Po głosowaniu Parlamentu Europejskiego (wcześniej, w tym miesiącu) to porozumienie osiągnięte 29 czerwca 2022 r. przez ministrów środowiska przesądza o przejściu na pojazdy o zerowej emisji. T&E twierdzi, że decyzja ta przełamuje kontrolę przemysłu naftowego nad transportem i zwiększa szanse Europy na dekarbonizację przed rokiem 2050.
Skupmy się na upowszechnieniu infrastruktury do ładowania, przekwalifikowaniu pracowników przemysłu motoryzacyjnego na potrzeby transformacji elektrycznej transportu drogowego
Julia Poliscanova, Senior Director ds. pojazdów i e-mobilności w T&E, powiedziała:
„Rządy europejskie podjęły historyczną decyzję o zakończeniu sprzedaży zanieczyszczających środowisko samochodów. Transport jest największym źródłem emisji, a samochody osobowe stanowią największą część tego problemu.
Dzisiejszy (29.06.) dzień to ogromny krok naprzód w walce z kryzysem klimatycznym i zanieczyszczeniem powietrza, a także w walce o zwiększenie dostępności pojazdów elektrycznych.”
Paliwa syntetyczne bez kredytów
Ministrowie zgodzili się, że producenci nie powinni otrzymywać kredytów na poczet swoich celów w zakresie emisji CO2 za samochody napędzane paliwami syntetycznymi, jednak stwierdzili także, że Komisja powinna przedstawić propozycje nowych regulacji, które umożliwiłyby stosowanie takich paliw w przyszłości.
Rządy europejskie podjęły historyczną decyzję o zakończeniu sprzedaży zanieczyszczających środowisko samochodów
Samochody zasilane e-paliwami w ciągu całego cyklu życia emitują znacznie więcej CO2 niż pojazdy elektryczne bateryjne, i tyle samo toksycznych NOx, co pojazdy benzynowe. Są również droższe dla kierowców i znacznie mniej efektywne w wykorzystaniu odnawialnej energii elektrycznej niż bezpośrednia elektryfikacja.
Dlatego T&E wezwało już eurodeputowanych do zamknięcia wszelkich możliwości wprowadzenia do regulacji luki prawnej odnośnie paliw syntetycznych.
Przede wszystkim samochody elektryczne
Julia Poliscanova podsumowała: „Decyzja o końcu silnika spalinowego to wspaniała wiadomość dla klimatu. Ale nowe propozycje dotyczące paliw to odwrócenie uwagi.
Nie traćmy więcej czasu na e-paliwa, a zamiast tego skupmy się na upowszechnieniu infrastruktury do ładowania, przekwalifikowaniu pracowników przemysłu motoryzacyjnego na potrzeby transformacji elektrycznej transportu drogowego i odpowiedzialnym pozyskiwaniu surowców potrzebnych do produkcji baterii.”
Rządy UE rozpoczną teraz negocjacje z Parlamentem Europejskim w sprawie ostatecznej wersji rozporządzenia. T&E wezwało nadchodzącą czeską prezydencję w Radzie UE do nadania priorytetu bezzwłocznemu osiągnięciu porozumienia w tej sprawie.
Elektromobilność w Polsce
Musimy walczyć z kryzysem klimatycznym, odchodzić od wykorzystania paliw kopalnych i ograniczać zanieczyszczenie powietrza, a perspektywa do 2035 roku jest wystarczająco długa, by przeprowadzić sprawiedliwą transformacje branży motoryzacyjnej.
Pamiętajmy, że w naszym kraju już rozwija się produkcja baterii i ładowarek. Powinniśmy też zająć się recyklingiem baterii ‒ komentuje Urszula Stefanowicz z Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Mazowieckiego.
2035 rok to ostatni moment na zakończenie produkcji samochodów spalinowych
Opóźnianie decyzji o dążeniu do zerowej emisji byłoby nieodpowiedzialne, bo zostawiałoby nam mniej czasu na wprowadzenie zmian. Ponadto regulacja dotyczy tylko nowych aut. Nie obejmuje rynku wtórnego, ani nie usuwa już użytkowanych samochodów z dróg.
Jakaś część Europejczyków pewnie będzie dalej jeździć dieslami i autami na benzynę po 2035, ale faktycznym celem jest to, by cały transport był bezemisyjny przed rokiem 2050, a samochód użytkujemy średnio kilkanaście lat. Z tej perspektywy 2035 rok to ostatni moment na zakończenie produkcji samochodów spalinowych – dodaje Urszula Stefanowicz.
Agenda UE dla samochodów ciężarowych
Kolejnym, trudniejszym, wyzwaniem dla europejskich decydentów będzie wzmocnienie regulacji dotyczących pojazdów ciężarowych i wprowadzenie dla nich także terminu dojścia do zerowej emisji.
Dla większości ciężarówek powinien to być także rok 2035. Dla pojazdów najcięższych wykorzystywanych na najdłuższych dystansach oraz specjalistycznych zero emisji powinno być osiągnięte najpóźniej do roku 2040.
Rewizja standardów emisji dla pojazdów ciężarowych jest planowana na koniec 2022 roku.
Dziś na CIRE widzimy również
Najnowsze zdarzenia w światowej gospodarce, reakcje na wojnę
1. Związki zawodowe w Polskiej Grupie Górniczej domagają się podwyżek
2. Prezes PGE: zima będzie bardzo trudna, apelujemy o oszczędzanie energii
3. Remonty i modernizacje w Elektrociepłowni PGE Energia Ciepła Bydgoszcz II
4. ABB otwiera nową fabrykę szybkich ładowarek DC
5. Grupa Unimot publikuje swój pierwszy Raport ESG
6. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Elektrociepłowni Zawodowych po III Kongresie Kogeneracji
7. W Wenecji została otwarta stacja tankowania pojazdów wodorowych
8. Port Gdańsk zakończył modernizację toru wodnego
9. Koszt przyłączenia biogazowni do sieci jest problemem
CIRE zaprasza do subskrybowania swojego kanału na YouTube
Niniejsza strona korzysta z plików cookie
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.
Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".
Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.
Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.
Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.