Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2022-11-25 08:30
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Samorządowcy chcą doprecyzowania przepisów dotyczących oszczędzania energii przez jednostki sektora finansów publicznych

Samorządowcy chcą doprecyzowania przepisów dotyczących oszczędzania energii przez jednostki sektora finansów publicznych

Samorządowcy zwracają uwagę na zbyt dużą ogólność ministerialnych zaleceń. Przekonują, że nie wynika z nich wprost, kto ma oszczędzać prąd, czy tylko urzędy, czy np. także samorządowe szpitale

Samorządowcy zwracają też uwagę, że do końca nie wiadomo, jak wyliczać pożądane oszczędności. Wyjaśniania i interpretacje ministerstwa klimatu ich nie przekonują. Bo decyzje o nałożeniu kar będzie nakładał szef Urzędu Regulacji Energetyki.

Sprawie od strony prawnej przygląda się branżowy serwis Prawo.pl

Zgodnie z ustawą z 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej kierownicy jednostek sektora finansów publicznych od 1 grudnia do 31 grudnia 2022 r. mają podjąć działania w celu zmniejszenia całkowitego zużycia energii elektrycznej w zajmowanych budynkach lub częściach budynków oraz przez wykorzystywane urządzenia techniczne, instalacje i pojazdy o 10 proc. w stosunku do średniego zużycia w latach 2018–2019. 

Z kolei w przyszłym roku mają ograniczyć zużycie prądu o 10 proc. w stosunku do średniej z 2022 r. Kto tego obowiązku nie wykona, ma podlegać karze do 20 tys. zł. Raport z oszczędności energii elektrycznej kierownicy jednostek sektora finansów publicznych mają przekazać prezesowi URE do 31 marca roku następującego po roku, którego dotyczy obowiązek.

Samorządowcy wskazują, że o ile zawarty w ustawie wzór na wyliczenie zużytej energii nie sprawia kłopotów, o tyle a art. 37 ust 1 i 2 ustawy nie jest jednoznacznie wskazane czy osiągnięty wynik oszczędności należy odnosić do średniego zużycia energii w miesiącach lat 2018-2019, czy może porównawczo do grudnia 2021 r. lub innego okresu np. dotychczasowego średniomiesięcznego zużycia w obecnym roku. Muszą wiedzieć jaki limit zużycia nałożyć sobie w grudniu tego roku.

Wprawdzie z tabeli Excel z formułami obliczeniowymi jakie udostępniło im Ministerstwo Klimatu i Środowiska wynika, że chodzi o średniomiesięczne zużycie w latach 2018-2019, to samorządowcy wskazują, że takie przejęcie prowadziłoby do stawiania nieracjonalnych wymagań. I dowodzą, że zużycie energii elektrycznej w jednostkach samorządu terytorialnego ma określony schemat roczny. W styczniu i w lutym jest największe, mniejsze jest wiosną, latem zwiększa się w związku m.in. z używaniem klimatyzacji, potem jesienią znowu spada, by pod koniec roku wzrosnąć jeszcze bardziej niż w styczniu (na co ma wpływ krótszy dzień). Zwrócił na to uwagę Związek Powiatów Polskich wskazując, że oznacza to, że przyjęcie w grudniu, jako punktu odniesienia pułapu średniomiesięcznego już ze względu na rytm zużycia wymagałoby uzyskania oszczędności energii elektrycznej. Dodatkowo 10 proc. oszczędności względem takiego pułapu może być niemożliwe do uzyskania, a gminy w skrajnych przypadkach musiałyby wyłączać oświetlenie uliczne.

Tabelka nie stanowi źródła prawa –  podnosi Adrian Pokrywczyński, ekspert Związku Powiatów Polski.

Chcą wiedzieć, za co mogą być karani

Samorządowcy postulują także wskazanie katalogu urządzeń technicznych i instalacji zapewniających ciągłość działania infrastruktury informatycznej jednostek sektora finansów publicznych. W ocenie Związku Powiatów Polskich powinno wskazać się również metodę obliczania zużycia przez nie moc w przypadku braku podliczników. Czy powinno się brać wyłącznie pod uwagę wskazaną moc poboru przemnożoną przez liczbę godzin w roku, jak wskazuje zakładka „Dodatek” w tabeli. Samorządowcy nie są też pewni jak traktować zużycie energii w obiektach wybudowanych po 2019 roku.

