Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2007-12-17 00:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:

Bez upomnienia nie można odciąć dostaw energii

Nieuregulowanie należności za prąd nie zawsze jest kwestią złej woli. Czasem jej odbiorcy gubią faktury albo zapominają o uiszczeniu wykazanych w nich opłat. Większość osób po otrzymaniu powiadomienia o zaległościach, stara się je spłacać. Upomnienie pełni nie tylko funkcję informacyjną. Osoba, które je otrzyma, może wyjaśnić ewentualne nieporozumienie.

Tymczasem brak upomnienia pozbawia klientów prawa do obrony. Jak wynika z sygnałów od czytelników Gazety Prawnej, zdarza się, że wstrzymanie dostaw energii grozi osobom, które zapłaciły już swoje należności.

Zapukał RWE Stoen

Tak było w przypadku Jana W. z Warszawy.

- Kilka tygodni temu do moich drzwi zapukał pracownik RWE Stoen. Oznajmił, że przyszedł odciąć prąd z powodu nieuregulowanej faktury za wrzesień. Nie byłoby w tym niczego dziwnego, gdyby nie to, że zapłaciłem całą należność za energię elektryczną. Wcześniej nie otrzymałem żadnego powiadomienia o zaległościach - wyjaśnia czytelnik.

Szczęśliwie się złożyło, że czytelnik był w domu i mógł wykonać wydruk potwierdzenia z internetowego konta. Pracownik RWE Stoen nie odłączył więc prądu, a tylko zabrał potwierdzenie uiszczenia opłat. Można się domyślać, że gdyby czytelnika nie było w domu, zostałby mu odcięty dostęp do energii elektrycznej. Nie jest to odosobniony przypadek. Także inni czytelnicy zgłaszają podobne problemy. Pojawia się pytanie, czy rzeczywiście można tak łatwo zostać pozbawionym prądu.

Jednoznaczny przepis

Wszelkie wątpliwości rozwiewa art. 6 ust. 3a prawa energetycznego. Zgodnie z nim, przedsiębiorstwa energetyczne mogą wstrzymać dostarczanie energii elektrycznej, jeśli odbiorca zwleka z zapłatą za pobraną energię elektryczną co najmniej miesiąc po upływie terminu płatności, pomimo uprzedniego powiadomienia na piśmie o zamiarze wypowiedzenia umowy i wyznaczenia, dwutygodniowego terminu do zapłaty należności. Z tego wynika, że, owszem, odłączenie dostępu do energii elektrycznej jest możliwe, ale konieczne jest również wysłanie powiadomienia o zaległościach i wyznaczenie dodatkowego terminu ich zapłaty.

Nieodebrane listy

Aby ustalić, jakie jest stanowisko RWE Stoen w tego typu sprawach, skontaktowaliśmy się z jego rzecznikiem Iwoną Jastrzębską.

- Powiadomienia o zaległościach są wysyłane listami poleconymi, ale klienci nie zawsze je odbierają, dlatego później są zaskoczeni wstrzymaniem dostawy prądu - wyjaśniła nam rzeczniczka.

Takiego podejścia do problemu nie podziela Sławomir Ulatowski, ekspert z Federacji Konsumentów.

- Klient RWE Stoen, który nie otrzymał upomnienia, nie powinien mieć odłączonego dostępu do energii elektrycznej, ponieważ z domniemania doręczenia mogą korzystać sądy, a nie zakłady energetyczne. W przypadku upomnień wysyłanych przez RWE Stoen ma zastosowanie art. 61 kodeksu cywilnego. W myśl jego postanowień oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Przedsiębiorstwa energetyczne wysyłają pracowników (inkasentów bądź techników) bezpośrednio do odbiorcy, a zatem mają możliwość dostarczenia pisma w taki sposób, by doręczenie nie budziło wątpliwości. Jeśli więc powiadomienie o zaległościach nie zostanie doręczone w sposób zgodny z art. 61 k.c., to wstrzymanie dostaw energii jest bezprawne - tłumaczy ekspert.

Takie stanowisko potwierdzają eksperci z kancelarii prawnych. Zdaniem mec. Macieja Szulikowskiego, w razie ewentualnego sporu, to na dostawcy energii spoczywa ciężar udowodnienia prawidłowego doręczenia.

- Sam fakt nadania listu poleconego nie przesądza jeszcze o tym, że dotarł on do adresata w ten sposób, że mógł on zapoznać się z jego treścią, a pocztowe potwierdzenie nadania nie stanowi wprost dowodu tej okoliczności. Dowodem takim może natomiast być pocztowe potwierdzenie odbioru lub pokwitowanie odbioru przesyłki przez adresata, jego domownika - wyjaśnia Maciej Szulikowski.

Wniosek do urzędu

Jak nam powiedział Jacek Belkowski, rzecznik odbiorców paliw i energii, brak zachowania procedury określonej w art. 6 ust. 3a prawa energetycznego stanowi tzw. nieuzasadnione wstrzymanie dostarczania energii elektrycznej.

- Spory powstałe na tym tle rozstrzyga prezes Urzędu Regulacji Energetyki. Osoby, którym odłączono prąd bez uprzedniego upomnienia i wyznaczenia dwutygodniowego terminu, mogą złożyć wniosek w tej sprawie we właściwym terytorialnie oddziale URE - tłumaczy rzecznik. Po przeprowadzeniu postępowania prezes URE wydaje decyzję. Na wniosek zainteresowanej strony sporu, wcześniej prezes URE może wydać postanowienie, w którym określi warunki podjęcia bądź kontynuowania dostaw do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia sporu, uzupełnia Jacek Belkowski.
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
Bądź na bieżąco
Podając adres e-mail wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie treści marketingowych w postaci newslettera pocztą elektroniczną od Agencji Rynku Energii S.A z siedzibą w Warszawie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
altaltalt
Więcej informacji dotyczących przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, w tym informacje o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w polityce prywatności.
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.