Statek zostanie zbudowany, jako całkowicie wyposażony, w gdańskiej stoczni Safe, która od dawna jest znaczącym partnerem grupy Damen, głównie w zakresie dostaw częściowo wyposażonych jednostek / kadłubów. Położenie stępki Shoalbustera dla polskiego oddziału Fairplay Towage odbędzie się prawdopodobnie we wrześniu br. Przekazanie do eksploatacji spodziewane jest w II połowie roku 2022.
Statek będzie pływał pod polską banderą - powiedział Portalowi Morskiemu Arkadiusz Ryż, kierownik projektu offshore wind w Fairplay Towage Polska.
Shoalbuster 2711 to sprawdzona jednostka z portfolio standardowych statków roboczych Damen. Jego wszechstronność wynika z różnych cech konstrukcji, w tym ekstremalnie płytkiego zanurzenia, jak na jednostkę o takich możliwościach, dużej pojemności ładunkowej i znaczącego, bo 45-tonowego uciągu na palu.
Małe zanurzenie umożliwia takiemu statkowi operowanie z małych potencjalnych portów serwisowych, takich, jak Ustka, Darłowo czy Kołobrzeg.
Pomimo standardowego charakteru projektu, Damen jest w stanie dostosować statek do wymagań swoich klientów. W tym przypadku, Fairplay Towage wymagał szeregu niestandardowych cech, które wyróżniają to zamówienie.
Będzie to pierwszy Shoalbuster 2711 z klasą lodową, która umożliwi mu pracę przez cały rok w portach bałtyckich. Będzie to również pierwszy statek tego typu nie tylko zgodny z przepisami IMO Tier III (ograniczającymi emisje), ale również certyfikowany zgodnie z nimi.
Kierownik projektu offshore wind w Fairplay Towage Polska, Arkadiusz Ryż, powiedział:
Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego zlecenia. Proces wyboru platformy nie był łatwy. Znalezienie wielozadaniowego statku spełniającego nasze wymagania i zbudowanego według najwyższych standardów było wyzwaniem, ale zespół Damen poradził sobie z tym trudnym zadaniem doskonale. Statek ten będzie pierwszym w naszej flocie o tej mocy, który jest w stanie wpływać do portów Morza Bałtyckiego i Północnego o ograniczonych głębokościach. Jestem przekonany, że ten Shoalbuster, spełniający wymagania IMO Tier III w zakresie emisji spalin, otworzy dla nas nowe rynki. Ma on potencjał odegrania ważnej roli w rozwoju naszej obecności w powstającej branży morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Dużą zaletą projektu jest local content - Damen buduje statek w całości w Polsce. Będzie to pierwszy taki statek zbudowany tutaj, choć myślę, że nie ostatni.
Kierownik sprzedaży Damen Joschka Boddeling powiedział:
Grupa Damen Shipyards ma ambicję stać się najbardziej zrównoważoną firmą stoczniową na świecie. Statek ten, posiadający certyfikat IMO Tier III i wnoszący wkład w przyszłe projekty związane z energią odnawialną, jest całkowicie zgodny z tym celem. Jesteśmy bardzo dumni z tego projektu i bardzo zadowoleni, że możemy współpracować z Fairplay Towage.
Mamy najprawdopodobniej w tym przypadku do czynienia z pierszą nowo-budowaną, specjalnie zamówioną, jednostką dedykowaną obsłudze instalcji, rozruchu oraz utrzymaniu i eksploatacji morskich farm wiatrowych na polskim rynku.
Istnieją już statki przeznaczone wyłącznie lub między innymi do obsługi polskiego sektora offshore wind, ale są to statki z rynku statków używanych i/lub adaptowane, modyfikowane - np. przebudowany w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA z zaopatrzeniowca górnictwa morskiego (PSV) statek wielozadaniowy już pełniący funkcje badawcze na obszarach przyszłych polskich morskich farm wiatrowych - Sylur eksploatowany przez Lotos Petrobaltic.
Nowy wielozadaniowy holownik polskiego oddziału Fairplay Towage z typoszeregu Shoalbuster będzie najprawdopodobniej pierwszym nowo-budowanym statkiem przeznaczonym do obsługi polskiego sektora offshore wind.
Nie ujawniono szczegółowej charakterystyki technicznej jednostki właśnie zamówionej przez Fairplay Towage, ale dla ogólnej orientacji przytaczamy poniżej wybrane parametry techniczno-eksploatacyjne standardowego, "wyjściowego" projektu Shoalbuster 2711.
Shoalbuster 2711 - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita - 27,02 m
szerokość konstrukcyjna - 10,50 m
wysokość boczna - 4,00 m
zanurzenie na rufie - 3:00 m
wyporność - około 420 ton
tonaż pojemnościowy brutto - 327
pojemność zbiorników paliwowych - ok. 125 m³
pojemność zbiorników na wodę słodką - 30,0 m³
uciąg na palu - 40 T
prędkość eksploatacyjna - 11 węzłów
moc napędu głównego - 2500 kW (3400 KM)
śruby napędowe - 2 2250 mm, w dyszach v.d. Giessen Optima
dziobowy ster strumieniowy - 200 KM
Damen posiada 35 stoczni i 20 innych firm w 20 krajach, wspieranych przez ogólnoświatową sieć sprzedaży i usług.
Grupa Damen Shipyards bezpośrednio zatrudnienia ponad 12 000 osób.
Niniejsza strona korzysta z plików cookie
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.
Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".
Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.
Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.
Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.