Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2021-01-15 12:46
drukuj
skomentuj
udostępnij:
PKN Orlen głównym producentem paliwa lotniczego w Polsce, w tym dla maszyn cywilnych i wojskowych

PKN Orlen głównym producentem paliwa lotniczego w Polsce, w tym dla maszyn cywilnych i wojskowych

Samoloty startujące z większości lotnisk w Polsce są tankowane paliwem wyprodukowanym w zakładzie PKN Orlen w Płocku. Wytwarzane jest tam paliwo dla samolotów cywilnych, a także wojskowych, w tym armii USA. Koszt jednego litra paliwa lotniczego jest zbliżony do stosowanego w samochodach.

O tym, jak powstaje paliwo lotnicze w zakładzie PKN Orlen w Płocku, jakimi parametrami się charakteryzuje oraz w jaki sposób i gdzie ostatecznie trafia, poinformował w styczniowym wydaniu miesięcznik "GO!", wewnętrzny magazyn Grupy Orlen, w artykule "Napędzamy podniebny ruch".

"Nasza firma jest głównym producentem paliwa lotniczego w Polsce. Oznacza to, że samoloty startujące z większości krajowych lotnisk są zatankowane paliwem z Płocka" - podkreślił periodyk wydawany przez PKN Orlen.

Jak podał magazyn "GO!", najpopularniejszym paliwem przeznaczonym do zasilania samolotów cywilnych jest JET A1, które produkowane jest z komponentów uzyskiwanych w złożonym procesie technologicznym, a jego głównymi składnikami są hydrorafinat i frakcja paliwowa. W artykule wyjaśniono, że hydrorafinat powstaje w procesie uszlachetniania frakcji naftowej wodorem, czyli usuwania z niej m.in. związków siarki, tlenu i azotu, natomiast frakcja paliwowa to efekt procesu rozkładu ciężkich produktów naftowych pod wpływem wodoru i temperatury.

Prezentując etapy wytwarzania paliwa lotniczego JET A1 gazeta Grupy Orlen wspomniała, iż niezbędne składniki do jego powstania trafiają do zbiorników wydziału komponowania rafinerii w Płocku, gdzie są m.in. uszlachetniane dodatkiem utleniającym odpowiedzialnym za stabilizację paliwa, dzięki czemu nie zmienia ono swoich właściwości nawet podczas długotrwałego magazynowania. "Do produktu dodawany jest także środek antyelektrostatyczny. Odpowiada on za odprowadzanie ładunków elektrycznych powstających podczas przetłaczania paliwa w układach zasilających silniki w samolotach" - zaznaczono w artykule.

Magazyn "GO!" zwrócił uwagę, że oprócz instalacji produkcyjnych, np. hydroodsiarczania olejów napędowych czy hydrokrakingu, w zakładzie głównym PKN Orlen znajduje się także odpowiednia infrastruktura do magazynowania paliwa. "A jest co magazynować - możemy produkować go bowiem blisko 100 tys. ton w ciągu zaledwie jednego miesiąca" - wyliczył periodyk płockiego koncernu. Dodał przy tym, że paliwo JET A1 przechowywane jest tam w trzech stalowych zbiornikach o pojemności 5 mln litrów każdy, z których wysyłane jest następnie do cystern lub zbiorników magazynowych Terminala Paliw w Płocku. "Wydajność systemu przesyłowego jest bardzo wysoka i sięga 500 metrów sześc. na godzinę" - podkreślono w informacji.

Jak wyjaśnił miesięcznik Grupy Orlen, po zatankowaniu cystern w płockim koncernie paliwo dostarczane jest do Warszawy by zaopatrzyć Lotnisko Chopina oraz do Terminala Paliw w Olszanicy, skąd trafia na lotniska Kraków-Balice, Katowice-Pyrzowice i Rzeszów-Jasionka. Z kolei Terminal Paliw w Płocku zaopatruje m.in. lotniska w Modlinie, Poznaniu, Łodzi, Bydgoszczy, Szczecinie, Gdańsku i Wrocławiu. "Tankowaniem samolotów na płycie lotniska lotniskowej zajmuje się spółka Orlen Aviation. Nasze paliwo spełnia najwyższe standardy jakościowe, zgodnie z międzynarodowymi normami stosowanymi w transporcie lotniczym" - zaznaczył magazyn "GO!".

W artykule wspomniano jednocześnie, że na bazie paliwa JET A1, które stosowane jest w cywilnych samolotach pasażerskich, PKN Orlen produkuje także paliwo do samolotów wojskowych, wymagające innych dodatków uszlachetniających, gdyż maszyny te latają dużo szybciej i na wyższych wysokościach. "Na potrzeby Wojska Polskiego produkujemy paliwo F-34 posiadające dodatek antykorozyjno-smarnościowy. Z kolei dla armii amerykańskiej wytwarzamy paliwo JP-8, posiadające także dodatek antyoblodzeniowy. Dzięki temu paliwo w maszynie, wzbijającej się nawet na bardzo duże wysokości, nie zamarza" - podkreśliła wewnętrzna gazeta Grupy Orlen.

Magazyn "GO!" wspomniał jednocześnie, że "koszt jednego litra paliwa lotniczego jest zbliżony do tego używanego do tankowania samochodów". "Baki małych samolotów mieszczą około 23 tys. litrów paliwa, co oznacza, że koszt zatankowania ich do pełna wynosi ponad 135 tys. zł. Z kolei największe podniebne maszyny mogą pomieścić nawet 320 tys. litrów tego płynu, a koszt pełnego zatankowania sięga 1,8 mln zł" - podano w artykule o paliwach lotniczych z PKN Orlen.
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.