Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2021-07-28 00:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Ślad węglowy aut spalinowych i elektrycznych. Wnioski nie są takie oczywiste

Ślad węglowy aut spalinowych i elektrycznych. Wnioski nie są takie oczywiste

Czy faktycznie przejście na auta elektryczne i wodorowe oznacza, że spowolnimy globalne ocieplenie? Czy w trakcie cyklu życia pojazdów z tzw. ekologicznymi napędami faktycznie nie produkujemy gazów cieplarnianych? Na te pytanie odpowiada najnowszy raport Międzynarodowej Rady ds. Czystego Transportu.

International Council on Clean Transporation (ICCT) przeanalizował, jaki ślad węglowy w całym cyklu życiu produkują auta o różnych źródłach napędu. Międzynarodowa rada ekspertów przeanalizowała nie tylko samochody z konwencjonalnym napędem spalinowym (z podziałem na samochody benzynowe, diesle, auta zasilane biopaliwami i gazem), ale pod lupę trafiły także pojazdy hybrydowe, elektryczne i wodorowe. Raport uwzględnia obecne i prognozowane przyszłe emisje gazów cieplarnianych związane z każdym etapem cyklu życia i to zarówno pojazdów, jak i paliw - od wydobycia i przetwarzania surowców, poprzez rafinację i produkcję, po eksploatację i ostateczny recykling lub ich utylizację.

Emisje gazów cieplarnianych w cyklu życia samochodów zarejestrowanych w 2021 r. są porównywane z tymi, które mają zostać zarejestrowane w 2030 r. Ponadto badanie to różni się od wcześniejszych badań w kilku aspektach:

- bierze pod uwagę zużycie paliwa i energii elektrycznej w średnim rzeczywistym użytkowaniu, a nie polega wyłącznie na oficjalnych wartościach testowych. Jak podkreślają autorzy, to szczególnie istotne w przypadku wyliczania rzeczywistej emisji gazów cieplarnianych przez hybrydy typu Plug in (PHEV).
- wykorzystuje najnowsze dane dotyczące produkcji baterii na skalę przemysłową i uwzględnia regionalne łańcuchy dostaw baterii. Oznacza to niższą emisję podczas produkcji baterii niż tą, którą wyliczano we wcześniejszych badaniach.
- uwzględniono też krótkoterminowy potencjał globalnego ocieplenia związany z emisją wycieków metanu z gazu ziemnego i ścieżek wodorowych przy wydobyciu gazu ziemnego. Okazuje się bowiem, że w przeciwieństwie do innych gazów cieplarnianych, metan przyczynia się kilka razy bardziej do globalnego ocieplenia w ciągu pierwszych 20 lat po emisji do powietrza.

Co ważne, wyliczenia przeprowadzono oddzielnie dla najważniejszych rynków - uwzględniając Europę, USA, Chiny i Indie. To w tych regionach sprzedaje się ok. 70 proc. globalnej produkcji nowych samochodów.

(1920x1146)

W Europie sens mają tylko auta elektryczne i wodorowe, ale jest jedno "ale"
Tu nie ma wielkiego zaskoczenia. Według autorów raportu tylko pojazdy elektryczne i wodorowe są w stanie doprowadzić do wyraźnej redukcji emisji gazów cieplarnianych w najbliższych latach. Jednak spośród tych dwóch efektywniejsze w redukcji emisji są auta elektryczne. Według wyliczeń pojazdy zasilane prądem z sieci, w przypadku gdy jest to energia pozyskana ze źródeł odnawialnych, mają o 78-81 proc. niższą emisję gazów cieplarnianych w całym cyklu życia niż ich odpowiedniki z napędem spalinowym.

Z kolei ślad węglowy w przypadku pojazdów wodorowych różni się w dużej mierze od tego w jaki sposób pozyskano wodór, którym są napędzane. W przypadku szarego wodoru do produkcji którego wykorzystywane są paliwa kopalne, emisje gazów cieplarnianych są mniejsze od tych, jakie generują auta spalinowe, zaledwie o 21-26 procent. Natomiast w przypadku błękitnego (niebieskiego) wodoru (także pozyskuje się go z nieodnawialnych źródeł energii, ale przy jego produkcji znacznie redukuję się emisję CO2) emisje gazów cieplarnianych są o 68 proc. niższe niż w przypadku samochodów spalinowych.

Najlepiej wypada zielony wodór, czyli ten produkowany z energii elektrycznej, która może pochodzić ze źródeł odnawialnych - emisja gazów w tym przypadku może być niższa o 76-79 proc. niż w autach spalinowych, jednak problemem jest tu energochłonność produkcji - zapotrzebowanie na energię w tym przypadku jest około trzy razy wyższe w porównaniu do użytkowania energii elektrycznej w pojazdach elektrycznych. Z tego powodu, m.in. Niemcy, którzy stawiają na wodór, planują używać go wyłącznie do przemysłu ciężkiego, lotnictwa i transportu morskiego.

Hybrydy nie spełnią oczekiwań
Z kolei coraz popularniejsze w Europie auta hybrydowe, według wyliczeń ICCT są i będą zbyt "brudne", żeby do 2030 roku ich popularyzacji pomogła osiągnąć cele porozumienia paryskiego. W Europie hybrydy PHEV, czyli te które mogą przejechać pewien dystans wyłącznie w trybie elektrycznym emitują o 34-40 proc. mniej gazów cieplarnianych niż konwencjonalne samochody spalinowe. Z kolei zwykłe hybrydy jeszcze mniej - redukują emisję bo - o zaledwie o ok. 20 procent, tym samym emitują w całym cyklu 2,5 raza więcej gazów niż auta elektryczne.

Reszta świata i jej ślad węglowy
Na pozostałych uwzględnionych w badaniu rynkach, także najlepiej wypadają auta elektryczne, choć tu (poza USA) różnice między emisją aut spalinowych, nie są aż tak duże, jak w przypadku Europy.

"Nawet w Indiach i Chinach, które nadal są w dużym stopniu uzależnione od energii węglowej, korzyści w całym cyklu życia BEV są obecne dzisiaj" - powiedział Peter Mock, dyrektor zarządzający ICCT na Europę.

Jak pokazano na wykresie, emisja zarejestrowanych dzisiaj pojazdów elektrycznych w Chinach jest niższa o 37-45 proc. i zaledwie 19-34 proc. w Indiach. Jednak, jak podkreślają twórcy raportu, różnica w emisji między pojazdami elektrycznymi a pojazdami spalinowymi będzie systematycznie wzrastać.

źródło: auto-swiat.pl

ELEKTROMOBILNOŚĆ - branża w której dzieje się teraz najwięcej
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
Bądź na bieżąco
Podając adres e-mail wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie treści marketingowych w postaci newslettera pocztą elektroniczną od Agencji Rynku Energii S.A z siedzibą w Warszawie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
altaltalt
Więcej informacji dotyczących przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, w tym informacje o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w polityce prywatności.
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.