Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2025-02-13 14:30
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Auta elektryczne w 2025 r. – większa dostępność, lepsze ceny i inwestycje w bezpieczeństwo.

Auta elektryczne w 2025 r. – większa dostępność, lepsze ceny i inwestycje w bezpieczeństwo.

.

 

  • W 2024 roku wzrost liczby rejestracji pojazdów elektrycznych wyraźnie zwolnił, ale wg ekspertów to przejściowa stagnacja.
  • W tym roku impulsami dla kierowców rozważających zakup pojazdu elektrycznego będzie ich duża podaż i nowy program finansowania „NaszEauto”.
  • Istotne będzie zmniejszanie obaw społecznych związanych z pożarami aut elektrycznych. Drogą do tego będzie intensyfikacja inwestycji w zabezpieczenia wskazane przez naukowców i Straż Pożarną w opublikowanych w maju rekomendacjach.

 Na koniec grudnia 2024 r. w Polsce zarejestrowanych było 80 699 osobowych i użytkowych samochodów w pełni elektrycznych (BEV). Przez cały ubiegły rok ich liczba zwiększyła się o 24 223 szt., czyli o 2% więcej niż w 2023 r. (dane „Licznik elektromobilności”, Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności – PSNM i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego - PZPM). Udział samochodów elektrycznych (BEV) w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce to nieco ponad 3,1%, 3. najmniejszy w UE (po Słowacji i Bułgarii). Średnia dla UE to 13,1%, a najwięcej w Europie jest ich w Norwegii 88,2% udziału i Danii 48,2%. 

Na spadki dynamiki rejestracji pojazdów elektrycznych w 2024 roku decydujący wpływ miało wstrzymanie programu dofinansowania tych aut Mój elektryk. Polacy nie stracili jednak chęci kupowania pojazdów elektrycznych. Jak wynika z najnowszej edycji Barometru Nowej Mobilności powered by ORLEN w ciągu ostatnich czterech lat liczba Polaków rozważających zakup samochodu elektrycznego wzrosła ponad 3-krotnie, z 7% do 24%. 

Dobry czas na zakup pojazdu elektrycznego

Wśród barier zakup pojazdów bezemisyjnych w dalszym ciągu jest ich wysoka cena. Wsparciem dla kupujących będzie nowy program dopłat NaszEauto skierowany do osób fizycznych i prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Zapowiadane są także programy dopłat do elektrycznych ciężarówek, budowy infrastruktury publicznych ładowarek dużej mocy i związanej z tym modernizacji sieci przesyłowych.

W tym roku impuls do większej liczby rejestracji pojazdów elektrycznych dadzą także przepisy. Nowe, rygorystyczne obowiązki dotyczące redukcji emisji (https://eur-lex.europa.eu/PL/legal-content/summary/reduction-in-co2-emissions-of-new-passenger-cars-and-of-new-light-commercial-vehicles.html?fromSummary=24), wymuszają na branży motoryzacyjnej większą sprzedaż pojazdów elektrycznych. Z drugiej strony, wysoka podaż pojazdów elektrycznych, jaka się pojawiła w zeszłym roku powoduje, że w 2025 roku zakup samochodu elektrycznego może być korzystniejszy i relatywnie bardziej opłacalny. 

Zeszłoroczne zahamowanie sprzedaży to pewnego rodzaju „zadyszka” w oczekiwaniu na uruchomienie nowych programów dofinansowania. Rynek czekał, ale pojawiają się już rabaty na auta elektryczne, których jest nadpodaż. Choć dalej są stosunkowo drogie, to presja konkurencyjnych cenowo i techniczne pojazdów z Chin wymusza na wcześniej obecnych w Europie producentach lepsze ceny. Szczególnie w negocjacjach z firmami w zakresie zakupów flotowych tworzy się tzw. rynek klienta, który pozwala negocjować rabaty i kupować samochody na korzystnych warunkach – mówi Grzegorz Pióro - Technical Development Manager – SPIE Building Solutions.

Jak wynika z danych Komisji Europejskiej, jeszcze w 2019 roku wszystkie nowe chińskie „elektryki” sprzedane w UE stanowiły zaledwie 0,4%. zakupionych marek, ale w 2024 r. roku osiągnęły one prawdopodobnie pułap 15%. 

