Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2021-03-28 09:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Blokada Kanału Sueskiego może jeszcze bardziej wpłynąć na rynek ropy naftowej

Blokada Kanału Sueskiego może jeszcze bardziej wpłynąć na rynek ropy naftowej

Kanał Sueski zablokowany nawet na miesiąc. To katastrofa dla globalnego handlu. Statek blokujący Kanał Sueski ogranicza dostawy ropy naftowej i skroplonego gazu ziemnego. Długość kontenerowca Ever Given jest zbliżona do wysokości Empire State Building.

Statek, który utknął w Kanale Sueskim, może go zablokować na kilka dni, może też na miesiąc.

"Dochodzą do nas informacje, że poziom wody jest niski" - mówi money.pl przedstawicielka Morskiej Agencji Gdynia. Armatorzy już dziś szykują się na najgorsze scenariusze. Konsekwencje dla światowego handlu mogą być katastrofalne.

"Armatorzy już teraz szykują się na wysyłanie statków okrężną drogą, wokół Afryki. Tak naprawdę jeszcze nie wiemy, jak poważna jest sytuacja i ile zajmie usuwanie jej skutków - mówi w rozmowie z money.pl Katarzyna Siezieniewska z Morskiej Agencji Gdynia.

Dodaje, że na zdjęciach widać statek dosłownie wbity dziobem w brzeg. Nie wiadomo, jak mocno utknął na mieliźnie. Kanał Sueski nie ma jednakowej głębokości na całej swojej szerokości. Skoro kontenerowiec stoi, to znaczy, że osiadł na dnie.

"Nie sądzę, by statek był przeładowany, wszędzie na świecie bardzo pilnuje się tych kwestii - mówi Siezieniewska. Dodaje, że do armatorów dochodzą informacje, iż w ostatnich dniach poziom wody w kanale był dość niski. Nie wiadomo, w jakim stopniu mogło się to przyczynić do incydentu.

Sytuację komplikuje fakt, że MV Ever Given to statek o nieprzeciętnych rozmiarach. Został zbudowany w 2018 roku, ma długość prawie 400 metrów (to mniej więcej jedna czwarta mili - dystans popularnych wyścigów samochodowych) i szerokość 59 metrów. Jednorazowo może przewozić około 20 000 kontenerów.

Jak w ogóle doszło do zablokowania kanału?

Źródła egipskie mówią o silnym wietrze, który wiał w czasie wypadku. Być może zepchnął on jednostkę na brzeg kanału. Nie jest to jednak pewne. Kanał Sueski jest miejscem, gdzie kontrolę nad statkiem oddaje się w ręce pilota. To sternik doskonale znający akwen, procedury, pozostający w bezpośrednim kontakcie z zarządcami akwenu.

Żaden statek nie ma prawa przejść przez kanał bez obecności pilota na pokładzie.

Kontenerowiec Ever Given osiadł na mieliźnie w poprzek jednopasmowego odcinka południowego kanału we wtorek rano po tym, jak stracił zdolność manewrowania podczas silnego wiatru i burzy piaskowej. Statek blokuje ruch w obu kierunkach przez jeden z najbardziej zatłoczonych kanałów żeglugowych, którym transportowane są ropa, zboża i inne towary między Europą i Azją.

Kilkadziesiąt statków, w tym inne duże kontenerowce, a także tankowce z ropą i gazem oraz masowce przewożące zboże, zgromadziło się na obu końcach kanału, tworząc jeden z największych korków żeglugowych, jakie widziano od lat. Mowa o co najmniej 150 jednostkach, które czekają na przepłynięcie kanałem.

Władze Kanału powołały zespół ekspertów z holenderskiego Smit Salvage i japońskiego Nippon Salvage, którzy uczestniczyli przy kilku głośnych operacjach podobnego kalibru. Specjaliści wraz z SCA mają podjąć wszelkie działania, aby pomóc w ponownym wypłynięciu statku, poinformowała w oświadczeniu Evergreen Marine.

