Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2021-03-10 16:15
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Specjalne ogniwa paliwowe wspomogą transport morski

Specjalne ogniwa paliwowe wspomogą transport morski

Amoniak stosowany jako paliwo do statków z silnikami elektrycznymi jest tak samo ekologiczny jak wodór, ale łatwiejszy i bezpieczniejszy w obsłudze.

Każdego roku transport morski emituje setki milionów ton dwutlenku węgla, a tym samym powoduje poważne szkody dla klimatu. Powszechnie naukowcy na całym świecie testują nowe metody napędu, które mogą zastąpić olej napędowy w statkach. Naukowcy z Fraunhofer w ramach międzynarodowego konsorcjum pracują zaś nad opracowaniem ogniw paliwowych na bazie amoniaku. Amoniak stosowany jako paliwo do statków z silnikami elektrycznymi jest z jednej strony tak samo ekologiczny jak wodór, a z drugiej - łatwiejszy i bezpieczniejszy w obsłudze.

Działanie to jest istotne, ponieważ transport morski stanowi główny czynnik przekładający się na kwestię emisji gazów cieplarnianych. Według informacji Niemieckiej Agencji Środowiska (UBA) ten rodzaj komunikacji na oceanach odpowiada obecnie za około 2,6% globalnej emisji CO2 - w 2015 r. wyemitowano około 932 mln ton CO2, a liczba ta rośnie z każdym rokiem. To sprawia, że pilnie potrzebne są środki zaradcze.

Projekt ShipFC ma na celu udowodnienie, że nowa bezemisyjna technologia napędu działa bezpiecznie, niezawodnie i płynnie, nawet na dużych statkach uczestniczących w długich rejsach. Projekt ten koordynuje NCE Maritime Cleantech z Norwegii - organizacja, której celem jest rozwój przyjaznych dla środowiska technologii znajdujących zastosowanie w sektorze morskim.

Amoniak - jakie są jego zalety?
Znany jest przede wszystkim jako nawóz w rolnictwie. Może jednak pełnić również funkcję wysokiej jakości nośnika energii. Prof. Gunther Kolb, dyrektor Działu Energii i zastępca dyrektora Instytutu IMM, wyjaśnia, że amoniak ma znaczną przewagę nad wodorem. Wodór należy bowiem przechowywać w temperaturze -253 stopni Celsjusza w postaci cieczy lub pod ciśnieniem około 700 barów - w postaci gazu. Ciekły amoniak można przechowywać w rozsądnej temperaturze -33 stopni Celsjusza przy standardowym ciśnieniu i +20 stopni Celsjusza pod ciśnieniem 9 barów. To sprawia, że przechowywanie i transport tego nośnika energii jest znacznie łatwiejsze i prostsze.

W jaki sposób działają ogniwo paliwowe i katalizator?
Proces wytwarzania energii elektrycznej z amoniaku przebiega podobnie jak w elektrowniach wodorowych. Najpierw amoniak (NH3) trafia do reaktora, gdzie zostaje rozszczepiony na azot i wodór. Niewielka ilość amoniaku pozostaje w stanie nieprzekształconym.

Następnie azot i wodór wraz z powietrzem są wprowadzane do ogniwa paliwowego. W wyniku zachodzącej w ogniwie reakcji wytwarzana jest energia chemiczna przekształcana w energię elektryczną, a jej produktem ubocznym jest woda. Wodór nie jest jednak w pełni przetwarzany w ogniwie paliwowym - około 12% wodoru i resztki amoniaku trafiają do katalizatora opracowanego przez Fraunhofer IMM. W momencie kontaktu z falistą folią metalową pokrytą sproszkowaną warstwą cząstek katalitycznych zawierających platynę wywoływana jest kolejna reakcja chemiczna. Co istotne, optymalny proces nie spowoduje nawet powstania szkodliwych dla środowiska tlenków azotu.

Zespół badawczy IMM opracowuje również reaktor zawierający katalizator, który działa pasywnie. Reaktor kontroluje temperaturę i przepływ gazu, na przykład podgrzewa katalizator jeszcze przed uruchomieniem silników - ponieważ jest mniej wydajny, gdy jest zimny. Kolb wyjaśnia, że temperatura gazów przepływających przez katalizator powinna prawdopodobnie wynosić około 500 stopni Celsjusza, aby proces oczyszczania gazów odlotowych był jak najbardziej efektywny.

Badacze z Fraunhofer IMM mają wieloletnie doświadczenie w opracowywaniu reaktorów, w tym katalizatorów, do wielu różnych zastosowań w sektorze transportu i mobilności. Choć instytut z siedzibą w Moguncji ma dziewięć stanowisk testowych, oczyszczanie gazów odlotowych z amoniakalnych ogniw paliwowych o mocy 2 megawatów nadal jest wyzwaniem technologicznym.

- Musimy dalej rozwijać naszą istniejącą technologię ogniw paliwowych zasilanych amoniakiem, a katalizator na statku jest oczywiście znacznie większy niż w zwykłym samochodzie - dodaje Kolb.

Na jakim etapie znajduje się projekt?
Zespół IMM planuje ukończenie wstępnego, niewielkiego prototypu do końca 2021 r., a następnie prototypu rzeczywistych rozmiarów - do końca roku 2022. Zakłada się, że w drugiej połowie 2023 r. pierwszy statek z ogniwem paliwowym zasilanym amoniakiem wypłynie na morze. Będzie to Viking Energy, jednostka zaopatrzeniowa należąca do norweskiego przedsiębiorstwa żeglugowego Eidesvik. Następnie w ogniwa paliwowe zasilane amoniakiem mają zostać wyposażone inne typy statków, np. statki towarowe.

Drzemiący potencjał w amoniaku
Amoniak dostarcza firma YARA, partner w konsorcjum ShipFC. Firma chemiczna produkuje obecnie jedną trzecią amoniaku używanego na całym świecie. Projekt ShipFC wykorzystuje "zielony" amoniak, czyli ten wytwarzany z odnawialnych źródeł energii.

ShipFC otwiera duże możliwości dla wcześniej niedocenianego nośnika energii. Gunther Kolb wyjaśnia, aby amoniaku nie postrzegać jako bezpośredniego konkurenta wodoru, lecz raczej jako dodatkową opcję w obszarze zrównoważonej energii. Dzięki zaletom przechowywania ta przyjazna dla środowiska technologia wytwarzania energii z pewnością ma do odegrania rolę, a używanie go na statkach to dopiero początek.

Potencjał amoniaku został również doceniony na szczeblu politycznym. Unia Europejska zapewniła bowiem 10 mln euro wsparcia finansowego na rzecz realizacji projektu ShipFC.

Źródło: magazynprzemyslowy.pl

Czytaj również:
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.