Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2022-06-29 15:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Ministrowie środowiska państw UE potwierdzili koniec samochodów spalinowych

Ministrowie środowiska państw UE potwierdzili koniec samochodów spalinowych

Po ponad 16 godzinach negocjacji ministrowie środowiska UE osiągnęli porozumienie w sprawie proponowanych przepisów dotyczących ograniczania wpływu transportu drogowego na klimat. Od 2035 roku emisja CO2 wszystkich nowych samochodów osobowych i dostawczych sprzedawanych w Europie będzie musiała być ograniczona do zera. To w praktyce oznacza koniec silników spalinowych w Europie, komentuje sieć organizacji Transport&Environment (T&E)

Po głosowaniu Parlamentu Europejskiego (wcześniej, w tym miesiącu) to porozumienie osiągnięte 29 czerwca 2022 r. przez ministrów środowiska przesądza o przejściu na pojazdy o zerowej emisji. T&E twierdzi, że decyzja ta przełamuje kontrolę przemysłu naftowego nad transportem i zwiększa szanse Europy na dekarbonizację przed rokiem 2050.

Skupmy się na upowszechnieniu infrastruktury do ładowania, przekwalifikowaniu pracowników przemysłu motoryzacyjnego na potrzeby transformacji elektrycznej transportu drogowego

Julia Poliscanova, Senior Director ds. pojazdów i e-mobilności w T&E, powiedziała:

„Rządy europejskie podjęły historyczną decyzję o zakończeniu sprzedaży zanieczyszczających środowisko samochodów. Transport jest największym źródłem emisji, a samochody osobowe stanowią największą część tego problemu.

Dzisiejszy (29.06.) dzień to ogromny krok naprzód w walce z kryzysem klimatycznym i zanieczyszczeniem powietrza, a także w walce o zwiększenie dostępności pojazdów elektrycznych.”

Paliwa syntetyczne bez kredytów

Ministrowie zgodzili się, że producenci nie powinni otrzymywać kredytów na poczet swoich celów w zakresie emisji CO2 za samochody napędzane paliwami syntetycznymi, jednak stwierdzili także, że Komisja powinna przedstawić propozycje nowych regulacji, które umożliwiłyby stosowanie takich paliw w przyszłości.

Rządy europejskie podjęły historyczną decyzję o zakończeniu sprzedaży zanieczyszczających środowisko samochodów

Samochody zasilane e-paliwami w ciągu całego cyklu życia emitują znacznie więcej CO2 niż pojazdy elektryczne bateryjne, i tyle samo toksycznych NOx, co pojazdy benzynowe. Są również droższe dla kierowców i znacznie mniej efektywne w wykorzystaniu odnawialnej energii elektrycznej niż bezpośrednia elektryfikacja.

Dlatego T&E wezwało już eurodeputowanych do zamknięcia wszelkich możliwości wprowadzenia do regulacji luki prawnej odnośnie paliw syntetycznych.

Przede wszystkim samochody elektryczne

Julia Poliscanova podsumowała: „Decyzja o końcu silnika spalinowego to wspaniała wiadomość dla klimatu. Ale nowe propozycje dotyczące paliw to odwrócenie uwagi.

Nie traćmy więcej czasu na e-paliwa, a zamiast tego skupmy się na upowszechnieniu infrastruktury do ładowania, przekwalifikowaniu pracowników przemysłu motoryzacyjnego na potrzeby transformacji elektrycznej transportu drogowego i odpowiedzialnym pozyskiwaniu surowców potrzebnych do produkcji baterii.”

Rządy UE rozpoczną teraz negocjacje z Parlamentem Europejskim w sprawie ostatecznej wersji rozporządzenia. T&E wezwało nadchodzącą czeską prezydencję w Radzie UE do nadania priorytetu bezzwłocznemu osiągnięciu porozumienia w tej sprawie.

Elektromobilność w Polsce

Musimy walczyć z kryzysem klimatycznym, odchodzić od wykorzystania paliw kopalnych i ograniczać zanieczyszczenie powietrza, a perspektywa do 2035 roku jest wystarczająco długa, by przeprowadzić sprawiedliwą transformacje branży motoryzacyjnej.

Pamiętajmy, że w naszym kraju już rozwija się produkcja baterii i ładowarek. Powinniśmy też zająć się recyklingiem baterii ‒ komentuje Urszula Stefanowicz z Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Mazowieckiego.

2035 rok to ostatni moment na zakończenie produkcji samochodów spalinowych

Opóźnianie decyzji o dążeniu do zerowej emisji byłoby nieodpowiedzialne, bo zostawiałoby nam mniej czasu na wprowadzenie zmian. Ponadto regulacja dotyczy tylko nowych aut. Nie obejmuje rynku wtórnego, ani nie usuwa już użytkowanych samochodów z dróg.

Jakaś część Europejczyków pewnie będzie dalej jeździć dieslami i autami na benzynę po 2035, ale faktycznym celem jest to, by cały transport był bezemisyjny przed rokiem 2050, a samochód użytkujemy średnio kilkanaście lat. Z tej perspektywy 2035 rok to ostatni moment na zakończenie produkcji samochodów spalinowych – dodaje Urszula Stefanowicz.

Agenda UE dla samochodów ciężarowych

Kolejnym, trudniejszym, wyzwaniem dla europejskich decydentów będzie wzmocnienie regulacji dotyczących pojazdów ciężarowych i wprowadzenie dla nich także terminu dojścia do zerowej emisji.

Dla większości ciężarówek powinien to być także rok 2035. Dla pojazdów najcięższych wykorzystywanych na najdłuższych dystansach oraz specjalistycznych zero emisji powinno być osiągnięte najpóźniej do roku 2040.

Rewizja standardów emisji dla pojazdów ciężarowych jest planowana na koniec 2022 roku.





Dziś na CIRE widzimy również

Najnowsze zdarzenia w światowej gospodarce, reakcje na wojnę

1. Związki zawodowe w Polskiej Grupie Górniczej domagają się podwyżek

2. Prezes PGE: zima będzie bardzo trudna, apelujemy o oszczędzanie energii

3. Remonty i modernizacje w Elektrociepłowni PGE Energia Ciepła Bydgoszcz II

4. ABB otwiera nową fabrykę szybkich ładowarek DC

5. Grupa Unimot publikuje swój pierwszy Raport ESG

6. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Elektrociepłowni Zawodowych po III Kongresie Kogeneracji

7. W Wenecji została otwarta stacja tankowania pojazdów wodorowych

8. Port Gdańsk zakończył modernizację toru wodnego

9. Koszt przyłączenia biogazowni do sieci jest problemem

CIRE zaprasza do subskrybowania swojego kanału na YouTube

Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
Autor: Redakcja CIRE.PL
KOMENTARZE
Bądź na bieżąco
Podając adres e-mail wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie treści marketingowych w postaci newslettera pocztą elektroniczną od Agencji Rynku Energii S.A z siedzibą w Warszawie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
altaltalt
Więcej informacji dotyczących przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, w tym informacje o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w polityce prywatności.
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.