Informacja w sprawie ustawy z dnia 8 listopada 2024 r. o zmianie ustawy budżetowej na rok 2024
Zgodnie z treścią uzasadnienia głównym powodem nowelizacji ustawy budżetowej na rok 2024 jest zapewnienie jednostkom samorządu terytorialnego (JST) wsparcia finansowego w realizacji ich zadań własnych oraz konieczność aktualizacji prognozy dochodów budżetu, która wynika z uwzględnienia dostępnych danych o dotychczasowym wykonaniu i projekcji na ostatni kwartał bieżącego roku.
Pierwsza z wprowadzanych zmian dotyczy globalnej kwoty dochodów budżetu państwa prognozowanych w ustawie budżetowej na rok 2024. W myśl obowiązujących regulacji ustala się łączną kwotę podatkowych i niepodatkowych dochodów budżetu państwa w wysokości 682 375 747 tys. zł. Przedłożona nowelizacja przewiduje obniżenie tej kwoty do wysokości 626 075 747 tys. zł.
W tym:
a) podatek od towarów i usług – 293 500 000 tys. zł;
b) podatek akcyzowy – 90 311 000 tys. zł;
c) podatek od gier – 5 000 000 tys. zł;
d) podatek dochodowy od osób prawnych – 58 556 935 tys. zł;
e) podatek dochodowy od osób fizycznych – 97 745 431 tys. zł;
f) podatek od wydobycia niektórych kopalin – 3 900 000 tys. zł;
g) podatek od niektórych instytucji finansowych – 6 250 000 tys. zł;
h) podatek od sprzedaży detalicznej – 4 342 460 tys. zł;
Dochody niepodatkowe prognozuje się w kwocie 62 546 016 tys. zł. W tym: a) dywidendy i wpłaty z zysku – 5 430 275 tys. zł;
b) wpłaty z zysku z Narodowego Banku Polskiego – 0 zł;
c) cło – 6 849 000 tys. zł;
d) dochody państwowych jednostek budżetowych i inne dochody niepodatkowe – 45 278 102 tys. zł;
e) wpłaty jednostek samorządu terytorialnego 4 988 639 tys. zł.
Środki z Unii Europejskiej i innych źródeł niepodlegające zwrotowi prognozuje się w kwocie 3 923 905 tys. zł.
Łączna kwota wydatków zaplanowana w ustawie budżetowej na rok 2024 pozostaje na niezmienionym poziomie. Nowelizacja zakłada jedynie przesunięcia pomiędzy
poszczególnymi częściami budżetowymi w ramach tej samej łącznej kwoty wydatków budżetu państwa.
Zmiana prognoz strony dochodowej przy niezmienionej kwocie wydatków w sposób oczywisty wpływa na kwotę ustanowionego w ustawie budżetowej maksymalnego poziomu deficytu budżetu państwa. Przedłożona ustawa zakłada zwiększenie limitu budżetu państwa na dzień 31 grudnia 2024 r. z kwoty 184 000 000 tys. zł do kwoty 240 300 000 tys. zł.
Druga grupa zmian dotyczy przychodów i rozchodów budżetu państwa. W treści obowiązującej ustawy budżetowej ustalono łączną kwotę planowanych przychodów budżetu państwa w wysokości 868 926 653 tys. zł oraz łączną kwotę planowanych rozchodów budżetu państwa w wysokości 652 418 244 tys. zł. Planowane saldo przychodów i rozchodów budżetu państwa ustalono na kwotę 216 508 409 tys. zł. W przedłożonej nowelizacji kwotę przychodów określono na 975 093 367 tys. zł, natomiast łączną kwotę planowanych rozchodów w wysokości 702 284 958 tys. zł. Planowane saldo przychodów i rozchodów budżetu państwa ustalono na kwotę 272 808 409 tys. zł.
Trzecia grupa zmian dotyczy zakresu upoważnienia dla Ministra Finansów do udzielania z budżetu państwa pożyczek dla JST. Obowiązująca ustawa budżetowa na rok 2024 upoważnia Ministra Finansów do udzielania ze środków budżetu państwa pożyczek dla jednostek samorządu terytorialnego w ramach postępowania naprawczego lub ostrożnościowego do kwoty 200 000 tys. zł. W drodze nowelizacji limit ten zwiększono do 500 000 tys. zł.
W drodze przedłożonej ustawy nową treść nadano także załącznikom do ustawy budżetowej nr 1, nr 2, nr 3, nr 4, nr 5, nr 6, nr 13 (w częściach dotyczących planu finansowego Funduszu Cyberbezpieczeństwa oraz planu finansowego Funduszu Emerytalno Rentowego) oraz nr 14 (w części dotyczącej planu finansowego Polskiej Organizacji Turystycznej).
Ustawa wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Niniejsza strona korzysta z plików cookie
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.
Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".
Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.
Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.
Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.