Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2024-09-03 14:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Certyfikacja serwisów elektrowni wiatrowych

Certyfikacja serwisów elektrowni wiatrowych

Unia Europejska, w tym również Polska, przyjęła zobowiązania związane z redukcją emisji gazów cieplarnianych. Troska o klimat jest jednym z powodów wzrostu zainteresowania OZE. Ambitne plany zakładają redukcję emisji gazów cieplarnianych o 55%. Do 2030r. w porównaniu z poziomem z 1990r. istotnym elementem tych zmian będzie rozwój energetyki wiatrowej

W Polsce, do kwietnia 2023 roku, obowiązywała zasada lokalizacji turbin wiatrowych oparta na wymogach ujętych w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych [1] zwanej potocznie ustawą 10H. Ustawa ta wprowadziła regułę zakazu budowy elektrowni wiatrowych w odległości mniejszej niż 10-krotność całkowitej wysokości elektrowni wiatrowej liczonej od budynków mieszkalnych, budynków o funkcji mieszkalnej, a także od form ochrony przyrody i leśnych kompleksów promocyjnych. Ograniczyło to w znaczny sposób rozwój energetyki wiatrowej na lądzie. 23 kwietnia 2023 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw [2], zwana dalej ustawą zmieniającą. Ustawa ta złagodziła m.in. zapisy dotyczące lokalizacji elektrowni wiatrowych oraz wprowadziła zapisy dotyczące bezpieczeństwa eksploatacji elementów technicznych elektrowni wiatrowych.

Elementami technicznymi elektrowni wiatrowej są: 

  • wirnik z zespołem łopat, 
  • zespół przeniesienia napędu,
  • generator prądotwórczy,
  • układy sterowania,
  • zespół gondoli wraz z mocowaniem i mechanizmem obrotu.

Zgodnie z zapisami ustawy zmieniającej [2] za bezpieczeństwo eksploatacji elementów technicznych elektrowni wiatrowych odpowiedzialni są eksploatujący elektrownię wiatrową. W celu zapewnienia bezpieczeństwa eksploatacji elementów technicznych elektrowni wiatrowych eksploatujący ma obowiązek przeprowadzania okresowych czynności i przeglądów serwisowych. 

Eksploatujący elektrownię wiatrową ma obowiązek poddawać jej elementy techniczne czynnościom i przeglądom serwisowym.

Dotyczy to elektrowni o całkowitej wysokości nie niższej niż 30 metrów lub o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie mniejszej niż 100kW.

Serwisy mają być realizowane zgodnie z zaleceniami i częstotliwością określoną w dokumentacji techniczno-ruchowej oraz instrukcji eksploatacji elektrowni wiatrowej.

(zgodnie z art. 8b ust. 1 ustawy zmieniającej [2])


▪ Czynności i przeglądy serwisowe mogą wykonywać jedynie przedsiębiorcy wpisani do Rejestru przedsiębiorców wykonujących czynności i przeglądy serwisowe elementów technicznych elektrowni wiatrowej (zwanego rejestrem).
▪ Prowadzenie procesu certyfikacji i rejestru zostało powierzone Prezesowi Urzędu Dozoru Technicznego. 
▪ Rejestr udostępniany jest publicznie na stronie podmiotowej UDT.






Ustawa zmieniająca weszła w życie 23 kwietnia 2023 r.

Nie oznaczało to jednak natychmiastowej obowiązkowej certyfikacji serwisów wykonujących czynności i przeglądy serwisowe elementów technicznych elektrowni wiatrowych.

Ustawodawca przewidział okres przejściowy – 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej (art. 18). Przed upływem tego czasu czynności i przeglądy serwisowe mogły być realizowane przez przedsiębiorców, którzy nie byli wpisani do rejestru certyfikowanych serwisów prowadzonego przez Prezesa UDT. Okres przejściowy zakończył się 22 kwietnia 2024 r. i po tej dacie przedsiębiorcy, którzy nie znajdują się w rejestrze nie mogą już wykonywać tych zadań.


Postępowanie certyfikacyjne 

Certyfikacja polega na sprawdzeniu i potwierdzeniu, że serwis posiada uprawnienia do wykonywania czynności i przeglądów serwisowych elementów technicznych elektrowni wiatrowych, w tym dysponuje odpowiednio wykwalifikowanym personelem.

