres przejściowy (1 października 2023 – 31 grudnia 2025)

Importerzy muszą składać kwartalne raporty dotyczące emisji wbudowanych w sprowadzane towary, jednak na tym etapie nie są zobowiązani do ponoszenia opłat. Niezłożenie raportu może skutkować sankcjami administracyjnymi

➤ Okres docelowy (od 1 stycznia 2026)

W latach 2026–2033 stopniowo wprowadzany będzie obowiązek zakupu certyfikatów CBAM dla emisji wbudowanych. Równocześnie system darmowych uprawnień w ramach EU ETS będzie sukcesywnie wygaszany. Od 2034 roku wszystkie emisje objęte mechanizmem CBAM będą wymagały umorzenia odpowiedniej liczby certyfikatów, a bezpłatne uprawnienia w EU ETS zostaną całkowicie wycofane.


Kto podlega obowiązkowi raportowania CBAM?

Mechanizm obejmuje sektory o wysokiej emisyjności, w których istnieje największe ryzyko przenoszenia produkcji poza UE. W początkowej fazie dotyczy to następujących branż:

➤ cement,
➤ żelazo i stal,
➤ aluminium,
➤ nawozy,
➤ wodór,
➤ energia elektryczna.


Zakres raportowania CBAM

Raportowanie emisji jest kluczowym elementem funkcjonowania mechanizmu CBAM. W okresie przejściowym przedsiębiorstwa są zobowiązane do przekazywania informacji na temat

➤ Emisji wbudowanych – ilości gazów cieplarnianych powstałych w trakcie produkcji importowanych towarów,

➤ Kosztów emisji w kraju pochodzenia – jeśli kraj eksportujący posiada własny system opłat za emisje, importerzy mogą odliczyć te koszty od zobowiązań CBAM.

Po zakończeniu okresu przejściowego obowiązek raportowania zostanie rozszerzony o konieczność umarzania certyfikatów CBAM.

Polskie przedsiębiorstwa importujące towary objęte mechanizmem muszą dostarczać szczegółowe raporty zawierające dane o emisjach bezpośrednich związanych z procesami produkcyjnymi oraz emisjach pośrednich, np. wynikających z wykorzystania energii elektrycznej. Raporty muszą uwzględniać także informacje o ilości i rodzaju importowanych produktów, ich kraju pochodzenia oraz o funkcjonujących tam systemach opłat za emisje CO₂.

Do końca 2025 roku raportowanie pozostaje obowiązkowe, ale nie wiąże się z opłatami. Od 2026 roku firmy będą musiały nabywać certyfikaty CBAM, które odzwierciedlają koszty emisji wbudowanych w importowane towary.

CBAM a sektor przemysłowy

Wdrożenie CBAM wymaga od firm przemysłowych przemyślenia strategii łańcucha dostaw i związanych z nim emisji. Aby sprostać nowym regulacjom, przedsiębiorstwa powinny:

➤ inwestować w bardziej efektywne technologie produkcyjne,
➤ przeprowadzać audyty środowiskowe w celu dokładnego określenia swojego śladu węglowego,
➤ rozważyć przeniesienie części produkcji do UE, by uniknąć kosztów związanych z CBAM.

Potencjalne korzyści CBAM

➤ Wyrównanie warunków konkurencji – mechanizm eliminuje przewagę cenową producentów spoza UE, którzy nie ponoszą kosztów związanych z emisjami,
➤ Ograniczenie emisji na poziomie globalnym – CBAM ma zachęcać inne państwa do wdrażania bardziej rygorystycznych regulacji klimatycznych,
➤ Stymulacja innowacji – presja na redukcję emisji skłania firmy do inwestowania w nowe technologie,
➤ Wsparcie dla celów klimatycznych UE – mechanizm wspomaga realizację strategii neutralności klimatycznej do 2050 roku.

Wyzwania związane z CBAM

➤ Dodatkowe koszty dla firm – importerzy będą musieli ponosić opłaty związane z emisjami, co może wpłynąć na ceny końcowe produktów,
➤ Skomplikowane raportowanie – konieczność dokładnego monitorowania emisji w całym łańcuchu dostaw zwiększa obciążenia administracyjne,
➤ Ryzyko retorsji handlowych – państwa spoza UE mogą uznać CBAM za barierę handlową i wprowadzić własne mechanizmy odwetowe.


Podsumowanie

CBAM to jeden z kluczowych instrumentów polityki klimatycznej UE, który ma na celu zarówno redukcję emisji, jak i zapewnienie równych warunków konkurencji na rynku międzynarodowym. Nowe regulacje wymagają od importerów dostosowania się do obowiązków raportowania i ponoszenia kosztów emisji. Choć CBAM wiąże się z wyzwaniami, może również przyczynić się do globalnej transformacji przemysłowej i zwiększenia ambicji klimatycznych. Pełne wdrożenie mechanizmu w 2026 roku będzie istotnym krokiem na drodze do neutralności klimatycznej UE, a jego konsekwencje odczują zarówno unijne, jak i zagraniczne przedsiębiorstwa.
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
Autor
DB Energy
DB Energy
Bądź na bieżąco
Podając adres e-mail wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie treści marketingowych w postaci newslettera pocztą elektroniczną od Agencji Rynku Energii S.A z siedzibą w Warszawie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
altaltalt
Więcej informacji dotyczących przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, w tym informacje o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w polityce prywatności.
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.