Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2025-03-07 13:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
W Niemczech powstaje nowy rząd

W Niemczech powstaje nowy rząd

Najnowszy komentarz Ośrodka Studiów Wschodnich


4 marca CDU/CSU i SPD, które prawdopodobnie utworzą nowy rząd, osiągnęły porozumienie odnośnie do pakietu środków finansowych na obronność i infrastrukturę.

Budżetowe wydatki na obronność przekraczające 1% PKB będą zwolnione z reguły hamulca długu (zob. Hamulec długu: Niemcy w kryzysie niepewności).

Na 10 lat uruchomiony zostanie także specjalny fundusz pozabudżetowy o wartości 500 mld euro, z czego 100 mld przeznaczone będzie dla krajów związkowych i gmin. Z niego finansowane miałyby być inwestycje w badania i rozwój, infrastrukturę transportową, edukacyjną, energetyczną i ochrony zdrowia. W przypadku landów hamulec długu ma zostać podwyższony do poziomu obowiązującego dla budżetu federalnego, tj. 0,35% PKB (aktualnie: 0%).

Ustalenia muszą zostać potwierdzone poprzez przyjęcie zmiany do Ustawy Zasadniczej RFN większością dwóch trzecich głosów Bundestagu obecnej kadencji, jeszcze przed ukonstytuowaniem się nowego parlamentu, a następnie zaakceptowane przez dwie trzecie deputowanych Bundesratu. Odpowiednia ustawa w sprawie trwałej reformy hamulca umożliwiającej podniesienie wydatków na inwestycje ma zostać uchwalona do końca br. na bazie rekomendacji powołanego w tym celu zespołu ekspertów. Dodatkowo w pierwszej połowie roku rząd ma przedstawić ustawę dotyczącą planowania i przyspieszenia zamówień dla Bundeswehry oraz listę priorytetowych zakupów dla armii.

Uzgodnienia przyszłych koalicjantów będą jeszcze podlegały negocjacjom i korektom. Muszą je bowiem poprzeć Zieloni, którzy skrytykowali wyłączenie ich z dotychczasowych rozmów. Prawdopodobnie zgodzą się jednak na zmiany w zamian za uwzględnienie ich postulatów, np. objęcie funduszem projektów na rzecz ochrony klimatu. Kształt reformy hamulca długu krytykowany jest również przez wielu ekonomistów, liberałów oraz część chadeków (w tym prominentnych polityków) i przedstawicieli AfD, oskarżających CDU/CSU o rozrzutność i łamanie obietnic wyborczych.

Porozumienie chadeków i socjaldemokratów jeszcze przed stworzeniem rządu oraz skala proponowanych inwestycji i dążenie do szybkiej implementacji niwelują jeden z konfliktów o politykę budżetową, który dzieliłby ugrupowania przyszłej koalicji. Umożliwienie zwiększenia wydatków na obronność i przeznaczenie 500 mld euro na inwestycje w sferę cywilną znacznie wzmocnią pozycję polityczną Friedricha Merza i jego gabinetu w kraju i za granicą. Całe przedsięwzięcie ma nie tylko pobudzić niemiecką gospodarkę, lecz także wzmocnić stanowisko RFN w kształtowaniu polityki bezpieczeństwa w Europie.


Komentarz

Kontrowersje budzi droga legislacyjna obrana przez CDU/CSU i SPD. Propozycje miałby bowiem przyjąć Bundestag, którego kadencja kończy się 25 marca. Ma to pozwolić na uzyskanie konstytucyjnej większości dwóch trzecich głosów dla zmian dzięki poparciu CDU/CSU, SPD i Zielonych, a następnie zatwierdzenie ich w Bundesracie jeszcze w marcu. Ten sposób procedowania to konsekwencja zdobycia przez Lewicę i AfD w ostatnich wyborach parlamentarnych tzw. mniejszości blokującej w nowym Bundestagu, co oznacza, że przyszły rząd musiałby się porozumieć z jedną z tych partii w kwestii zmian do Ustawy Zasadniczej.

Przyjęty pakiet inwestycyjny będzie miał ograniczony wpływ na krótkoterminowy rozwój gospodarczy kraju. Udział wartości dodanej przemysłu obronnego RFN wynosi mniej niż 1% PKB, a jego roczne obroty sięgają 10–20 mld euro. Wpływ funduszu infrastrukturalnego na wzrost gospodarczy może zostać zahamowany przez niewystarczającą ilość siły roboczej i nadmierną biurokrację, również na szczeblu władz lokalnych. W krótkim terminie sposobami na ożywienie znajdującej się w stagnacji gospodarki mogłyby być połączenie zaproponowanego finansowania z redukcją obowiązków sprawozdawczych i świadczeń społecznych oraz lepsza redystrybucja środków. Pozytywny wpływ na gospodarkę widoczny będzie natomiast w średnim i długim terminie za sprawą stworzenia możliwości długofalowego planowania i zwiększania mocy produkcyjnych w przemyśle obronnym i budowlanym, co powinno pobudzić pozostałe branże.

Umowa przyszłych koalicjantów podyktowana jest także rosnącą niepewnością RFN co do konsekwencji polityki Donalda Trumpa. Dążenie do normalizacji relacji z Rosją oraz zapowiedzi ograniczenia obecności militarnej USA w Europie zinterpretowano w Berlinie jako początek końca porządku bezpieczeństwa europejskiego, którego gwarantem na Starym Kontynencie jest Waszyngton. Za tą diagnozą mają przemawiać również doniesienia o zawieszeniu pomocy wojskowej Stanów Zjednoczonych dla Ukrainy po fiasku spotkania Trumpa z prezydentem Wołodymyrem Zełenskim. Decyzja o podniesieniu wydatków na obronność ma wzmocnić pozycję nowego rządu w kontaktach z administracją Białego Domu, krytykującą RFN m.in. za niski budżet obronny. Zwiększanie wydatków na cele wojskowe będzie też przedstawiane jako element „odzyskiwania pozycji lidera” w Europie, którą obecnie przejęły Wielka Brytania i Francja.


Analiza i komentarz

Lidia Gibadło, Aleksandra Kozaczyńska

Ośrodek Studiów Wschodnich

Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
Autor: Redakcja CIRE.PL
KOMENTARZE
Bądź na bieżąco
Podając adres e-mail wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie treści marketingowych w postaci newslettera pocztą elektroniczną od Agencji Rynku Energii S.A z siedzibą w Warszawie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
altaltalt
Więcej informacji dotyczących przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, w tym informacje o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w polityce prywatności.
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.