Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2011-01-08 00:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Projekt ustawy o korytarzach przesyłowych - omówienie wybranych rozwiązań prawnych

Projekt ustawy o korytarzach przesyłowych - omówienie wybranych rozwiązań prawnych

W Sejmie trwają prace nad projektem ustawy o korytarzach przesyłowych. Celem nowelizacji jest wprowadzenie do systemu prawnego instrumentów ułatwiających budowę infrastruktury przesyłowej i dystrybucyjnej. Obecny stan prawny nie przewiduje w zasadzie ułatwień dla inwestorów, oraz pozwala wielu podmiotom skutecznie blokować inwestycje w tym obszarze. Z uwagi na pilną potrzebę budowy takiej infrastruktury, przyjęcie rozwiązań prawnych przewidzianych w projekcie ustawy o korytarzach przesyłowych jest konieczne.

Decyzja o ustanowieniu korytarza przesyłowego

Projekt ustawy o korytarzach przesyłowych "(Ustawa") zawiera szereg rozwiązań, które w praktyce mogą przyczynić się do ułatwienia budowy urządzeń przesyłowych, w tym przede wszystkim do skrócenia procedur zmierzających do wydania pozwolenia na budowę takiej infrastruktury. Zgodnie z Ustawą, projekty te będą miały charakter inwestycji celu publicznego.

Ustawa rozróżnia między ustanowieniem korytarza przesyłowego dla nowych inwestycji, oraz określeniem korytarza przesyłowego dla inwestycji już istniejących. Organem właściwym dla wydania decyzji w tym przedmiocie, będzie starosta albo wojewoda. Ustawa zawiera przepisy mające na celu przyspieszenie procesowania w przedmiocie wydania decyzji o ustanowieniu korytarza przesyłowego. Organy zobowiązane do wydania opinii dotyczącej planowanej inwestycji będą zobowiązane do jej wydania w terminie 30 dni.

Brak wydania opinii w tym terminie będzie oznaczał brak zastrzeżeń organu.

Termin do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na ustanowieniu korytarza przesyłowego będzie wynosił 45 dni. Termin ten będzie jednak terminem instrukcyjnym, tak więc można się spodziewać niestety przekroczeń tego terminu i opóźnień w wydaniu wyżej wymienionej decyzji.

Sensowną propozycją jest wprowadzenie domniemania skuteczności doręczenia pism w postępowaniu mającym na celu wydanie decyzji o ustanowieniu korytarza przesyłowego na ten adres właścicieli gruntów, który jest wskazany w ewidencji gruntów i budynków. Jak wiadomo, obowiązek aktualizacji danych zawartych w tej ewidencji jest tzw. obowiązkiem martwym, co obecnie niekiedy utrudnia czy wręcz uniemożliwia doręczania pism aktualnym właścicielom gruntów.

Wszczęcie postępowania w sprawie wydania decyzji w przedmiocie ustanowienia korytarza przesyłowego będzie blokowało wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę oraz tzw. decyzji lokalizacyjnej - w odniesieniu do nieruchomości objętych wnioskiem w wyżej wymienionym postępowaniu. W takiej sytuacji nieruchomości będące własnością Skarbu Państwa z mocy Ustawy nie będą mogły być przedmiotem obrotu.

Decyzja o ustanowieniu korytarza przesyłowego powinna zostać wydana w ciągu 60 dni. Ciekawym rozwiązaniem będą kary pieniężne nakładane na organ w sytuacji przekroczenia przez niego tego terminu. Jest to rozwiązanie jak najbardziej sensowne. Można tylko mieć nadzieję, iż ustawodawca zastosuje to rozwiązanie również w odniesieniu działań innych organów, w innych postępowaniach administracyjnych. Organ, który wyda decyzję o ustanowieniu korytarza przesyłowego, będzie zobowiązany do jej przeniesienia na rzecz innego przedsiębiorstwa przesyłowego, jeżeli przejmie on wszelkie warunki zawarte w decyzji. Decyzja o ustanowieniu korytarza przesyłowego będzie stanowiła tytuł prawny do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. W przypadkach wskazanych w Ustawie takiej decyzji będzie mógł zostać nadany rygor natychmiastowej wykonalności.

W odniesieniu do postępowań sądowo-administracyjnych Ustawa wprowadza krótki termin na poszczególne czynności stron w takich postępowaniach. Terminy te mają jednak charakter instrukcyjny i również w odniesieniu do nich można spodziewać się standardowych w naszym sądownictwie opóźnień.

