W Polsce, do kwietnia 2023 roku, obowiązywała zasada lokalizacji turbin wiatrowych oparta na wymogach ujętych w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych [1] zwanej potocznie ustawą 10H. Ustawa ta wprowadziła regułę zakazu budowy elektrowni wiatrowych w odległości mniejszej niż 10-krotność całkowitej wysokości elektrowni wiatrowej liczonej od budynków mieszkalnych, budynków o funkcji mieszkalnej, a także od form ochrony przyrody i leśnych kompleksów promocyjnych. Ograniczyło to w znaczny sposób rozwój energetyki wiatrowej na lądzie. 23 kwietnia 2023 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw [2], zwana dalej ustawą zmieniającą. Ustawa ta złagodziła m.in. zapisy dotyczące lokalizacji elektrowni wiatrowych oraz wprowadziła zapisy dotyczące bezpieczeństwa eksploatacji elementów technicznych elektrowni wiatrowych.
Elementami technicznymi elektrowni wiatrowej są:
Zgodnie z zapisami ustawy zmieniającej [2] za bezpieczeństwo eksploatacji elementów technicznych elektrowni wiatrowych odpowiedzialni są eksploatujący elektrownię wiatrową. W celu zapewnienia bezpieczeństwa eksploatacji elementów technicznych elektrowni wiatrowych eksploatujący ma obowiązek przeprowadzania okresowych czynności i przeglądów serwisowych.
Eksploatujący elektrownię wiatrową ma obowiązek poddawać jej elementy techniczne czynnościom i przeglądom serwisowym.
Dotyczy to elektrowni o całkowitej wysokości nie niższej niż 30 metrów lub o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie mniejszej niż 100kW.
Serwisy mają być realizowane zgodnie z zaleceniami i częstotliwością określoną w dokumentacji techniczno-ruchowej oraz instrukcji eksploatacji elektrowni wiatrowej.
(zgodnie z art. 8b ust. 1 ustawy zmieniającej [2])
Ustawa zmieniająca weszła w życie 23 kwietnia 2023 r.
Nie oznaczało to jednak natychmiastowej obowiązkowej certyfikacji serwisów wykonujących czynności i przeglądy serwisowe elementów technicznych elektrowni wiatrowych.
Ustawodawca przewidział okres przejściowy – 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej (art. 18). Przed upływem tego czasu czynności i przeglądy serwisowe mogły być realizowane przez przedsiębiorców, którzy nie byli wpisani do rejestru certyfikowanych serwisów prowadzonego przez Prezesa UDT. Okres przejściowy zakończył się 22 kwietnia 2024 r. i po tej dacie przedsiębiorcy, którzy nie znajdują się w rejestrze nie mogą już wykonywać tych zadań.
Postępowanie certyfikacyjne
Certyfikacja polega na sprawdzeniu i potwierdzeniu, że serwis posiada uprawnienia do wykonywania czynności i przeglądów serwisowych elementów technicznych elektrowni wiatrowych, w tym dysponuje odpowiednio wykwalifikowanym personelem.
CERTYFIKACJA SERWISU OBEJMUJE WERYFIKACJĘ: |
1 spełnienia przez serwis minimalnych wymagań w zakresie dysponowania personelem posiadającym niezbędne uprawnienia, doświadczenie i kompetencje zawodowe do wykonywania czynności i przeglądów serwisowych w elektrowni wiatrowej; |
2 wdrożonych procedur wykonywania czynności i przeglądów serwisowych dla elementów technicznych elektrowni wiatrowych; |
3 wyposażenia pomiarowo-badawczego oraz sprzętu i urządzeń serwisowych. |
WYMAGANIA STAWIANE PERSONELOWI SERWISU WYKONUJĄCEMU CZYNNOŚCI I PRZEGLĄDY SERWISOWE
PROCEDURY JAKIMI POWINIEN DYSPONOWAĆ SERWISU WYKONUJĄCEMU CZYNNOŚCI I PRZEGLĄDY SERWISOWE
Zawiera ona w szczególności wymagania dotyczące dopuszczalnych prędkości wiatru, przy których mogą być realizowane czynności serwisowe, stosowania środków zabezpieczających, w tym sprzętu ochrony osobistej, nadzoru prowadzonych prac oraz wykaz prac wymagających pisemnego pozwolenia i asekuracji.
