Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2021-06-09 18:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Green Deal - zielona droga ku zmianom w gospodarce

Green Deal - zielona droga ku zmianom w gospodarce

Europejski Zielony Ład (ang. European Green Deal, dalej Green Deal) to kompleksowa, wieloletnia i zdecydowanie najbardziej ambitna spośród dotychczasowych polityk klimatycznych Unii Europejskiej (dalej UE). Pod pojęciem Green Deal kryje się przede wszystkim rozbudowana strategia zielonego rozwoju gospodarczego, o której pokrótce poniżej oraz zdecydowana walka z zachodzącymi zmianami klimatycznymi na niespotykaną dotychczas skalę.

UE nakłada na swoje własne instytucje oraz Państwa Członkowskie zobowiązanie polityczne i prawne, co ma na celu doprowadzenie do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. Oznacza to zatem rewolucję, z którą łączą się nie tylko obowiązki, ale przede wszystkim zupełnie nowe szanse oraz możliwości inwestycyjne dla wielu sektorów gospodarki, w tym energetyki.

Czym jest Green Deal?
W dniu 11 grudnia 2019 r. Komisja Europejska (dalej KE) przedstawiła nowy, rozbudowany plan utworzenia zrównoważonej gospodarki unijnej o nazwie Green Deal. Od tego momentu stał się on jednym z najbardziej dominujących obszarów polityki wspólnotowej oraz nieodłączną częścią jej przyszłości na najbliższe kilkadziesiąt lat. Green Deal zakłada realizację nadrzędnego celu w postaci doprowadzenia do neutralności klimatycznej na terenie całej Unii. Z tego powodu całe przedsięwzięcie dzieli się zasadniczo na dwie fazy realizacyjne:

(1451x457)

Dotychczasowe działania podejmowane w ramach polityki unijnej doprowadziły w latach 1990-2018 do zmniejszenia ilości emisji gazów cieplarnianych o 23% przy jednoczesnym łącznym wzroście gospodarczym wynoszącym 61%. Mimo tego, kontynuowanie tej polityki umożliwi zmniejszenie ilości gazów cieplarnianych jedynie o 60% do 2050 r., dlatego podjęto decyzję o uruchomieniu i wdrożeniu Green Deal'u, a tym samym przekazaniu na ten cel środków i funduszy, które mają wspomóc realizację zrównoważonej gospodarki unijnej.

Europejskie Prawo o Klimacie
Dążenia określone w strategii Green Deal nie mają charakteru wyłącznie politycznego i gospodarczego. Za sprawą Europejskiego Prawa o Klimacie (dalej EPK) cele neutralności klimatycznej zostaną włączone do systemu prawnego UE, ustanawiając tym samym formalne ramy na potrzeby osiągnięcia redukcji emisji gazów cieplarnianych.
EPK ma przyjąć formę rozporządzenia, co zdaniem KE będzie najskuteczniejszym instrumentem prawnym wspierającym wykonanie założeń Green Deal'u. Wynika to przede wszystkim z art. 288 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej z 9 maja 2008 r. (dalej TFUE), który stanowi, iż rozporządzenie ma zasięg ogólny, wiąże w całości oraz jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
EPK będzie wprowadzało odpowiednie środki monitorowania zbiorowych postępów Państw Członkowskich zarówno na drodze do realizacji celu neutralności klimatycznej, jak i przystosowania się do zmiany klimatu. Ocena postępów będzie dokonywana co pięć lat, zgodnie z globalnym przeglądem określonym w art. 14 Porozumienia Paryskiego z 19.10.2016 r. Wykonanie Green Deal'u jest więc zagwarantowane i urzeczywistnione za pomocą opracowywanego zobowiązania prawnego.

Fundusze i finansowanie jako główny instrument zielonej transformacji
Realizacja celu neutralności emisyjnej będzie wspierana za pomocą szeregu funduszy unijnych. Na wsparcie finansowe mogą liczyć przedsiębiorstwa podejmujące inwestycje przyjazne dla środowiska, wdrażające innowacje energetyczne, wykorzystujące czysty transport oraz efektywność energetyczną budynków. W celu zagwarantowania równych szans gospodarczych dla wszystkich regionów w krajach europejskich, w ramach Green Deal'u powstał także Mechanizm Sprawiedliwej Transformacji , który ma zapewnić odpowiednie wykonywanie projektów zarówno publicznych, jak i prywatnych. Sprawiedliwość odnosi się przede wszystkim do lokalnych rynków - szczególnie narażonych na trudności związane z redukcją stosowania paliw kopalnych.

