Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2021-09-06 00:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Ładowanie samochodu elektrycznego w Polsce – gdzie, jak długo i za ile?

Ładowanie samochodu elektrycznego w Polsce – gdzie, jak długo i za ile?

Wbrew mitom, ładowanie samochodu elektrycznego w Polsce nie stanowi większego problemu. Wciąż powstają nowe stacje ładowania, jednak częściej kierowcy ładują auta prywatnie.

Pojazdy zeroemisyjne można uzupełniać z coraz większą mocą. Ponadto operatorzy usług ładowania oferują abonamenty pozwalające dostosować opłaty do potrzeb każdego kierowcy.

„Jak długo będzie ładował się mój samochód?”
Jak wynika z badania EV Klub Polska we współpracy z Volkswagen i InsightOut Lab, dla zdecydowanej większości aspekt czasu ładowania auta nie jest najważniejszy.

Najczęściej posiadacze elektryków uzupełniają energię w domu lub w pracy. Dla wielu z nich to najwygodniejsze rozwiązanie, bo zazwyczaj odbywa się w czasie, gdy samochód stoi nieużywany. Właściciel może wtedy pracować, odpoczywać czy robić zakupy.

Wyniki badania potwierdzają, że aż 83 proc. polskich kierowców samochodów elektrycznych preferuje ładowanie pojazdów z prywatnych źródeł energii. Takie rozwiązanie w praktyce nie różni się od ładowania smartfona i najbardziej się opłaca finansowo.

Żeby kupić pojazd elektryczny, nie trzeba mieszkać w domu jednorodzinnym. Aż 38 proc. właścicieli samochodów elektrycznych, którzy wzięli udział w badaniu, mieszka w budynkach wielorodzinnych. Co czwarty ankietowany (24 proc.) nie ma możliwości ładowania w miejscu zamieszkania.

Hubert Niedzielski z Volkswagen Group Polska przyznaje jednak, że nabywcami elektryków są najczęściej osoby, dla których ładowanie w domu, bloku czy miejscu pracy nie stanowi większego problemu.

Czas ładowania zależy od wielu czynników
Czas uzupełniania energii zależy m.in. od pojemności akumulatora trakcyjnego, mocy punktu ładowania, możliwości technicznych danego modelu BEV (Battery Electric Vehicle) lub PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), a nawet od temperatury powietrza.

Samochód z napędem elektrycznym można ładować ze zwykłego domowego gniazdka sieciowego z mocą do ok. 2,3 kW. Gniazdo siłowe lub z naścienna stacja typu wallbox o mocy do 22 kW znacznie przyspiesza ten proces.

Podczas dłuższej trasy lub przy braku możliwości ładowania samochodu z prywatnego źródła energii, najlepszą opcją jest skorzystanie z ładowarek ogólnodostępnych. Są instalowane m.in. w galeriach handlowych, na publicznych parkingach, stacjach paliw, przy hotelach, restauracjach i wielu innych lokalizacjach.

Za przykład weźmy jeden z najpopularniejszych w Polsce modeli na baterię o pojemności 58 kWh. Czas uzupełniania energii w akumulatorze trakcyjnym wynosi w przybliżeniu 28 godzin z domowego gniazdka.

Jeśli podłączymy go do wallboxa o mocy 11 kW, proces zajmie około 6 godzin. Na ogólnodostępnej stacji DC o mocy 50 kW akumulator naładuje się w ciągu godziny. Wykorzystanie urządzenia o mocy 100 kW skróci czas do 35 minut.

Ile kosztuje ładowanie na mieście?
Rozpiętość cenowa zależy od rodzaju zasilania i wybranego pakietu u największych operatorów stacji. W publicznych punktach ładowania wynosi 0,99 zł – 2,99 zł/kWh. Szybkie ładowanie prądem stałym (DC) jest droższe, ponieważ kosztuje 1,29 – 2,99 zł/kWh. Dla prądu przemiennego (AC) jest to koszt od 0,99 zł do 1,59 zł za 1 kWh.

Załóżmy, że chcemy naładować od zera do maksimum pojazd o zasięgu około 500 km, który jest wyposażony w akumulator o pojemności 73 kWh. Zapłacimy za to mniej więcej od 72 zł do 116 zł w przypadku ładowarki AC lub od 94 zł do 218 zł, gdy korzystamy z szybkiej stacji DC.

Typowo miejski pojazd z mniejszym akumulatorem i zasięgiem około 200-250 km, naładujemy do pełna za 26,5-42,6 zł (AC) lub 34,5-80 zł (DC).

Dzięki skorzystaniu z taryfy nocnej G12 przejedziemy 100 km samochodem elektrycznym klasy kompaktowej za około 9 zł. Biorąc pod uwagę obecne ceny paliwa, za taki dystans porównywalnym samochodem spalinowym zapłacimy ok. 30 zł – dodaje Albert Kania z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Aby kierowcy elektryków mogli wybrać najbardziej opłacalną opcję ładowania na stacjach publicznych, na stronie kampanii elektromobilni.pl udostępniono Kalkulator kosztów ładowania.

Dzięki niemu w jednym miejscu można zweryfikować i porównać koszt ładowania konkretnego modelu samochodu na stacjach, które obsługują ładowarki. Kalkulator uwzględnia stan baterii w samochodzie oraz typ ładowania. Szacuje także czas uzupełniania energii do wybranego poziomu, łączny koszt oraz koszt przejechania 100 km przy skorzystaniu z danej taryfy.

Jak znaleźć stację ładowania?
Dzięki opracowanemu przez PSPA i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) „Licznikowi elektromobilności”, wiemy, że pod koniec lipca 2021 w Polsce działało 1557 ogólnodostępnych stacji ładowania. W dwa lata sieć publicznej infrastruktury powiększyła się niemal dwukrotnie.

W zlokalizowaniu najbliższej ładowarki pomoże strona elektromobilni.pl. Na niej udostępniono aktualizowaną na bieżąco mapę wszystkich ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce.

Dzięki naszej mapie każdy kierowca samochodu elektrycznego może zweryfikować, kto jest operatorem stacji i jakie typy złączy są dostępne. Są tam też informacje o mocy ładowania, godzinach pracy stacji oraz czy energia do jej zasilania pochodzi ze źródeł odnawialnych – stwierdza Magda Furmanek z kampanii elektromobilni.pl.

Kampania elektromobilni.pl jest realizowana przez PSPA oraz Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu. To pierwsza w Polsce i jedna z najbardziej kompleksowych w Europie inicjatyw na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu.

Celem projektu jest edukacja i podnoszenie świadomości społecznej na temat elektromobilności. W inicjatywę zaangażowało się kilkadziesiąt podmiotów i instytucji aktywnych w obszarze zrównoważonego transportu w Polsce.

Kampanii patronuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwo Infrastruktury. Patronat nad kampanią objęły także zagraniczne ambasady oraz izby handlowe i kilkadziesiąt polskich samorządów.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, zajmująca się kreowaniem rynku zrównoważonego transportu. Zrzesza ponad 140 przedsiębiorstw z całego łańcucha wartości w elektromobilności.

Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu (KOZK) prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe w ramach Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego. Upowszechnia ich wyniki oraz wspiera administrację publiczną w polityce ekologicznej wobec zachodzących zmian środowiskowych i klimatycznych.

Zobacz i czytaj wygodnie

Najnowsze informacje z branży w jednym miejscu
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.