Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2020-06-15 00:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Rozbudowa kawernowych podziemnych magazynów gazu (KPMG) jest niezbędnym elementem bezpieczeństwa energetycznego Polski i szansą na realizację Europejskiego Zielonego Ładu

Rozbudowa kawernowych podziemnych magazynów gazu (KPMG) jest niezbędnym elementem bezpieczeństwa energetycznego Polski i szansą na realizację Europejskiego Zielonego Ładu

Posiadanie odpowiednich ilości pojemności magazynowych jest też niezbędnym elementem dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego do kraju, zwłaszcza dostarczanych w postaci LNG przez terminal gazowy w Świnoujściu lub przez projektowaną pływającą jednostkę regazyfikacyjną (FSRU) w Zatoce Gdańskiej. Nie bez znaczenia jest również fakt stałego zwiększania zapotrzebowania na gaz ziemny ze strony odbiorców indywidualnych, komunalnych i przemysłowych, za którym powoli nie nadąża główny dostawca.

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) z coraz większą śmiałością próbuje zdefiniować swoją rolę w nowych obszarach działalności. Przez wiele lat do PGNiG była przyklejona łatka "gazowego monopolisty", który bardzo niechętnie wychodził poza swoją naturalną skorupę, jaką były poszukiwania, wydobycie, przesył i obród gazem ziemnym i pewnie, o czym mało kto wiedział, ropą naftową. Niewątpliwą szkodą dla rynku energetycznego było zabetonowanie w ostatnich latach metodami legislacyjnymi, rzeczywistego monopolu sprzedaży gazu ziemnego przez spółkę PGNiG Obrót Detaliczny. Nic lepiej nie poprawia efektywności działania jak konkurencja w zakresie obsługi klienta, atrakcyjności oferty produktowej i dążenie do obniżenia ceny dla odbiorców końcowych. W odmiennym przypadku, nie istnieją żadne naturalne mechanizmy wymuszające na zarządach takich spółek efektywność zarządczą i obniżanie jej kosztów. W długofalowym interesie spółki-matki bezwzględnie powinno być wprowadzenie takich rozwiązań, które wymuszą w obszarze obrotu gazem ziemnym konkurencyjność działań. Najlepszym zaś rozwiązaniem byłaby liberalizacja rynku i doprowadzenie do niezakłóconej metodami prawnymi konkurencji wielu podmiotów, na czym zawsze zyskuje klient...

Aby jednak sprostać temu zadaniu i nie narazić na szwank bezpieczeństwa energetycznego, PGNiG z największą powagą powinien podejść do kwestii związanych z magazynowaniem gazu ziemnego. Przed Polską stoi ogromne wyzwanie - ale i niepowtarzalna szansa - związana z Europejskim Zielonym Ładem, nowym określeniem Polityki Energetycznej Polski w horyzoncie do 2050 roku (nie mylić z PEP2040) i sytuacją polityczno-społeczną, jaka nastanie na świecie po ustaniu pandemii koronawirusa. Posiadanie odpowiednich ilości pojemności magazynowych jest też niezbędnym elementem dywersyfikacji dostaw gazu ziemnego do kraju, zwłaszcza dostarczanych w postaci LNG przez terminal gazowy w Świnoujściu lub przez projektowaną pływającą jednostkę regazyfikacyjną (FSRU) w Zatoce Gdańskiej. Nie bez znaczenia jest również fakt stałego zwiększania zapotrzebowania na gaz ziemny ze strony odbiorców indywidualnych, komunalnych i przemysłowych, za którym powoli nie nadąża główny dostawca.

Podziemne magazyny gazu pełnią też niezwykle ważną funkcję stabilizatora systemu gazowniczego, pozwalając uniknąć sytuacji niedoboru bądź nadwyżki gazu ziemnego w przypadku znacznego spadku poboru błękitnego paliwa przed odbiorców przemysłowych, z jakim mieliśmy ostatnio do czynienia, gdy na skutek ryzyka zarażenia COVID-19, zamknięte zostały fabryki i duzi odbiorcy gazu. W drugą stronę podobnie : magazyny gazu zapewniają bezpieczeństwo nieprzerwanego działania gospodarki w przypadku braku dostaw paliwa gazowego do Polski. Trzeba mieć jednak świadomość, że taką regulacyjną rolę, zarówno w zakresie technicznym, jak i ekonomicznym, mogą spełniać jedynie tzw. magazyny kawernowe, w które szybko można zatłaczać gaz lub szybko go odbierać, w zależności od aktualnych potrzeb rynkowych. Takiej funkcji nie pełnią magazyny złożowe, które z powodów strukturalnych mają bardzo ograniczone możliwości zmiany trybu pracy.

