W I kwartale 2022 r, dominowały przewozy towarów z grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny. Grupa ta stanowiła 39,3% masy towarów przewiezionych w transporcie kolejowym. Wielkość udziału tej grupy pozostała taka sama jak w I kwartale 2021 r., jednak masa towarów z tej grupy wzrosła o ponad 2,2 mln ton (9,9%).
Masa węgla przewiezionego w I kwartale 2022 r. to 24,5 mln ton i jest to najwyższy wynik w przewozie tego surowca od I kwartału 2018 r. Poziom wykonanej pracy przewozowej dla grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny w I kwartale 2022 r. wyniósł 3,9 mld tonokilometrów, tj. o 18,1% więcej niż I kwartale 2021 r.
W I kwartale 2022 spadły przewozy kruszyw
Udziały grup towarów w I kwartale 2022 r. pozostały na zbliżonym poziomie w porównaniu do IV kwartału 2021 r. Największa zmiana udziału według masy miała miejsce w grupie rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa, gdzie nastąpił spadek – z 25,5% w IV kwartale 2021 r. do 23,5% w I kwartale 2022 r. – oraz w grupie węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny, gdzie nastąpił wzrost udziału w rynku – z 37,8% w IV kwartale do 39,3% w I kwartale 2022 r. Spadek przewozów kruszyw w I kwartale 2022 r. spowodował, że masa przewożonych towarów w grupie rudy metali, produkty górnictwa i kopalnictwa spadła w stosunku do IV kwartału 2021 r. o blisko 1,6 mln ton. W przypadku węgla kamiennego odnotowano wzrost przewozów o blisko 0,2 mln ton.
UTK podkreśla, że analizując masę towarów przewiezionych w poszczególnych grupach, należy zauważyć, iż tylko w przypadku produktów rolnictwa, łowiectwa, leśnictwa, rybactwa i rybołówstwa, grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny oraz grupy metale, wyroby metalowe gotowe (z wyłączeniem maszyn i urządzeń) nastąpił wzrost przewiezionej masy o ponad 0,1 mln ton w porównaniu do IV kwartału 2021 r. Spadki większe niż 0,1 mln ton miały z kolei miejsce w grupach: rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa; chemikalia, produkty chemiczne, włókna sztuczne, wyroby z gumy i tworzyw sztucznych, paliwo jądrowe; wyroby z pozostałych surowców niemetalicznych oraz w grupie pozostałe towary.
Intermodal na stabilnym poziomie
Wyniki I kwartału 2021 r. należy odbierać pozytywnie, zwłaszcza w kontekście wyzwań, przed jakimi stoi dzisiaj sektor transportu. Masa 62,3 mln ton przewiezionych towarów to najlepszy wynik pierwszego kwartału od 2012 r. Struktura ładunków nadal pozostaje zbliżona do lat poprzednich – kolej zapewnia stabilne dostawy węgla czy rud żelaza, produktów rafinacji, ale co istotne, wykorzystuje też potencjał sektora przewozów intermodalnych – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Pomimo utrudnień w funkcjonowaniu terminali i portów w Chinach i zakłóceń w łańcuchach dostaw spowodowanych sytuacją geopolityczną, w grupach towarów związanych z przewozami intermodalnymi wyniki były stosunkowo stabilne. Obecna sytuacja stwarza też nowe możliwości. np. na sieci szerokotorowej kilkukrotnie wzrosła masa przewiezionych zbóż w porównaniu z całym ubiegłym rokiem – dodaje Góra.
Dane o kierunkach komunikacji w grupach przewożonych towarów wskazują, że 64,6% ładunku według ich masy i 57,1% według wykonanej pracy przewozowej zostało przewiezione w komunikacji krajowej. Reszta ładunków przewożona była w komunikacji międzynarodowej, gdzie eksport stanowił 13,3% według przewiezionej masy towarów i 15% według wykonanej pracy przewozowej, import odpowiednio – 19,2% oraz 20,8%, a tranzyt 2,9% oraz 7%.
Na kolei dominują surowce energetyczne
Udziały poszczególnych grup towarów w I kwartale 2022 r. w stosunku do I kwartału 2021 r.:
Średnia odległość przewozu ładunku wyniosła blisko 234 km, co oznacza wzrost o 7,6 km w porównaniu z I kwartałem 2021 r. Porównując z IV kwartałem 2021 r., średnia długość transportu tony ładunku wzrosła o blisko 1 km.
Inne tematy podawane dziś przez CIRE
🔺 Polska - Europa - Świat - Czym dziś żyją rynki? (aktualizowany 24h na dobę raport specjalny CIRE)
1. Sejm uchwalił ustawę o dopłatach do węgla
2. Jest zgoda UOKiK na przejęcie przez Unimot spółki Lotos Terminale
3. W Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej powstanie fabryka pomp ciepła
4. Lotnisko we Frankfurcie uprzedza pasażerów - w wakacje będą problemy i zakłócenia
5. „Mój Elektryk” z niemal 4,9 tysiącami wniosków
🔺 CIRE jest na YouTube, warto zerknąć na ciekawe rozmowy branżowe
Niniejsza strona korzysta z plików cookie
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.
Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".
Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.
Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.
Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.