Procedura zawiera instrukcje przeprowadzanych czynności w podziale na elementy techniczne elektrowni wiatrowej, wraz z wykazem oprzyrządowania niezbędnego do prowadzenia prac, w tym przyrządów kontrolno-pomiarowych.
Wyposażenie pomiarowo-badawcze (WPB) musi być zgodne z listą przewidzianą w instrukcji konserwacji elektrowni wiatrowej. WPB objęte musi być nadzorem metrologicznym, jeśli taki jest wymagany, co też podlega sprawdzeniu podczas postępowania certyfikacyjnego.
Weryfikowany przez UDT jest też sprzęt i urządzenia niezbędne do wykonywania czynności serwisowych.
Wnioski o certyfikację
CERTYFIKACJĘ PRZEDSIĘBIORCY I WPISU DO REJESTRU UDT DOKONUJE NA WNIOSEK PRZEDSIĘBIORCY.
Wniosek składa się w postaci elektronicznej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w ustawie z 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną [3]. Przedsiębiorca może dokonać tego poprzez portal klienta eUDT lub ePUAP.
Wniosek o certyfikację i wpis do rejestru udostępniony jest na stronie www.udt.gov.pl w zakładce Wnioski & Formularze oraz na portalu klienta eUDT w zakładce Obsługa spraw/Wnioski.
DANE UJĘTE WE WNIOSKU O CERTYFIKACJĘ I WPIS DO REJESTRU
Załączniki do wniosku
Do wniosku załączone powinny być dokumenty wymienione w art. 8e ust. 4 ustawy zmieniającej tj.:
Wykaz osób powinien zawierać dane osobowe personelu wykonującego czynności i przeglądy serwisowe elementów technicznych, w zakresie imienia, nazwiska oraz numeru PESEL, albo numeru i serii dokumentu potwierdzającego tożsamość w przypadku osób nieposiadających numeru PESEL.
„Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia, wynikającej z art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, oświadczam, że posiadam pełną zdolność do czynności prawnych, korzystam z pełni praw publicznych i nie byłem skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów i obrotowi gospodarczemu.”.
Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
Po złożeniu wniosku
Postępowanie certyfikacyjne prowadzi komisja powołana przez Prezesa UDT. Komisja certyfikująca prowadzi postępowanie w składzie dwu osobowym.
ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA CERTYFIKACYJNEGO |
1 wpis do rejestru – w przypadku spełniania przez serwis wymogów ustawy zmieniającej, lub |
2 zawiadomienie serwisu o odmowie dokonania wpisu do rejestru – w przypadku nie spełnienia przez serwis wymogów określonych w ustawie zmieniającej. |
Jeżeli wniosek nie spełnia wymagań, Prezes UDT wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni. Jednocześnie kierowane jest pouczenie, że ich nieusunięcie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania. Termin liczy się od dnia doręczenia wezwania wnioskodawcy. Wezwanie do usunięcia braków UDT przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej, poprzez portal klienta eUDT lub ePUAP, w zależności od sposobu przesłania wniosku przez przedsiębiorcę.
W przypadku negatywnego wyniku postępowania certyfikacyjnego wnioskujący zostaje powiadomiony przez UDT poprzez przesłanie „Zawiadomienia o odmowie dokonania wpisu do rejestru certyfikowanych serwisów”, które przesyłane jest do wnioskodawcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej: odpowiednio portal klienta eUDT lub ePUAP w zależności od sposobu przesłania wniosku przez przedsiębiorcę.
UWAGA!
WPIS DO REJESTRU JEST WAŻNY PRZEZ 5 LAT OD DNIA JEGO DOKONANIA.
Certyfikowany serwis, w okresie ważności wpisu musi spełniać wymagania dotyczące dysponowania wymaganym przez zapisy ustawy zmieniającej personelem oraz dysponowania wdrożonymi właściwymi procedurami.
KIEDY CERTYFIKOWANY SERWIS ZOBOWIĄZANY JEST ZAWIADOMIĆ UDT? • W przypadku wprowadzenia zmian w zakresie jego funkcjonowania. Dotyczy to m.in. organizacji, personelu, procedur serwisowych, które związane są z informacjami zawartymi we wniosku o certyfikację i załączonych do niego dokumentach. |
Opłaty
Za przeprowadzenie certyfikacji i wpis do rejestru przedsiębiorca wnosi opłatę.
Wysokość opłaty wynosi 150% kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” na podstawie ustawy [5].