Ten rok będzie czasem intensyfikacji inwestycji w zabezpieczenia ppoż. w kontekście aut elektrycznych 

W 2024 r. naukowcy we współpracy ze Strażą Pożarną przygotowali rekomendacje dotyczące ochrony przeciwpożarowej dla budynków, w których parkują i są ładowane auta elektryczne. Zostały opublikowane w maju i były mocno komentowane przez profesjonalne grona zajmujące się elektro mobilnością. Rośnie zapotrzebowanie na szkolenia z implementacji tych rekomendacji, a eksperci odnotowują coraz większe zainteresowanie inwestycjami w zabezpieczenia p.poż. w budynkach biurowych czy magazynowych. 

Dzieje się tak dlatego, że pojazdów elektrycznych ciągle przybywa. Poza tym, opracowanie i wdrożenie rekomendacji ogranicza jedną z istotnych obaw społecznych związanych z elektromobilnością. Do pożarów „elektryków” dochodzi niezwykle rzadko, gdyż ulega im zaledwie 1 na 10 tys. samochodów. W całym 2023 r. odnotowano wg danych Straży Pożarnej tylko 21 takich przypadków. Budzą jednak niepokój ze względu na to, iż bywają trudne do opanowania. Rekomendacje opierają się na zastosowaniu rozwiązań elektronicznych umożliwiających szybką wykrywalność pożaru, pozwalającą na podjęcie działań gaśniczych we wczesnej fazie. Drugim elementem jest zastosowanie środków ograniczających możliwość swobodnego rozprzestrzeniania się pożaru, przynajmniej do chwili przybycia na miejsce zdarzenia ekip ratowniczych – mówi Grzegorz Pióro - Technical Development Manager – SPIE Building Solutions.

Najczęstszymi przyczynami samozapłonów aut elektrycznych (wg danych ubezpieczeniowych) są używanie niewłaściwego źródła zasilania do ładowania, wyeksploatowanej baterii, która wymaga wymiany, wady fabryczne baterii lub innych elementów układu napędowego oraz wadliwie wykonane wcześniejsze naprawy oraz innego rodzaju ingerencja w układy pojazdu. Samochody elektryczne mają jednak wiele systemów zabezpieczania na poziomie elektro-chemicznym wewnątrz baterii, a także w postaci systemu zarządzającego pracą baterii. Szybki rozwój technologii baterii przynosi nadzieję na wdrożenie nowych wersji o lepszych parametrach eksploatacyjnych, większej pojemności, mniejszej wadze oraz wyższej odporności na pożar. 

Pomimo takich zabezpieczeń obiekty, w których parkują e-pojazdy powinny być wyposażone w odpowiednie instalacje przeciwpożarowe. Jak wynika z danych Stowarzyszenia Niezależnych Ekspertów Pożarnictwa, stale rośnie zapotrzebowanie na szkolenia z gaszenia takich pojazdów. Może to podnieść poziom bezpieczeństwa i przyczynić się do uspokojenia obaw o takie ryzyko – dodaje ekspert.

Ten rok będzie czasem weryfikacji wielu deklaracji związanych z szybkością przechodzenia na elektromobilność, korekt zapowiedzi i strategii Nie jest to natomiast moment zwrotny w rozwoju elektromobilności. Tym bardziej, że coraz mniejsze znaczenia ma druga bariera związana z elektromobilnością – liczba ogólnodostępnych miejsc do ładowania. Ta szybko rosła w 2024 roku, podobnie będzie też w tym roku. Po okresie stagnacji ten segment rynku dalej będzie się rozwijać, nie tylko dzięki programom dofinansowania zakupu niskoemisyjnych pojazdów.

 

Dane:

https://sk7.pzpm.org.pl/__sk_files.php?d=1737113024uftmpmmqcaloqmltkhbcaqxypvufaxcmlgqmqzccsznvzjan&u=2868

https://psnm.org/2024/raport/podsumowanie-2024-bardzo-trudny-rok-dla-zrownowazonego-transportu/

https://psnm.org/wp-content/uploads/2023/01/PSPA_Barometr_Nowej_Mobilnosci_2022_Raport.pdf

https://www.gov.pl/web/nfosigw/program-naszeauto-do-40-tys-zl-doplaty-do-samochodu-elektrycznego

 

Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
Autor: Redakcja CIRE.PL
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.