CERTYFIKACJA SERWISU OBEJMUJE WERYFIKACJĘ:

1 spełnienia przez serwis minimalnych wymagań w zakresie dysponowania personelem posiadającym niezbędne uprawnienia, doświadczenie i kompetencje zawodowe do wykonywania czynności i przeglądów serwisowych w elektrowni wiatrowej;

2 wdrożonych procedur wykonywania czynności i przeglądów serwisowych dla elementów technicznych elektrowni wiatrowych;

3 wyposażenia pomiarowo-badawczego oraz sprzętu i urządzeń serwisowych.

WYMAGANIA STAWIANE PERSONELOWI SERWISU WYKONUJĄCEMU CZYNNOŚCI I PRZEGLĄDY SERWISOWE

  • Spełnia wymagania do pracy na wysokościach wynikające z przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz inne wymagane przez wytwórcę elementów technicznych elektrowni wiatrowej.
  • Ma uprawnienia w zakresie obsługi urządzeń transportu bliskiego.
  • Posiada kwalifikacje potwierdzone odpowiednim świadectwem kwalifikacyjnym, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy – Prawo energetyczne [4].
  • Ma udokumentowane co najmniej roczne doświadczenie zawodowe w zakresie wykonywania czynności i przeglądów serwisowych elementów technicznych elektrowni wiatrowych, instalacji mających na celu wytwarzanie, przesył lub dystrybucję energii elektrycznej lub instalacji przemysłowych.
  • Przeszedł przeszkolenie w zakresie zasad funkcjonowania i eksploatacji określonego typu elektrowni wiatrowej, której elementy techniczne będą poddane czynnościom i przeglądom serwisowym.
  • Odbył przeszkolenie w zakresie ewakuacji z elektrowni wiatrowych.

 

PROCEDURY JAKIMI POWINIEN DYSPONOWAĆ SERWISU WYKONUJĄCEMU CZYNNOŚCI I PRZEGLĄDY SERWISOWE

  • BEZPIECZEŃSTWO PRZEPROWADZANIA CZYNNOŚCI I PRZEGLĄDÓW SERWISOWYCH

Zawiera ona w szczególności wymagania dotyczące dopuszczalnych prędkości wiatru, przy których mogą być realizowane czynności serwisowe, stosowania środków zabezpieczających, w tym sprzętu ochrony osobistej, nadzoru prowadzonych prac oraz wykaz prac wymagających pisemnego pozwolenia i asekuracji.

  • EWAKUACJA Z WYSOKOŚCI PRACOWNIKÓW W SYTUACJACH ZAGROŻENIA
  • BIEŻĄCA OBSŁUGA I OKRESOWE PRZEGLĄDY SERWISOWE

Procedura zawiera instrukcje przeprowadzanych czynności w podziale na elementy techniczne elektrowni wiatrowej, wraz z wykazem oprzyrządowania niezbędnego do prowadzenia prac, w tym przyrządów kontrolno-pomiarowych.

  • USTALANIE I USUWANIE AWARII I USTEREK
  • DOKUMENTOWANIE CZYNNOŚCI SERWISOWYCH I RAPORTOWANIE
  • WYKONYWANIE POMIARÓW I SPRAWDZEŃ URZĄDZEŃ WYMAGAJĄCYCH REGULACJI NASTAW
  • WYPOSAŻENIE POMIAROWO-BADAWCZE I SPRZĘT SERWISOWY

Wyposażenie pomiarowo-badawcze (WPB) musi być zgodne z listą przewidzianą w instrukcji konserwacji elektrowni wiatrowej. WPB objęte musi być nadzorem metrologicznym, jeśli taki jest wymagany, co też podlega sprawdzeniu podczas postępowania certyfikacyjnego.

Weryfikowany przez UDT jest też sprzęt i urządzenia niezbędne do wykonywania czynności serwisowych.


Wnioski o certyfikację


CERTYFIKACJĘ PRZEDSIĘBIORCY I WPISU DO REJESTRU UDT DOKONUJE NA WNIOSEK PRZEDSIĘBIORCY.

Wniosek składa się w postaci elektronicznej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w ustawie z 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną [3]. Przedsiębiorca może dokonać tego poprzez portal klienta eUDT lub ePUAP.

Wniosek o certyfikację i wpis do rejestru udostępniony jest na stronie www.udt.gov.pl w zakładce Wnioski & Formularze oraz na portalu klienta eUDT w zakładce Obsługa spraw/Wnioski.

