Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2021-05-10 20:15
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Czy europejskie prawo klimatyczne wymusi na Polsce neutralność emisyjną do 2050 roku?

Czy europejskie prawo klimatyczne wymusi na Polsce neutralność emisyjną do 2050 roku?

Negocjatorzy Rady i Parlamentu Europejskiego osiągnęli wstępne porozumienie, by cele klimatyczne dla UE zapisać w prawie. Co ten krok zmienia w polityce unijnej i jak wpłynie na Polskę?

Nowe prawo klimatyczne Unii Europejskiej wymusi zmiany legislacyjne w różnych dokumentach prawodawczych. Spowoduje też szybszą transformację energetyczną. Być może niebezpośrednio zwiększy również nacisk na Polskę, by szybciej osiągnęła neutralność klimatyczną.

Dzięki prawu klimatycznemu UE może też oficjalnie zadeklarować nowy, wyższy cel klimatyczny (NDC) w ramach Porozumienia Paryskiego podczas szczytu klimatycznego COP26 w Glasgow.

O tym, co klimatyczne prawo UE oznacza dla całej wspólnoty oraz dla Polski opowiedziała 300Gospodarce Izabela Zygmunt, starsza analityczka z WiseEuropa, niezależnego think-tanku, który specjalizuje się w polityce europejskiej i zagranicznej oraz w ekonomii.


Co właściwie zawierać będzie europejskie prawo klimatyczne?
W wyniku porozumienia prawem obowiązującym w całej wspólnocie ma się stać:
1. Plan osiągnięcia neutralności klimatycznej najpóźniej do 2050 roku w całej UE.
2. Wspólne ograniczenie do 2030 roku emisji netto gazów cieplarnianych o co najmniej 55 proc. w porównaniu z poziomem z roku 1990. Negocjatorzy uzgodnili, że redukcje emisji będą mieć priorytet w stosunku do ich pochłaniania.

"W tekście prawa klimatycznego wprowadzono limit emisji, które będzie można odliczyć (225 mln ton CO2), żeby nie prowadzić tu "kreatywnej księgowości" - powiedziała Izabela Zygmunt 300Gospodarce.

Ustalili też, że UE postara się osiągnąć do 2030 roku wyższy poziom netto pochłaniania węgla.

"To może być dobrą wiadomością dla przyrody, dlatego, że najlepszym pochłaniaczem są naturalne lasy i mokradła, a także inne elementy ekosystemu ważne z punktu widzenia bioróżnorodności. Jest tu więc możliwa synergia: te same działania, które pozwolą nam skuteczniej wychwytywać dwutlenek węgla i go przechowywać, będą również bardzo dobre dla ochrony przyrody, ekosystemów i zasobów wodnych" - dodała Zygmunt.

3. Ustanowienie europejskiego naukowego komitetu doradczego ds. zmiany klimatu. Zasiadałoby w nim 15 wysokich rangą ekspertów naukowych różnych narodowości. Ich kadencja trwałaby 4 lata. Ten niezależny organ miałby m.in. dostarczać porad naukowych i sprawozdań na temat unijnych działań klimatycznych. Oceniałby skuteczność celów klimatycznych, orientacyjnych budżetów emisyjnych oraz ich spójność z europejskim prawem klimatycznym i międzynarodowymi zobowiązaniami UE.

4. KE opublikuje prognozowany budżet emisyjny UE na lata 2030-2050. Budżet ten to orientacyjna całkowita ilość emisji netto gazów cieplarnianych, które najprawdopodobniej zostaną wyemitowane w tym okresie bez ryzyka niedotrzymania przez Unię zobowiązań wynikających z porozumienia paryskiego.

Jak powiedziała 300Gospodarce Izabela Zygmunt, budżet węglowy funkcjonował dotąd w obiegu dyskusji naukowej. Prawo klimatyczne UE jest pierwszym aktem, który wprowadza to myślenie do porządku prawnego.

"Budżet węglowy uniemożliwia odkładanie działań na później. Przy obecnym poziomie emisji szacuje się, że budżet węglowy UE pozwalający nie przekroczyć 1,5 st. C ocieplenia, zostałby wykorzystany w ciągu ok. 11 lat. Daje więc punkt odniesienia, który pozwala weryfikować, czy to, co robimy, rzeczywiście prowadzi do osiągnięcia założonych celów. I czy prowadzi we właściwym tempie" - powiedziała analityczka z WiseEuropa.

5. Wstępne porozumienie wytycza też ewentualny cel, zgodnie z którym UE miałaby dążyć do osiągnięcia negatywnych emisji po 2050 roku.