Decyzja o ustanowieniu korytarza przesyłowego stanowić będzie podstawę do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę. Dla uproszczenia postępowania będzie możliwe, aby właściwy organ udzielił pozwolenia i zatwierdził projekt budowlany. Rozwiązanie to znacznie uprości całą procedurę i może przyczynić się do skrócenia czasu oczekiwania na uzyskanie właściwych pozwoleń.

Lokalizacja dodatkowych urządzeń w korytarzu przesyłowym

Ustawa przewiduje kilka ciekawych dodatkowych rozwiązań, które przyczynią się do dalszego uproszczenia inwestycji w infrastrukturę przesyłową i do ochrony interesów przedsiębiorcy przesyłowego (również w odniesieniu do istniejącej infrastruktury przesyłowej).

Przede wszystkim Ustawa wprowadzi możliwość lokalizacji dodatkowych urządzeń w istniejącym korytarzu przesyłowym. Oznacza to istotne uproszczenie całej procedury, gdyż inwestor nie będzie musiał przechodzić etapu uzyskania decyzji ustanawiającej korytarz przesyłowy.

Ustanowienie korytarza przesyłowego a służebność przesyłu

Ponadto, Ustawa wprowadzi ciekawe rozwiązanie, polegające na obciążeniu z mocy prawa służebnością przesyłu nieruchomości, w odniesieniu do której wydano decyzję o ustanowieniu korytarza przesyłowego. Oznacza to, iż na mocy decyzji administracyjnej będzie na rzecz inwestora ustanawiane ograniczone prawo rzeczowe. W obecnym stanie prawnym ustanowienie służebności przesyłu wymaga uzyskania wyroku sądu albo zawarcia umowy z właścicielem nieruchomości. Proponowane rozwiązanie przyczyni się do ochrony interesów przedsiębiorcy przesyłowego

Istniejące urządzenia przesyłowe

Ustawa odnosi się również do problemu już istniejących urządzeń przesyłowych. W odniesieniu do takich urządzeń będzie wydawana decyzja o określeniu korytarza przesyłowego. Decyzja taka będzie musiała zostać wydana, chyba że będzie poprzedzona decyzją nakazującą rozbiórkę urządzeń przesyłowych.

Wynagrodzenie za ustanowienie służebności przesyłu

Za obciążenie nieruchomości służebnością przesyłu, przedsiębiorca przesyłowy będzie wypłacał wynagrodzenie. Ustawa określa sposób wyliczenia tego wynagrodzenia. Rozwiązanie to może przyczynić się do ułatwienia dokonywania rozliczeń między przedsiębiorcami przesyłowymi, a właścicielami nieruchomości, co obecnie stanowi istotny problem dla każdego takiego przedsiębiorcy.

Związanie innych organów decyzją o ustanowieniu korytarza przesyłowego

Decyzja o ustanowieniu korytarza przesyłowego wiąże właściwe organy przy sporządzaniu lokalnych dokumentów dotyczących zagospodarowania przestrzennego, jak również przy wydawaniu warunków zabudowy czy wydawaniu decyzji lokalizacyjnych. Decyzja taka wiąże również następców prawnych właścicieli nieruchomości oraz inne podmioty władające tymi nieruchomościami.

Ujawnienie służebności przesyłu w księgach wieczystych

Decyzja o ustanowieniu korytarza przesyłowego oraz decyzja o określeniu korytarza przesyłowego, jak również decyzja o lokalizacji urządzenia przesyłowego w takim korytarzu będą stanowiły podstawę do dokonywania wpisów w księgach wieczystych, w szczególności co do ujawnienia służebności przesyłu.

Rejestr decyzji

Właściwe organy będą prowadziły rejestr wydanych decyzji o ustanowieniu korytarza przesyłowego oraz decyzji o określeniu korytarza przesyłowego jak również decyzji o lokalizacji urządzenia przesyłowego w takim korytarzu.
Kopie wyżej wymienionych decyzji będą przekazywane gminom, na których obszarze będzie zlokalizowana inwestycja. Rozwiązanie to zapewni koordynację działań gminy związanych z planowaniem przestrzennym oraz wydawaniem decyzji związanych z procesem budowlanym.

Podsumowując należy stwierdzić, iż Ustawa może rzeczywiście przyczynić się do ułatwienia realizacji inwestycji sieciowych. Wiele postępowań zostanie niejako scalonych w jednym postępowaniu, co może przyczynić się do zmniejszenia ilości dokumentacji, uzgodnień, itd., niezbędnych do uzyskania pozwolenia na budowę w obecnym stanie prawnym. Obciążanie organów administracyjnych karą pieniężną za opóźnienia może przyczynić się do zdyscyplinowania organu, o ile oczywiście projektowany przepis w tym zakresie nie ulegnie zmianom na dalszym etapie prac legislacyjnych nad Ustawą.
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.