(1423x485)

W ramach wskazanego mechanizmu wyróżnia się w szczególności Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, który jest ważnym instrumentem wsparcia dla Państw Członkowskich oraz osłony europejskich przedsiębiorców w poszczególnych etapach zielonej transformacji. Kwestia katalogu podmiotów odpowiedzialnych za dystrybucję środków pochodzących z funduszy napędzających Green Deal w Polsce nie jest jeszcze znana, ale można założyć, że w proces zaangażowane będą min. Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Jakie sektory mogą liczyć na wsparcie wynikające z Green Deal
Green Deal obejmie swoim wsparciem finansowym wiele obszarów gospodarki, a co za tym idzie, ułatwi oraz rozwinie istniejące lub przyszłe procesy inwestycyjne prowadzone przez polskie podmioty prywatne. W celu przeprowadzenia eko-transformacji na szczególną pomoc rozwojową mogą liczyć przedsiębiorcy sektora energetycznego, transportowego, środowiskowego, budowlanego, żywnościowego, a także medycznego. Przewidywany jest też wzrost zastosowania technologii cyfrowych i promocja sektora cyfrowego w celu osiągnięcia założeń zrównoważonego rozwoju.

(1414x550)

Rozwój energetyki na polskim rynku zakłada min. zwiększenie udziału energii z morskich źródeł odnawialnych. Europejska strategia proponuje w tym zakresie przede wszystkim zwiększenie mocy morskiej energii wiatrowej z obecnego poziomu 12 GW do co najmniej 60 GW do 2030 r. i do 300 GW do 2050 r. oraz min. zwiększenie zastosowania pływających elektrowni wiatrowych i pływających instalacji fotowoltaicznych. Za przejaw tego należy uznać przede wszystkim nową ustawę o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych, która weszła w życie w lutym tego roku.
Sektor transportowy otrzyma natomiast dotacje mające na celu przyspieszenie rozwoju elektromobilności oraz niskoemisyjnego przewozu towarów. KE wyraziła potrzebę na wprowadzenie około 1 mln publicznych stacji ładowania oraz tankowania, w celu obsłużenia nawet 13 mln bezemisyjnych oraz niskoemisyjnych pojazdów, które będą sukcesywnie wprowadzane na drogi Państw Członkowskich.
W pozostałych sektorach warto nadmienić inwestowanie w renowację i budownictwo efektywnych energetycznie budynków, wspieranie transparentności łańcuchów dostaw żywnościowych oraz wzmocnienie infrastruktury ratownictwa medycznego i służby zdrowia.

Green Deal - i co dalej?
Na ten moment Green Deal to niewątpliwie terra incognita pod wieloma względami. Obserwując dotychczasowy rozwój tej inicjatywy można zauważyć, iż rok 2020 stanowił głównie okres formułowania ambitnych planów przez UE, rok 2021 będzie natomiast stanowił niewątpliwie okres ich konkretyzacji. Green Deal już wkrótce stanie się nową rzeczywistością w jakiej będą funkcjonowali przedsiębiorcy z różnych obszarów gospodarczych, w tym z sektora energetycznego. Niezależnie od pojawiających się wątpliwości, nowa unijna polityka klimatyczna to przede wszystkim ogromna szansa rozwoju dla prywatnego biznesu i inwestycyjna możliwość dla podmiotów branż wykorzystujących zielone rozwiązania.
Tym artykułem rozpoczynamy serię publikacji, w których będziemy chcieli przybliżyć najciekawsze zagadnienia związane z zieloną transformacją, w szczególności kładąc nacisk na praktyczny wymiar inwestycji i ich otoczenie regulacyjne. Zachęcamy do śledzenia, a w przypadku jakichkolwiek pytań także do kontaktu z naszym zespołem.

Autorzy artykułu: Dorota Zabłocka - lider zespołu Innovative Energy & Automotive, Maciej Pieńkowski - młodszy prawnik (kancelaria Maruta Wachta sp.j.).

ENERGETYKA - najpopularniejszy dział w naszym portalu

Zostań nieco dłużej na CIRE - polecamy ciekawe analizy
  • Analiza - Sprawa kopalni Turów blamażem Trybunału Sprawiedliwości UE?
  • Analiza - niedobory litu i kobaltu w elektromobilności
  • Analiza - wodór i przyszłość energetyki






  • Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
    KOMENTARZE
    Bądź na bieżąco
    Podając adres e-mail wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie treści marketingowych w postaci newslettera pocztą elektroniczną od Agencji Rynku Energii S.A z siedzibą w Warszawie.
    ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
    altaltalt
    Więcej informacji dotyczących przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, w tym informacje o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w polityce prywatności.
    ©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

    Niniejsza strona korzysta z plików cookie

    Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

    Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

    Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

    Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

    Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

    Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.