W środę podczas konferencji z udziałem przedstawicieli stołecznego ratusza zaprezentowano raport TRUE Initiative oparty na ponad 220 tys. pomiarów rzeczywistych emisji spalin z niemal 150 tys. pojazdów poruszających się po warszawskich ulicach. Autorzy raportu rekomendują wprowadzenie w pierwszej kolejności ograniczenia dla samochodów niespełniających wymagań normy emisji spalin Euro 4 (czyli z rocznika 2005 i starszych), a następnie rozszerzyć te ograniczenia także na pojazdy z silnikami Diesla z kategorii Euro 4 i 5 (tj. roczniki 2006-2014). Chodzi o strefy czystego transportu, gdzie takie auta nie mogłyby wjeżdżać.
Wprowadzenie strefy czystego transportu jest nałożone na nas uchwałą sejmiku mazowieckiego - powiedział wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski. Jakość powietrza w Warszawie spowodowana trującymi dieslami jest zła i nie poprawia się pomimo tego, że dochodzi do wymiany floty samochodów - dodał. Zaznaczył, że wprawdzie stacje pomiarowe pokazywały spadek stężenia szkodliwych substancji na przestrzeni ostatnich 15 lat, jednak ostatnie lata pokazują, że ten trend się wypłaszczył. Oznacza to, że pomimo że jeździmy coraz nowszymi samochodami to ta jakość powietrza w Warszawie nie jest najlepsza - podkreślił.
Głos zabrał również dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Tamas Dombi. Dalszym etapem wdrażania stref czystego transportu będzie opracowanie analizy, która przedstawi scenariusze wdrożenia stref czystego transportu w Warszawie. Eksperci będą przez kilka miesięcy nad tym pracować - powiedział. Zaznaczył, że potem odbędą się konsultacje społeczne a następnie skonsultowane rozwiązania zostaną przedłożone radnym. Radni mają 60 dni na podjęcie uchwały o wdrożeniu stref czystego transportu. Potem wdrożenie stref jest zadaniem technicznym polegającym na wprowadzeniu organizacji ruchu. Tak jak w przypadku strefy płatnego parkowania. Zostaną ustawione specjalne znaki na granicy stref - wskazał i dodał, że dostosowano też kodeks wykroczeń - za nieuprawniony wjazd do strefy grozi grzywna do 500 złotych.
Myślę, że będziemy gotowi do końca roku przedstawić plan wdrażania stref czystego tarnsportu. Do końca przyszłego roku pilotażowe wdrożenie tej strefy, a do końca 2025 roku całkowite wdrożenie. Są to oczywiście tylko wskazówki, szczegółowe decyzje w zakresie terminów podejmą radni - podkreślił Dombi.
Jak wynika z raportu, niewielki procent kilkunastoletnich pojazdów z silnikiem Diesla w Warszawie odpowiada za nieproporcjonalnie dużą część emisji samochodowych spalin. Wspólny raport TRUE Initiative i Warszawy pokazuje, że to właśnie te starsze auta mają największy wpływ na zanieczyszczenie powietrza w Warszawie.
Tylko 6 proc. najstarszych pojazdów z silnikiem Diesla (wyprodukowanych przed 2006 r.) odpowiada za 18 proc. emisji szkodliwych tlenków azotu i 37 proc. emisji pyłów zawieszonych powodowanych przez wszystkie diesle w Warszawie.
Badanie zanieczyszczenia powietrza zrealizowała Międzynarodowa Rada Czystego Transportu (International Council on Clean Transportation) na zlecenie TRUE Initiative przy współpracy z Urzędem Miasta Stołecznego Warszawy. W sześciu warszawskich lokalizacjach na przełomie września i października 2020 dokonano 220 tys. pomiarów metodą TRUE (The Real-World Urban Emissions) na niemal 150 tys. pojazdach różnego typu.
17 proc. samochodów osobowych poruszających się po Warszawie spełnia wymogi normy Euro 3 lub starsze (pojazdy wyprodukowane przed 2006 r.). To właśnie ta najstarsza grupa aut emituje najwięcej zanieczyszczeń - 37 proc. emisji tlenków azotu oraz 52 proc. pyłów. Pomiary wskazują, że emisje szkodliwych gazów wzrastają nawet kilkukrotnie wraz z wiekiem pojazdów. Jednocześnie samochody z silnikiem Diesla emitują więcej zanieczyszczeń niż pojazdy benzynowe z podobnych roczników. Jest to zauważalne w przypadku tlenków azotu i szczególnie widoczne w przypadku pyłów PM pochodzących z rur wydechowych - w tym drugim przypadku różnica między emisjami emitowanymi przez samochody z silnikiem Diesla a benzynowymi z tej samej kategorii jest od 4 do 11 razy większa.
Te badania są ważnym argumentem, żeby przekonać radnych i mieszkańców Warszawy do tego, żeby ograniczyć liczbę diesli jeżdżących po stołecznych drogach - podkreślił wiceprezydent Warszawy i zaapelował do warszawiaków, żeby nie kupowali takich aut. Warszawiacy, nie kupujcie starych diesli. One trują nas wszystkich - powiedział Olszewski.
Branża spędza dzień na CIRE, nasi Czytelnicy w tej chwili przeglądają
1. WOJNA 2022 - serwis specjalny, najnowsze wiadomości, reakcje rynków
2. Nowym prezesem Tauron Polska Energia może zostać obecny prezes Grupy Enea
3. Iwona Waksmundzka - Olejniczak faworytką w rywalizacji o fotel prezesa PGNiG
4. W Szczecinie powstanie ciepłownia oparta na potencjale wód termalnych
5. Marzec 2022 | Miesięczne podsumowanie w produkcji energii elektrycznej w Polsce w obszarze źródeł gazowych
6. Naprawa awarii bloku energetycznego 910 MW w Jaworznie zakończona
7. Czy w Polsce można już mówić o rynku magazynowania energii? Co słychać w tym sektorze?
Dla Cire Cafe wypowiada się Barbara Adamska, prezeska Polskiego Stowarzyszenia Magazynowania Energii
CIRE poleca i zaprasza
"Prognozujemy przyszłość w energetyce"
Konferencja Agencji Rynku Energii odbędzie się 19 maja 2022
https://www.are.waw.pl/
Najciekawsze branżowe wydarzenie w tym kwartale
Niniejsza strona korzysta z plików cookie
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.
Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".
Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.
Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.
Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.