W oparciu o zapis [5] na podstawie komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego [6], ustalona opłata za przeprowadzenie certyfikacji i wpis do rejestru wynosi obecnie 10 733,22 PLN. |
DODATKOWA WERYFIKACJA CERTYFIKOWANEGO SERWISU
W okresie ważności wpisu w rejestrze, Prezes UDT może przeprowadzić dodatkową weryfikację certyfikowanego serwisu. Dodatkowa weryfikacja przeprowadzana jest w celu potwierdzenia spełniania przez certyfikowany serwis wymagań dotyczących: dysponowania właściwym personelem oraz dysponowania wdrożonymi właściwymi procedurami.
Przeprowadzając dodatkową weryfikację UDT może wezwać certyfikowany serwis do złożenia wyjaśnień lub przedłożenia dokumentów potwierdzających spełnienie wymagań dotyczących dysponowania personelem lub wdrożenia procedur.
PRZEDŁUŻENIE WAŻNOŚCI WPISU W REJESTRZE CERTYFIKOWANYCH SERWISÓW
Na 30 dni przed upływem ważności wpisu certyfikowany serwis zobowiązany jest do przesłania do UDT wniosku o certyfikację i przedłużenie wpisu do rejestru certyfikowanych serwisów.
Jeśli wniosek nie zostanie złożony w terminie skutkować to będzie wykreśleniem certyfikowanego serwisu z rejestru z dniem upływu terminu ważności wpisu.
Tryb składania Wniosku o certyfikację i przedłużenie wpisu do rejestru jest taki sam jak podczas składania wniosku o certyfikację i wpis do rejestru. Dotyczy to również dokumentacji wymaganej do załączenia. |
Urząd Dozoru Technicznego przedłuża ważność wpisu do rejestru na kolejne 5 lat jeśli wynik weryfikacji jest pozytywny. Gdy wynik jest negatywny serwis certyfikowany jest wykreślany z rejestru.
Odwołania
Przedsiębiorca może odwołać się do Komitetu Odwoławczego działającego przy Prezesie UDT. Można to zrobić w przypadku:
• odmowy dokonania wpisu do rejestru,
• wykreślenia serwisu z rejestru,
• odmowy przedłużenia ważności wpisu do rejestru.
Odwołanie należy wieść do Komitetu, za pośrednictwem Prezesa UDT, w postaci papierowej lub elektronicznej za pomocą środków komunikacji elektronicznej [3]. Przedsiębiorca odwołuje się w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o odmowie dokonania wpisu do rejestru, wykreśleniu z rejestru lub odmowie przedłużenia ważności wpisu do rejestru.
Komitet rozpatruje odwołania w składzie trzyosobowym, w terminie do 30 dni od dnia otrzymania odwołania.
WNIESIENIE ODWOŁANIA W TERMINIE WSTRZYMUJE WYKREŚLENIE Z REJESTRU.
Odwołanie może być zasadne i wtedy UDT rozpoznaje sprawę ponownie. Może ono być też oddalone. W drugim przypadku można złożyć skargę do sądu administracyjnego. Należy ją wnieść w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o oddaleniu odwołania.
Dla bezpieczeństwa
Prawidłowy stan techniczny turbiny wiatrowej jest nieodzowny dla zapewnienia bezpieczeństwa dla ludzi i środowiska. Ma on również wpływ na efektywne i trwałe funkcjonowanie turbin. Regularne serwisowanie, realizowane przez przedsiębiorców dotrzymujących standardów bezpieczeństwa i zgodności z normami branżowymi jest zatem konieczne. Dzięki prowadzonej certyfikacji można mieć pewność, że serwis prowadzący prace spełnia te wymagania. Bezpieczeństwo pracy elektrowni wiatrowych jest wymagane nie tylko ze względu na minimalizację ryzyka awarii i utrzymanie optymalnej wydajności, czy uniknięcie zagrożenia dla otoczenia, ale też ze względu na ekonomikę inwestycji w energetykę wiatrową.
Autorzy opracowania:
mgr inż. Tomasz Ługowski, Dyrektor Oddziału UDT w Lublinie, Urząd Dozoru Technicznego
mgr inż. Adrian Najkowski, Specjalista Urządzeń Ciśnieniowych, Departament Techniki, Urząd Dozoru Technicznego
Literatura:
Niniejsza strona korzysta z plików cookie
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.
Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".
Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.
Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.
Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.