Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2024-09-05 06:30
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Ile pieniędzy na reklamę wydają spółki energetyczne?

Ile pieniędzy na reklamę wydają spółki energetyczne?

W branży energetycznej trwa intensywna walka o uwagę konsumentów, a koncerny takie jak Orlen, Energa i PGE nie szczędzą środków na kampanie reklamowe. Z analizy Instytutu Monitorowania Mediów wynika, że w okresie od maja do lipca br. na reklamy bezpośrednie wydano blisko 41 mln zł. Liderem wydatków reklamowych był Orlen, który zainwestował ponad 25,7 mln zł, trzykrotnie przewyższając budżet PGE. Głównym wątkiem w reklamach tych koncernów stała się zielona energia, podkreślając ich zaangażowanie w promowanie odnawialnych źródeł


Koncerny energetyczne to istotni gracze na rynku reklam. Bardzo często są sponsorami wydarzeń sportowych, prowadzą kampanie promujące ekologiczne rozwiązania dla domów, a także reklamują się przy okazji różnego rodzaju promocji. Który z nich rozdaje karty? Zespół adMonit IMM wziął pod lupę reklamy w prasie, radiu i telewizji największych w Polsce koncernów zajmujących się produkcją energii.

Analizie poddano spółki: OrlenEnergaEneaPGETauron oraz Veolia.

Jak wynika z danych adMonit IMM w okresie od 1 maja do 31 lipca br. wyemitowano ponad 22,5 tys. reklam bezpośrednich [1] koncernów energetycznych, z czego najwięcej, bo blisko 11,3 tys. pojawiło się w radiu. W analizowanym czasie na reklamy bezpośrednie branży energetycznej wydano blisko 41 mln zł.

Liderem wydatków reklamowych był Orlen. Spółka wydała na reklamy bezpośrednie ponad 25,7 mln zł. To ponad trzy razy więcej niż PGE – koncern z drugim największym budżetem reklamowym – blisko 8,3 mln zł. W czołówce znalazła się również Energa z wynikiem ponad 6 mln zł.

Kto zdominował prime time?

Sukces reklamy zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest liczba osób, które będą miały kontakt z przekazem. Nic więc dziwnego, że firmom zależy, by ich treści emitowane były w godzinach największej oglądalności czy słuchalności. W ostatnich trzech miesiącach prime time telewizyjny zdominowały reklamy Orlen. Spółka zostawiła konkurencję daleko w tyle, emitując w najlepszym czasie ponad 2,2 tys. reklam bezpośrednich w telewizji. Drugim najczęściej reklamowanych koncernem w prime time telewizyjnym była Energa. Widzowie w przeciągu ostatnich trzech miesięcy w godzinach 18:00 – 23:00 mogli zobaczyć reklamy tego koncernu 368 razy. W czołówce znalazło się również PGE. Spoty Polskiej Grupy Energetycznej pokazano w godzinach najwyższej oglądalności 180 razy.

W przypadku prime time’u radiowego (6:45 – 18:30) najpopularniejszym koncernem była Energa z liczbą ponad 3,1 tys. reklam bezpośrednich. Drugie miejsce należy do PGE. Spółka wyemitowała w czasie najwyższej słuchalności zaledwie 1 reklamę mniej od Energii. Podium zamyka Orlen. Ten koncern energetyczno-paliwowy wypuścił na antenie polskich stacji radiowych ponad 2,9 tys. reklam bezpośrednich.

Jakie tematy przewijają się w reklamach branży energetycznej?

W badanym okresie dominowały dwa rodzaje reklam – materiały, w których przeplatały się wątki odnawialnych źródeł energii oraz treści kładące nacisk na sponsoring sportowy. Pierwsze stanowiły 36,9 proc. wszystkich emisji. Z kolei udział reklam, w których m.in. występowali najbardziej znani polscy sportowcy, wyniósł 7,3 proc.

Zielona energia w reklamach koncernów energetycznych

Temat transformacji energetycznej zajmuje ważne miejsce w polskiej debacie publicznej. Coraz więcej mówi się między innymi o potrzebie odejścia od węgla, którego najlepsze złoża szybko się wyczerpują. Elektrownie wiatrowe, farmy fotowoltaiczne, dachy pokryte panelami słonecznymi stały się również głównymi wątkami ponad 3,4 tys. reklam Polskiej Grupy Energetycznej. Budżet organizacji tylko na reklamy czystej energii sięgnął ponad 7,1 mln zł. Koncernem, który wypuścił najwięcej reklam promujących energię z odnawialnych źródeł energii – ponad 4,9 tys. – była Energa. Spółka na reklamy tego rodzaju energii wydała blisko 3,4 mln zł.




Promocje, loterie, weekendy – idealne okazje na reklamy

Okres od 1 maja do 31 lipca był czasem intensywnych zmian w liczbie emitowanych reklam branży energetycznej. Początkowo wszystkie koncerny reklamowały się w podobnym zakresie tematycznym. Pierwszą organizacją, która wyłamała się ze schematu była Polska Grupa Energetyczna. 10 czerwca ruszyła Zielona Loteria PGE, a spółka regularnie zachęcała w mediach do wzięcia udziału w losowaniu. Z kolei pod koniec czerwca Orlen wystartował z emisją reklam nagłaśniających weekendową promocję koncernu na paliwo. Promocja ruszyła 28 czerwca i właśnie ta data zapoczątkowała coweekendowe promowanie akcji.

Metodologia badania:

Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam adMonit IMM w okresie od 1 maja do 31 lipca 2024 r. Badaniem objęto reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radiu i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów bez uwzględnienia rabatów. W przypadku reklam bezpośrednich realizowane są one przez producenta, natomiast w przypadku reklamy pośredniej przez dystrybutorów lub sprzedawców detalicznych. adMonit umożliwia monitorowanie kampanii reklamowych pod kątem nowych emisji w czasie rzeczywistym oraz wydatków reklamowych w podziale na szczegółowe kategorie i marki produktów.



[1] Reklamy bezpośrednie realizowane są przez producenta danej marki lub usługi, natomiast w przypadku reklamy pośredniej przez dystrybutorów lub sprzedawców detalicznych.

Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
Autor: Redakcja CIRE.PL
KOMENTARZE
Bądź na bieżąco
Podając adres e-mail wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie treści marketingowych w postaci newslettera pocztą elektroniczną od Agencji Rynku Energii S.A z siedzibą w Warszawie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
altaltalt
Więcej informacji dotyczących przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, w tym informacje o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w polityce prywatności.
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.