Nie wiedzą też jak mają oszczędzać na energii np. w szpitalach powiatowych lub domach pomocy społecznej, gdzie konieczne jest utrzymanie odpowiednich warunków termicznych i określonych urządzeń ratujących zdrowie i życie.

Chcą też jak najszybciej poznać, jak ma wyglądać wzór formularza raportu z realizacji celu oszczędzania energii elektrycznej, który zobowiązani są przekazać prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki. Wzoru wciąż nie ma, mimo że od publikacji ustawy minął już prawie miesiąc. Zdaniem samorządowców taki wzór pomógłby w odpowiednim wyliczaniu wartości, które należy wskazać w raporcie i rozwiałby także część wątpliwości.

Samorządy chcą też konkretnie wiedzieć za jakie działania i zaniechania mogą być ukarani przez prezesa URE. - Czy za to, że nie podejmą działań, czy za niezłożenie oświadczenia, czy też za to, że nie osiągnęły wymaganych 10 proc. oszczędności – mówi Adrian Pokrywczyński.

W naszej interpretacji decyzja prezes URE powinna uwzględniać zarówno osiągnięty obowiązek w celu zmniejszenia zużycia energii elektrycznej jak i podjęcie działań w tym zakresie – wskazał Przemysław Wątroba z departamentu ciepłownictwa MKiŚ podczas środowego posiedzenia zespołu do spraw energii, klimatu i środowiska, Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego

Obowiązek oszczędzania energii nie dotyczy oświetlenia ulicznego

To właśnie podczas posiedzenia komisji cześć wątpliwości samorządów wyjaśnili przedstawiciele ministerstwa klimatu i środowiska, autora ustawy. Z wyjaśnień wynika, że wynik oszczędzania powinien odnosić się do średniomiesięcznego zużycia energii w latach 2018-2019. - Chcieliśmy uśrednić tą wartość aby jednakowo podejść do tego zagadnienia – wyjaśnił Przemysław Wątroba.

Z wyjaśnień ministerstwa wynika też, że intencją ustawy nie jest obowiązek oszczędzania na oświetleniu ulicznym. Obowiązkiem nie zostały objęte jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe.

Należy zauważyć, że przepis art. 37 ust. 1 i 3 zawiera zamknięty katalog podmiotów, zatem przepisu tego nie należy interpretować rozszerzająco – wskazuje resort.

Potrzeba punktowej nowelizacji ustawy

Samorządowcy wskazują, że wykładnie i interpelacje przepisów mogą nie wystarczyć, bo z przepisów to nie wynika. Tymoteusz Marzec z Unii Metropolii Polskich podnosi, że sposób interpretacji przepisów przez ministerstwo może nie przekonać prezesa URE, który będzie wydawał decyzje ani sądu administracyjnego, który nie opiera się na „twardym prawie”.

Tu są nie tyle luki w prawie, ale błędy w przepisach, bo intencja ustawodawcy nie została wyrażona w ostatecznym kształcenie ustawy – mówi.

Za punktową zmianą przepisów opowiada się także Grzegorz Kubalski, zastępca dyrektora biura Związku Powiatów Polskich. Wskazuje, że przepis wskazujący kto ma oszczędzać energie elektryczną powinien być tak sformułowany aby wynikało z niego wprost, że dotyczy to tylko i wyłącznie siedzib aparatu pomocniczego organów jst, czyli urzędów gmin, starostw powiatowych i urzędów marszałkowskich. Wskazuje, że problem wynika, z tego, że w ustawie wymieniając kategorie jednostek sektora finansów publicznych, które są zobowiązane do realizacji założeń ustawy, posłużono się pojęciem jednostka samorządu terytorialnego, czyli pojęciem obszernym.

A jednostka samorządu terytorialnego zgodnie z prawem administracyjnym i konstytucyjnym jest to wspólnota zamieszkująca dany teren. Dotyczy nie tylko urzędów, ale całości działań na rzecz zaspokajania zbiorowych potrzeb swoich mieszkańców - punktował podczas posiedzenia zespołu Grzegorz Kubalski.  

Zdaniem samorządowców, ustawa o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej, to kolejna ustawa pisana na szybko i bez konsultacji z samorządami.

Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
Autor: Redakcja CIRE.PL
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.