Przyjęcie tego prawa przez Unię Europejską pociągnie za sobą uruchomienie całej machiny legislacyjnej w UE. Stanie się punktem odniesienia dla całego pakietu reform. Komisja Europejska ma go zaproponować w czerwcu w obszarze polityki klimatycznej i energetyczne. Jest znany pod nazwą "Fit for 55%".

"W związku ze zmianą celu z 40 na 55 proc. KE będzie musiała znowelizować cały szereg szczegółowych przepisów, na przykład dyrektywy o odnawialnych źródłach energii, o efektywności energetycznej i inne. Kilka dni temu pojawił się wyciek projektu nowej dyrektywy o OZE, która podniesie cel udziału OZE w łącznej produkcji energii. Zaproponowany cel na 2030 rok miałby wynosić między 38 a 40 proc. To byłoby podwojenie aktualnego celu. Za tym pójdą kolejne kroki, jak regulacje dla transportu i budynków" - powiedziała Zygmunt.

Jak wyjaśniła nam ekspertka, jedną ze zmian, które na pewno wpłyną na Polskę, będzie też reforma systemu handlu emisjami.

"Ten mechanizm będzie jeszcze szybciej wypierać z rynku paliwa kopalne, a w ich miejsce wprowadzać czyste źródła energii" - powiedziała.

"Po reformie plany utrzymania przez dłuższy czas węgla w systemie energetycznym albo zastępowania go na dużą skalę gazem, okażą się mało realistyczne. Dlatego część planów Polski, które znamy na przykład z Polityki Energetycznej Polski do 2040 roku, może się po prostu okazać niewykonalna w nowym unijnym kontekście" - dodała. Jako przykład wskazała propozycję, by w przyszłości w ogóle zakazać używania paliw kopalnych w sieciach ciepłowniczych we wspólnocie:
"Tymczasem Polska ma bardzo szerokie plany inwestowania w kogenerację opalaną gazem. To wymuszałoby na Polsce zmianę tych planów" - powiedziała.

"Jest też pomysł, żeby ograniczyć stosowanie biomasy, która choć odnawialna, wcale nie służy klimatowi. Przy tym pozyskiwanie biomasy leśnej wiąże się z negatywnym wpływem na ekosystemy leśne, zasoby wodne, a tego Unia chce unikać. Rozważany jest w z związku z tym limit dla stosowania biomasy leśnej" - powiedziała Zygmunt, dodając, że również wobec tego paliwa Polska dziś ma spore plany, które być może będzie trzeba zmienić.

Czy prawo klimatyczne zmusi Polskę do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku?
Prawo klimatyczne określa cel neutralności klimatycznej dla całej wspólnoty Europejskiej. Oznacza to, że bilans emisji wszystkich państw członkowskich musi być zerowy. Póki co, nie ma wymogu osiągnięcia neutralności klimatycznej krajowo. Czy jednak nowe prawo pośrednio nie wymusi na Polsce osiągnięcia tego celu do połowy wieku?

"Można sobie w teorii wyobrazić sytuację, że nastaje rok 2050 i Polska nadal emituje trochę dwutlenku węgla, którego nie równoważy pochłanianie w kraju. W tym scenariuszu Polska może wykorzystać zaoszczędzony budżet węglowy państw, które przestały emitować wcześniej albo zwiększyły swój potencjał pochłaniania na tyle, że te emisje można zrównoważyć na poziomie UE" - powiedziała Izabela Zygmunt.

Stwierdziła jednak, że choć teoretycznie możliwe, byłoby to dla Polski bardzo niekorzystne.

"Transformacji energetycznej nie prowadzi się dziś tylko ze względu na dobro klimatu. To jest w tej chwili plan rozwoju gospodarczego, motor innowacji i narzędzie do tworzenia miejsc pracy. Brak neutralności klimatycznej Polski w 2050 roku znaczyłby więc, że my nie bierzemy w pełni udziału w globalnej rewolucji technologicznej, która się toczy" - powiedziała.

"Dla nas byłoby to złe pod każdym względem, nie tylko z powodu odpowiedzialności za klimat" - podsumowała.

Źródło: 300gospodarka.pl

ENERGETYKA - najpopularniejszy dział w naszym portalu
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
Bądź na bieżąco
Podając adres e-mail wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie treści marketingowych w postaci newslettera pocztą elektroniczną od Agencji Rynku Energii S.A z siedzibą w Warszawie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
altaltalt
Więcej informacji dotyczących przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, w tym informacje o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w polityce prywatności.
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.