 

DANE UJĘTE WE WNIOSKU O CERTYFIKACJĘ I WPIS DO REJESTRU 

  1. Firma przedsiębiorcy oraz jego siedziba i adres
  2. Adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż określony w pkt 1
  3. Informację o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym lub odpowiedną informację lub numer z rejestru w innym państwie, umożliwiające prowadzenie działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
  4. Numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub odpowiedni numer identyfikacji podatkowej w innym państwie umożliwiający prowadzenie działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
  5. Podpis wnioskodawcy lub osoby upoważnionej


Załączniki do wniosku

Do wniosku załączone powinny być dokumenty wymienione w art. 8e ust. 4 ustawy zmieniającej tj.:

  1. wykaz osób oraz kopie dokumentów potwierdzających posiadane kompetencje lub uprawnienia personelu;

Wykaz osób powinien zawierać dane osobowe personelu wykonującego czynności i przeglądy serwisowe elementów technicznych, w zakresie imienia, nazwiska oraz numeru PESEL, albo numeru i serii dokumentu potwierdzającego tożsamość w przypadku osób nieposiadających numeru PESEL.

  1. kopie albo kopie elektroniczne dokumentacji określającej procedury serwisu;
  2. dowód wniesienia opłaty za dokonanie certyfikacji i wpis do rejestru;
  3. oświadczenie wnioskodawcy będącego osobą fizyczną lub osób go reprezentujących, w przypadku wnioskodawcy niebędącego osobą fizyczną, o następującej treści: 

„Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia, wynikającej z art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, oświadczam, że posiadam pełną zdolność do czynności prawnych, korzystam z pełni praw publicznych i nie byłem skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów i obrotowi gospodarczemu.”. 

Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

 

Po złożeniu wniosku

Postępowanie certyfikacyjne prowadzi komisja powołana przez Prezesa UDT. Komisja certyfikująca prowadzi postępowanie w składzie dwu osobowym.

ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA CERTYFIKACYJNEGO

1 wpis do rejestru – w przypadku spełniania przez serwis wymogów ustawy zmieniającej, lub

2 zawiadomienie serwisu o odmowie dokonania wpisu do rejestru – w przypadku nie spełnienia przez serwis wymogów określonych w ustawie zmieniającej.

Jeżeli wniosek nie spełnia wymagań, Prezes UDT wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni. Jednocześnie kierowane jest pouczenie, że ich nieusunięcie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania. Termin liczy się od dnia doręczenia wezwania wnioskodawcy. Wezwanie do usunięcia braków UDT przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej, poprzez portal klienta eUDT lub ePUAP, w zależności od sposobu przesłania wniosku przez przedsiębiorcę. 

W przypadku negatywnego wyniku postępowania certyfikacyjnego wnioskujący zostaje powiadomiony przez UDT poprzez przesłanie „Zawiadomienia o odmowie dokonania wpisu do rejestru certyfikowanych serwisów”, które przesyłane jest do wnioskodawcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej: odpowiednio portal klienta eUDT lub ePUAP w zależności od sposobu przesłania wniosku przez przedsiębiorcę.

 

UWAGA!

WPIS DO REJESTRU JEST WAŻNY PRZEZ 5 LAT OD DNIA JEGO DOKONANIA.

 

Certyfikowany serwis, w okresie ważności wpisu musi spełniać wymagania dotyczące dysponowania wymaganym przez zapisy ustawy zmieniającej personelem oraz dysponowania wdrożonymi właściwymi procedurami.

 

KIEDY CERTYFIKOWANY SERWIS ZOBOWIĄZANY JEST ZAWIADOMIĆ UDT?

• W przypadku wprowadzenia zmian w zakresie jego funkcjonowania. 

Dotyczy to m.in. organizacji, personelu, procedur serwisowych, które związane są z informacjami zawartymi we wniosku o certyfikację i załączonych do niego dokumentach.

 

Opłaty

Za przeprowadzenie certyfikacji i wpis do rejestru przedsiębiorca wnosi opłatę. 

Wysokość opłaty wynosi 150% kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” na podstawie ustawy [5].

 

W oparciu o zapis [5] na podstawie komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego [6], ustalona opłata za przeprowadzenie certyfikacji i wpis do rejestru wynosi obecnie 10 733,22 PLN.

 

DODATKOWA WERYFIKACJA CERTYFIKOWANEGO SERWISU

W okresie ważności wpisu w rejestrze, Prezes UDT może przeprowadzić dodatkową weryfikację certyfikowanego serwisu. Dodatkowa weryfikacja przeprowadzana jest w celu potwierdzenia spełniania przez certyfikowany serwis wymagań dotyczących: dysponowania właściwym personelem oraz dysponowania wdrożonymi właściwymi procedurami.