Unia Europejska z żelazną konsekwencją będzie realizowała strategię zeroemisyjnej gospodarki do 2050 roku. Jednocześnie polityka energetyczna UE będzie nastawiona na redukcję emisji gazów cieplarnianych w następnych latach, bez względu na jednostkowy sprzeciw niektórych jej członków. Z tego też powodu gaz ziemny będzie podstawowym paliwem przejściowym, który sukcesywnie będzie wypierał węgiel kamienny i brunatny, z uwagi na jego zdecydowanie niższą emisyjność i możliwość mieszania z wodorem dla obniżenia śladu węglowego. Nie bez znaczenia jest również fakt, że mając na względzie rozwój odnawialnych źródeł energii (OZE), to właśnie kawerny solne dają możliwość przechowywania gazu ziemnego zmieszanego z wodorem lub nawet czystego wodoru. Tak więc kawerny solne - wraz ze wzrostem udziału OZE w mikście energetycznym - będą pełniły funkcję magazynów energii o dużej efektywności.

Dlatego też w strategicznym interesie PGNiG, ale i Polski, leży pilna rozbudowa kawernowych podziemnych magazynów gazu w Mogilnie i Kosakowie. Obecnie pojemność robocza KPMG Mogilno wynosi około 590 mln m3 i istnieje możliwość szybkiego jego rozbudowy o kolejne 4 kawerny magazynowe o łącznej pojemności roboczej do 250 mln m3. W przypadku KPMG Kosakowo pojemość robocza wynosi około 240 mln m3, z możliwością jego rozbudowy o kolejne 5 kawern, co spowoduje wzrost jego pojemności roboczej o około 190 mln m3. W przypadku rozbudowy obu kawernowych magazynów w sposób znaczący poprawi to efektywność ich pracy, zwiększy bezpieczeństwo energetyczne kraju, jak i umożliwi oferowanie dodatkowych pojemości magazynowych dla takich podmiotów zewnętrznych jak Orlen czy Lotos. W przypadku KPMG Kosakowo jego rozbudowa będzie miała również strategiczne znaczenie w kontekście możliwości odbioru gazu z terminala gazowego w Świnoujściu i pływającego FSRU w Zatoce Gdańskiej, w przypadku jego powstania.

Nikogo nie należy przekonywać, jak ważne dla polskiej polityki gazowej jest sprawne przeprowadzenie rozbudowy kawernowych magazynów gazu należących do PGNiG, zwłaszcza że spowoduje to zaoszczędzenie przez OGP Gaz-System miliardów złotych na budowę KPMG i otworowej kopalni soli na złożu Damasławek. Tym samym bardzo znaczące środki finansowe będą mogły zostać wydane na tak niezwykle potrzebne inwestycje w gazową infrastrukturę przesyłową na terenie kraju. Budowa przez operatora gazowego podziemnego magazynu gazu, bez stosownej kompetencji i doświadczenia w tym zakresie, nie jest działaniem racjonalnym i gospodarnym w czasach, kiedy w sposób szczególny trzeba będzie oglądać każdego wydawanego złotego.

Aktualna sytuacja gospodarcza Polski i globalny brak stabilności spowodowanej pandemią koronawirusa, jak nigdy dotąd pokazują, że decyzje związane z rozbudową wysoce efektywnych, kawernowych podziemnych magazynów gazu przez PGNiG, a w przyszłości przez Gas Storage Polska jako samodzielnego operatora magazynowego, powinny mieć najwyższy priorytet. Inwestycje te nie tylko wydatnie zwiększą bezpieczeństwo energetyczne, ale i staną się bardzo ważnym elementem aktywnie włączającym PGNiG w Europejski Zielony Ład oraz konieczną transformację energetyczną.

Jerzy Kurella - ekspert ds. energetycznych Instytutu Staszica, Doradca Prezydenta Pracodawców RP, były p.o. prezesa i wiceprezes ds. handlowych PGNiG.
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.