Wysokie ceny paliwa zależą od kilku czynników
Nasze państwo co do zasady ma ograniczony wpływ na cenę paliwa, ponieważ zgodnie z przepisami unijnymi (dyrektywa 2003/96/WE) nie może zmniejszyć wysokości akcyzy stanowiącej poniżej sztywno wyznaczonego zakresu. Przy czym w Polsce jest to wartość bliska minimum wymaganego przez UE.
Cena, jaką przychodzi nam obecnie zapłacić za paliwo na stacji benzynowej, jest wypadkową kilku elementów. Na cenę benzyny w połowie składa się cena w rafinerii, a w połowie obciążenia podatkowe.
Poszczególne składowe ceny benzyny bezołowiowej prezentują się następująco:
Przykładowo dla benzyny Pb95 przy cenie 5,90 zł za 1 l poszczególne składowe to: 2,91 zł cena w rafinerii, 1,51 zł akcyza, 1,10 zł VAT, 0,21 zł marża detaliczna oraz 0,17 zł opłata paliwowa.
W przypadku oleju napędowego rozkład poszczególnych składników jest nieznacznie inny.
Cena w rafinerii to obecnie 53 proc. ceny detalicznej. Akcyza i VAT odpowiadają za 19 proc. każde, 6 proc. to opłata paliwowa, a 3 proc. – marża detaliczna. Tym samym na cenę 5,91 zł za 1 l na stacji benzynowej składają się: koszt zakupu w rafinerii wynoszący 3,12 zł, 1,15 zł akcyzy, 1,11 zł podatku VAT, 0,34 zł opłaty paliwowej oraz 0,20 zł marży detalicznej.
Podobne wartości prezentuje portal e-petrol.pl. Według jego wyliczeń akcyza odpowiada za 25,5 proc. ceny benzyny Pb 95. W przypadku oleju napędowego jest to dokładnie 19 proc.
Z czego wynika obecny wzrost cen na stacjach benzynowych?
Wiosną 2020, kiedy w poszczególnych krajach wprowadzano pierwsze lockdowny ropa naftowa drastycznie potaniała. Jeszcze na początku 2020 roku cena baryłki ropy Brent wynosiła ok. 65 dolarów. W marcu 2020 zaczął się jednak mocny zjazd, najpierw do 30, potem w okolice 20 dolarów. W kwietniu 2020 w momencie największego rozchwiania rynków ceny ropy naftowej zeszły poniżej zera. Popyt zamarł, a dostawcy skłonni byli zapłacić, byle tylko ktokolwiek odebrał od nich surowiec. Chętnych nie było, większość tankowców była zatankowana pod korek.
Później covidowy szok minął i ruszyły procesy wzbudzania światowej gospodarki. Obecnie popyt na ropę nie powrócił jeszcze do poziomów sprzed pandemii, ale na rynkach widać równowagę pomiędzy podażą a popytem. Zastój na rynkach ropy, który pojawił się po wprowadzeniu blokad w wielu gospodarkach w 2020 to już przeszłość ale mamy nowe zjawiska wpływające na ceny ropy.
Niedobór węgla i gazu ziemnego na świecie napędza większy popyt na ropę, a to jest główną przyczyną wzrostu cen tego surowca. Cena ropy naftowej w USA wynosi ponad 84 USD za baryłkę - najwyżej od 2014. Mówi się coraz częściej, że tej zimy ropa może nawet przekroczyć poziom 100 dol. za baryłkę.
Na cenę paliwa jednocześnie wpływa również kurs walutowy. Rozliczenia z rafineriami są dokonywane w dolarach. Obecnie za jednego dolara płacimy ok. 3,95 zł, co jest prawie najwyższym kursemod 3 lat.
Budżet zarabia na rosnących cenach paliw
Obecnie raczej nie ma mowy o zmniejszeniu akcyzy, która mogłaby wpłynąć na niższą cenę paliwa na stacjach. Dlaczego? Wzrost ceny benzyny z 5 do 6 zł na litrze powoduje, że państwo zbiera do budżetu więcej poniędzy z akcyzy. Jeśli założymy, że przy cenie 5 zł za litr akcyza na paliwo przyniosłaby rocznie 35 miliardów złotych, to podwyżka ceny paliwa do 6 zł powoduje przyrost wpływów do 42 miliardów. Złotówka na litrze przynosi budżetowi Polski 7 miliardów dodatkowego zysku rocznie.
Cena paliwa ma też wpływ na wysokość wpływów do budżetu z tytułu podatku VAT
Wyższe ceny mają też odzwierciedlenie w notowaniach giełdowych Orlenu czy Lotosu
Skarb Państwa ma 27,52 proc. akcji PKN Orlen oraz 53,19 proc. akcji Lotosu. Obecna sytuacja przekłada się pozytywnie na zyski tych koncernów.
CIRE.pl poleca w kontekście cen paliw
1. Litr paliwa w Portugalii kosztuje 7 zł, rząd ogłasza pomoc dla obywateli
2. Ceny ropy pozostaną relatywnie wysokie co najmniej do wiosny
3. Lotos podał szacunkowe dane finansowe za III kwartał 2021 r.
Niniejsza strona korzysta z plików cookie
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.
Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".
Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.
Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.
Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.