Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2021-03-30 14:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Gdańsk kupi trzy, Gdynia trzydzieści sześć. Samorządy w różny sposób podchodzą do kwestii elektromobilności

Gdańsk kupi trzy, Gdynia trzydzieści sześć. Samorządy w różny sposób podchodzą do kwestii elektromobilności

Gdynia stawia na elektryki, Gdańsk na diesle. Autobusy na prąd nie dla wszystkich są atrakcyjne. A do końca 2027 roku w co trzecim autobusie w polskich miastach wymogiem będzie napęd zeroemisyjny - elektryczny lub wodorowy.

Krajowym liderem zielonego transportu publicznego jest Jaworzno, gdzie niemal wszystkie autobusy mają napęd elektryczny. W czołówce także Gdynia, która ma zeroemisyjne trolejbusy. To 108 z 382 pojazdów. 83 z nich mają baterie, pozwalające przejechać około 50 kilometrów.

- A będą nowe - zapowiedział Maurycy Rzeźniczak z Urzędu Miejskiego w Gdyni. - Staramy się być liderem elektromobilności w skali kraju. Przykładem tego może być realizowany w tej chwili projekt przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej. W najbliższym czasie w Gdyni pojawią się 24 elektrobusy. Na ostatnim naborze programu zielonego transportu i Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej, i Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni również złożyły wnioski o tabor. To kolejnych 12 elektrobusów i 7 trolejbusów. Dodatkowo na dachu zajezdni przy Zakręcie do Oksywia powstać ma farma fotowoltaiczna - dodał Rzeźniczak.

GDAŃSKIE TRAMWAJE
Tej filozofii nie podziela Gdańsk, dla którego rdzeniem transportowym są tramwaje - nie wliczane według Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych do transportu zeroemisyjnego. Wszystkie spośród 250 autobusów mają silniki diesla. - Są nowoczesne i mają duży zasięg - zaznaczył prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów Maciej Lisicki. - My również jesteśmy zdecydowani wejść w tę technologię. Pierwsze trzy autobusy na prąd do obsługi linii 100 planujemy zakupić jeszcze w tym roku, ale podchodzimy do tego bardzo ostrożnie. Paradoksalnie im później wejdziemy w technologię elektryczną, tym bardziej nowoczesne pojazdy możemy kupić. Przeciętny gdański autobus wykonuje pracę około 400 kilometrów. To oznacza, że musiałby trzykrotnie doładowywać się gdzieś na mieście - zauważył.

GMINA PSZCZÓŁKI
Gdańsk deklaruje, że chciał wnioskować o dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska na zakup 45 elektrobusów ładowanych w zajezdni, ale w formule kto pierwszy ten lepszy, przegrał między innymi z Gdynią i PKS Gdańsk. Tymczasem prywatna spółka chciałby, by sześć elektrobusów jeździło na przykład w gminie Pszczółki. - Na próbę - przyznał Bartosz Milczarczyk. - Jeżeli to się uda, to będziemy jednymi z pierwszych na Pomorzu, którzy będą takie pojazdy wykorzystywać do przewozu osób. Będziemy testować. Nikt nie ma jeszcze takiego doświadczenia, którym mógłby się w perspektywie wielu lat podzielić. Zasięgi baterii są niewielkie i tu leży przysłowiowy pies pogrzebany - dodał.

NAPĘD NA WODÓR
- Samorządy równocześnie myślą o wodorze - mówił Maurycy Rzeźniczak z Gdyni. - Od 2018 roku współpracujemy z Grupą Lotos właśnie w zakresie dostaw czystego wodoru dla transportu publicznego. Mamy nadzieje, że te nasze wspólne dążenia do 2024 roku spowodują, że zaczniemy wdrażać pierwsze autobusy wodorowe na terenie miasta. W projekcie uczestniczą także Tczew, Wejherowo i Gdańsk, który deklaruje, że początkowo myślał o takich zakupach już teraz- dodał.

- Trudno ocenić, która taktyka jest lepsza - mówił zajmujący się komunikacją dr Michał Wolański ze Szkoły Głównej Handlowej. - Na pewno ogromnym plusem autobusów zeroemisyjnych jest to, że jest teraz mnóstwo dostępnych źródeł dofinansowania i dlatego bardzo wiele samorządów podejmuje tę grę, bo widzi w tym szansę na wymianę floty praktycznie za półdarmo. Z drugiej strony problemem jest to, że eksploatacja autobusów elektrycznych jest dużo bardziej skomplikowana - podkreślił.

Miliard złotych 80 i 90 proc. dofinansowań z programu Zielony Transport Publiczny rozszedł się w kilka dni. Samorządy biją się o pieniądze, bo koszt autobusów zeroemisyjnych jest trzykrotnie wyższy niż tradycyjnych. Prędzej czy później pojawią się na ulicach miast. Nie ma jednak gwarancji, że w kolejnych latach dotacje będą tak wysokie.

Źródło: m.radiogdansk.pl

ELEKTROMOBILNOŚĆ - branża w której dzieje się teraz najwięcej
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
Bądź na bieżąco
Podając adres e-mail wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie treści marketingowych w postaci newslettera pocztą elektroniczną od Agencji Rynku Energii S.A z siedzibą w Warszawie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
altaltalt
Więcej informacji dotyczących przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, w tym informacje o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w polityce prywatności.
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.