Benzyna E10 jest już szeroko stosowana na całym świecie, w tym w Europie, Stanach Zjednoczonych i Australii. Od 2016 r. jest również paliwem wzorcowym, na którym nowe samochody są testowane pod kątem emisji i osiągów. Zgodnie z raportem organizacji zajmującej się wykorzystaniem biokomponentów ePure bioetanol ma mniejszy ślad węglowy – średnio o ok. 70% w porównaniu z paliwami kopalnymi takimi jak benzyna silnikowa pochodząca z przeróbki ropy naftowej.
Polska rok temu stała się 19 krajem w UE, który wprowadził paliwo E10
Paliwo to jest już dostępne w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niderlandach, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Szwecji i Węgrzech. Dodatkowo w Europie E10 jest dostępna także m.in. w Wielkiej Brytanii i Norwegii.
Benzyna silnikowa E10 rok temu zastąpiła na stacjach paliw benzynę E5 o liczbie oktanowej 95
Benzyna silnikowa E5, którą zastąpiła benzyną E10, zawierała maksymalnie do 5% objętościowo biokomponentów (bioetanolu), podczas gdy benzyna E10 zawiera maksymalnie do 10% objętościowo biokomponentów. Ta zmiana nie wymaga dodatkowych działań od większości właścicieli pojazdów. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa.
Jak i gdzie sprawdzić kompatybilność samochodów danej marki z danego rocznika z paliwem E10
Administracja rządowa przygotowała i uruchomiła specjalną wyszukiwarkę dla właścicieli samochodów
Wyszukiwarka jest dostępna na stronie e10.klimat.gov.pl
Zastosowanie bioetanolu w benzynie E10 nie jest samo w sobie rewolucyjne – bioetanol jest już obecny w ogólnodostępnych benzynach silnikowych 95 i 98. Szacuje się, że zwiększenie zawartości bioetanolu w benzynie jedynie w niewielkim stopniu wpłynie na wzrost zużycia paliwa (rzędu 1 do 2%), co jest trudne do wyodrębnienia z innych czynników wpływających na zużycie paliwa, takich jak np. styl jazdy czy ciśnienie w oponach.
Głównym celem zmian jest ograniczenie negatywnego wpływu sektora transportu na zdrowie ludzi i środowisko naturalne, w tym poprawa jakości powietrza w dużych miastach gdzie transport samochodowy jest głównym emitentem zanieczyszczeń (smogu). Ponadto, zwiększenie udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych umożliwi Polsce osiągnięcie unijnego celu 14% udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużytych w transporcie oraz zmniejszy zależność od paliw kopalnych.
Sprawdźmy czy po roku wiemy już wszystko o paliwie E10
1. Co odróżnia benzynę E10 od benzyny E5 wykorzystywanej do tej pory?
Benzyna silnikowa E5, która zostanie zastąpiona benzyną E10, zawiera maksymalnie 5% objętościowo bioetanolu, podczas gdy benzyna E10 zawiera maksymalnie 10% objętościowo bioetanolu.
2. Czy obecnie można kupić benzynę niezawierającą bioetanolu?
W Polsce można zakupić benzynę silnikową 95, która zamiast bioetanolu zawiera jako biokomponent eter etylo-tert-butylowy wyprodukowany z bioetanolu. Benzyny niezawierające żadnych biokomponentów (bioetanolu i/lub eterów) nie są dostępne w Polsce od wielu lat.
3. Jak można rozpoznać benzynę E10 podczas tankowania na stacji paliw?
Wszystkie stanowiska wydające (dystrybutory i pistolety wydawcze) benzynę E10 będą oznaczone naklejką „E10” zgodnie z obowiązującymi przepisami o konieczności graficznego informowania klienta. Należy upewnić się, czy benzyna silnikowa E10 może być stosowana w pojeździe zgodnie z warunkami określonymi w instrukcji obsługi pojazdu lub ze wskazaniami producenta pojazdu.
4. Czy można mieszać ze sobą benzynę E10 z benzyną „Premium” 98?
W przypadku gdy pojazd, zgodnie z deklaracją producenta, jest przystosowany do stosowania benzyny silnikowej E10, można ją mieszać z benzyną silnikową „Premium” 98 w dowolnych proporcjach.
5. Dlaczego w ogóle podjęto decyzję o zamianie benzyny 95 w formacie E5 na E10?
Głównym celem jest zwiększenie udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych.
Ta zmiana jest konieczna, aby zmniejszyć negatywny wpływ sektora transportu na środowisko, w tym na zdrowie ludzi i jakość powietrza oraz ułatwić Polsce osiągnięcie unijnego celu, tj. 14%-procentowego udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużytych w transporcie a także zmniejszyć zależność od paliw kopalnych. Realizacja tego celu przyczyni się do redukcji emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu.
Benzyna E10 jest już szeroko stosowana na całym świecie, w tym w Europie, Stanach Zjednoczonych i Australii. Od 2016 r. jest również paliwem wzorcowym, na którym nowe samochody są testowane pod kątem emisji i osiągów.
6. Jaka jest zaleta dodania większej ilości bioetanolu do benzyny?
Bioetanol w benzynie ogranicza emisję CO2 z sektora transportowego, co pozytywnie wpływa na poprawę jakości powietrza, w szczególności w dużych miastach, a przez to na ochronę zdrowia ludzi i środowiska . Zmniejsza również w pewnym stopniu uzależnienie od paliw kopalnych.
7. Czy wszystkie pojazdy są kompatybilne z benzyną E10?
Benzyna silnikowa E10 jest kompatybilna ze zdecydowaną większością silników o zapłonie iskrowym. Znaczna większość pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. jest przystosowana do stosowania benzyn silnikowych E10. Informację na ten temat można znaleźć w karcie samochodu oraz na korku wlewu paliwa.
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA opracowało raport dotyczący kompatybilności samochodów różnych marek i modeli względem używania benzyny E10.
https://www.acea.auto/files/E10_petrol_fuel-vehicle_compatibility_list-2021_update.pdf
8. Jaki wpływ ma benzyna silnikowa E10 na mój samochód?
Jeżeli silnik twojego samochodu jest przystosowany do zasilania benzyną silnikową E10, to nie odczujesz praktycznie żadnej różnicy, zwłaszcza jeżeli chodzi o trwałość czy moc silnika. Benzyna silnikowa E10, ze względu na większą zawartość bioetanolu, wytwarza nieco mniejszą ilość energii niż benzyna silnikowa E5, dlatego też możliwy jest niewielki wzrost zużycia paliwa (o około 1 do 2%). Jednak różnicę tę trudno wyodrębnić od innych czynników wpływających na zużycie paliwa, takich jak np. styl jazdy czy ciśnienie w oponach. W przypadku gdy pojazd nie jest przystosowany fabrycznie do eksploatacji na benzynie silnikowej E10, nie należy tankować takiego paliwa. Stosowanie benzyny silnikowej E10 w samochodach niedostosowanych to takiego paliwa może spowodować, w perspektywie średnio lub długoterminowej, uszkodzenie układu paliwowego.
9. Co w przypadku, gdy nie mam informacji, czy mój model pojazdu jest kompatybilny z benzyną silnikową E10?
W takiej sytuacji należy potwierdzić możliwość stosowania benzyny E10:
Redaktor Naczelny CIRE
Analityk i komentator gospodarczy
Twitter | LinkedIn
Komentarze dla innych mediów, prowadzenie wydarzeń
j.pietruszynski@cire.pl
Niniejsza strona korzysta z plików cookie
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.
Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".
Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.
Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.
Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.