Przeprowadzając dodatkową weryfikację UDT może wezwać certyfikowany serwis do złożenia wyjaśnień lub przedłożenia dokumentów potwierdzających spełnienie wymagań dotyczących dysponowania personelem lub wdrożenia procedur.

 

PRZEDŁUŻENIE WAŻNOŚCI WPISU W REJESTRZE CERTYFIKOWANYCH SERWISÓW

Na 30 dni przed upływem ważności wpisu certyfikowany serwis zobowiązany jest do przesłania do UDT wniosku o certyfikację i przedłużenie wpisu do rejestru certyfikowanych serwisów

Jeśli wniosek nie zostanie złożony w terminie skutkować to będzie wykreśleniem certyfikowanego serwisu z rejestru z dniem upływu terminu ważności wpisu.

Tryb składania Wniosku o certyfikację i przedłużenie wpisu do rejestru jest taki sam jak podczas składania wniosku o certyfikację i wpis do rejestru. Dotyczy to również dokumentacji wymaganej do załączenia.

 

Urząd Dozoru Technicznego przedłuża ważność wpisu do rejestru na kolejne 5 lat jeśli wynik weryfikacji jest pozytywny. Gdy wynik jest negatywny serwis certyfikowany jest wykreślany z rejestru.

 

Odwołania

Przedsiębiorca może odwołać się do Komitetu Odwoławczego działającego przy Prezesie UDT. Można to zrobić w przypadku:

• odmowy dokonania wpisu do rejestru, 

• wykreślenia serwisu z rejestru,

• odmowy przedłużenia ważności wpisu do rejestru.

 

Odwołanie należy wieść do Komitetu, za pośrednictwem Prezesa UDT, w postaci papierowej lub elektronicznej za pomocą środków komunikacji elektronicznej [3]. Przedsiębiorca odwołuje się w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o odmowie dokonania wpisu do rejestru, wykreśleniu z rejestru lub odmowie przedłużenia ważności wpisu do rejestru. 

Komitet rozpatruje odwołania w składzie trzyosobowym, w terminie do 30 dni od dnia otrzymania odwołania.

WNIESIENIE ODWOŁANIA W TERMINIE WSTRZYMUJE WYKREŚLENIE Z REJESTRU.

 

Odwołanie może być zasadne i wtedy UDT rozpoznaje sprawę ponownie. Może ono być też oddalone. W drugim przypadku można złożyć skargę do sądu administracyjnego. Należy ją wnieść w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o oddaleniu odwołania.

 

Dla bezpieczeństwa

 

Prawidłowy stan techniczny turbiny wiatrowej jest nieodzowny dla zapewnienia bezpieczeństwa dla ludzi i środowiska. Ma on również wpływ na efektywne i trwałe funkcjonowanie turbin. Regularne serwisowanie, realizowane przez przedsiębiorców dotrzymujących standardów bezpieczeństwa i zgodności z normami branżowymi jest zatem konieczne. Dzięki prowadzonej certyfikacji można mieć pewność, że serwis prowadzący prace spełnia te wymagania. Bezpieczeństwo pracy elektrowni wiatrowych jest wymagane nie tylko ze względu na minimalizację ryzyka awarii i utrzymanie optymalnej wydajności, czy uniknięcie zagrożenia dla otoczenia, ale też ze względu na ekonomikę inwestycji w energetykę wiatrową.




Autorzy opracowania:

mgr inż. Tomasz Ługowski, Dyrektor Oddziału UDT w Lublinie, Urząd Dozoru Technicznego
mgr inż. Adrian Najkowski, Specjalista Urządzeń Ciśnieniowych, Departament Techniki, Urząd Dozoru Technicznego


Literatura:

  1. Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 724).
  2. Ustawa z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 553).
  3. Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną ((Dz. U. z 2020 r. poz. 344).
  4. Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. 1997 nr 54 poz. 348).
  5. Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, art. 20 pkt 1 lit. a (Dz.U. 1998 nr 162 poz. 1118).
  6. Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2022 r. – ogłoszony w M. P. z 2023 r. poz. 171.

 

Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
Bądź na bieżąco
Podając adres e-mail wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie treści marketingowych w postaci newslettera pocztą elektroniczną od Agencji Rynku Energii S.A z siedzibą w Warszawie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
altaltalt
Więcej informacji dotyczących przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, w tym informacje o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w polityce prywatności.
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.