Władze Kanału dodały, że omówiły wiele możliwości usunięcia zatoru. Najbardziej realna wydaje się opcja uniesienia statku, poprzez pogłębianie obszaru wokół kontenerowca. Starszy pilot kanałowy w SCA powiedział CNN w środę, że ponowne wypłynięcie ogromnego statku jest "technicznie bardzo skomplikowane" i może zająć kilka dni.

Pogłębiarki ciężko pracują, nieustannie usuwając piasek i błoto z spod dziobu statku. Aby osiągnąć głębokość od 12 do 16 metrów, która może pozwolić kontenerowcowi na uniesienie się, wymaga to operacji usunięcia od 15 000 do 20 000 metrów sześciennych materiału - podał w oświadczeniu Zarząd Kanału Sueskiego.

"Oprócz pogłębiarek które już są na miejscu, jest również specjalistyczna pogłębiarka ssąca, która wkrótce rozpocznie pracę. Ta pogłębiarka może co godzinę pobierać z dna około 2000 metrów sześciennych materiału piaszczystego" - oznajmił kierownik techniczny statku Ever Given Bernhard Schulte.

"Większość handlu między Azją a Europą opiera się na Kanale Sueskim, a biorąc pod uwagę, że podstawowe towary, w tym również niezbędny sprzęt medyczny, wzywamy władze Egiptu do zrobienia wszystkiego, co w ich mocy, aby ponownie otworzyć kanał, tak szybko jak to będzie możliwe" - skomentował Platten.

To nie pierwsza sytuacja, kiedy kanał jest zamknięty. W latach 1956-1957 z powodu kryzysu sueskiego, znanego również jako druga wojna arabsko-izraelska, kanał został zamknięty. Podobna sytuacja miała miejsce w 1967 r., kiedy to Izrael zajął półwysep Synaj. Kanał był nieczynny prawie dekadę.

Teraz sytuacja kształtuje się nieco inaczej.

Zamknięcie może mieć znacznie większy, bardziej destrukcyjny wpływ na światową gospodarkę, niż podczas ostatnich dwóch przestojów. Poziom handlu między Europą a Azją znacznie wzrósł w ostatnich dziesięcioleciach. A kanał stał się głównym szlakiem transportowym. Już w środę rynki finansowe zareagowały na zablokowanie kanału, w tym bardzo wyraźnie rynek ropy. Kontrakty terminowe na ropę Brent, w pewnym momencie w środę podskoczyły o 3% z powodu obaw o zmniejszenie i opóźnienie w dostawach. Z kolei, tego samego dnia, w Nowym Jorku terminowe kontrakty na ropę z dostawami w maju wzrosły o 5%. Nie wspominając o natychmiastowej reakcji spadkowej na blokadę kanału, światowego lidera A.P. Moller-Maersk. Inwestorzy przenieśli swoje zainteresowania w obszar krajów zasobnych w surowce, takich jak Kanada i Australia. Dodatkowo sytuacji nie ułatwia panująca pandemia COVID-19.

Jak wynika z obliczeń, kontenerowiec blokując kanał, zablokował tranzyt o dobowej wartości około 9,6 miliarda dolarów. Wartość ta jest przybliżona na podstawie oceny specjalistów tworzących Lloyd's List, która sugeruje, że ruch w kierunku zachodnim jest wart około 5,1 miliarda dolarów dziennie, a ruch w kierunku wschodnim kanału to wartość około 4,5 miliarda dolarów.

Eksperci obawiają się, że jeśli statek nie zostanie wkrótce uwolniony, zator może jeszcze bardziej wpłynąć na rynek ropy naftowej, koszty transportu, globalną sieć dostaw - prowadząc do wzrostu kosztów towarów codziennego użytku.

A, to oznacza, że skutki blokady Kanału Sueskiego odczujemy w naszych domowych budżetach.


Warto sprawdzić
TOP3 newsów, to się teraz czyta
  1. PGE chce zbudować energetycznego operatora telekomunikacyjnego. Telekom ma powstać na częstotliwości 450 MHz, z wykorzystaniem technologii LTE.
  2. Port Gdynia: terminal dla offshore gotowy przed końcem 2024
  3. Saudi Aramco ma największe szanse na przejęcie większości aktywów Grupy Lotos.
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.