Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2021-07-19 00:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Fit for 55: Wyższe koszty lotnictwa

Fit for 55: Wyższe koszty lotnictwa

Nowe propozycje Komisji Europejskiej w ramach Fit for 55 odczuje mocno m.in. transport lotniczy. Przewoźników czeka sporo zmian - opodatkowane zostanie paliwo lotnicze do tej pory zwolnione z opłat, wycofywane będą stopniowo darmowe uprawnienia do emisji CO2 przysługujące temu sektorowi, a dodatkowo zwiększany ma być w napędzie udział zrównoważonych paliw, w tym niskoemisyjnych paliw syntetycznych. Ceny biletów zapewne wzrosną.

Na mocy starej dyrektywy paliwo lotnicze było zwolnione z podatków. Teraz już nie będzie, zwolnienie dla lotnictwa przestanie obowiązywać, zostanie utrzymane jedynie w lotach towarowych. Stawki w ruchu pasażerskim miałyby być zwiększane na przestrzeni dziesięciu lat.

Wycofywane będą też z lotnictwa stopniowo darmowe uprawnienia do emisji CO2. Także ten proces będzie rozłożony w czasie. Lotnictwo odpowiada obecnie za około 4,5 proc. całkowitych emisji w Unii Europejskiej.

Z kolei inicjatywa ReFuelEU Aviation zobowiąże dostawców paliw do włączania coraz większych ilości zrównoważonych paliw lotniczych do paliw do silników odrzutowych uzupełnianych w portach lotniczych UE, w tym niskoemisyjnych paliw syntetycznych (tzw. e-paliw).
Zgodnie z propozycjami, od stycznia 2025 r. w paliwach lotniczych musi pojawić się domieszka minimum 2 proc. zrównoważonych paliw, od stycznia 2030 roku minimum 5 proc. zrównoważonych paliw, w tym 0,7 proc. syntetycznych, a od 2035 roku - 20 proc. zrównoważonych paliw, w tym 5 proc. syntetycznych. W 2050 roku udział paliw zrównoważonych wyniesie minimum 63 proc., w tym min 28 proc. syntetycznych.

Branża przeciwna podatkowi
Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA) alarmuje, że planowane wprowadzenie podatku od paliwa do silników odrzutowych zmniejszy zasoby przewoźników i to w momencie, gdy ci muszą przygotowywać się do kosztownych inwestycji związanych ze zmniejszaniem emisji.

Sytuacja firm jest już i tak złożona ze względu na pandemię i związane z nią ograniczenia w przemieszczaniu. Podmioty mają za sobą trudny czas. Dane z maja 2021 pokazują, że zapotrzebowanie na loty względem maja 2019 roku, czyli przed pandemią, było niższe aż o 63 proc. To pociągał za sobą ogromne straty firm.

- Podatki wysysają z branży pieniądze, które mogłyby wspierać inwestycje w redukcję emisji, odnawianie floty i czyste technologie - mówił Willie Walsh, dyrektor generalny IATA. Dodał, że celem przewoźników na najbliższe lata jest zapewnienie Europejczykom zrównoważonego, przystępnego cenowo transportu lotniczego z flotami napędzanymi zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF).

- Wszyscy powinniśmy się martwić, że pomysłem UE na dekarbonizację lotnictwa jest podniesienie ceny paliwa lotniczego poprzez podatki. To nie doprowadzi nas tam, gdzie powinniśmy być. Opodatkowanie zniszczy miejsca pracy. Zachęcanie do SAF poprawiłoby niezależność energetyczną i stworzyło trwałe miejsca pracy. Należy skoncentrować się na zachęcaniu do produkcji SAF i urzeczywistnianiu jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej - mówił Walsh.

Bilety będą droższe
Laurent Donceel, starszy dyrektor ds. polityki w grupie lobbingowej Airlines for Europe, podkreśla, że podatek od paliw lotniczych oznacza wyższe koszty dla linii lotniczych, za tym pójdzie podwyżka cen biletów lotniczych, co odczują już wszyscy korzystający z usług przewoźników.

Na rynku pojawiły się też głosy, że podatek wcale nie zmniejszy emisji CO2, a może nawet doprowadzić do sytuacji, w której samoloty będą korzystały z dłuższych tras, by obejść opłatę.
Obowiązek stopniowego zwiększania w paliwie udziału komponentów biopaliwowych i paliw syntetycznych ma prowadzić do spadku udziału emisyjnych paliw na bazie ropy.

- Proces nie będzie jednak szybki. Laboratoryjnie jest to możliwe już teraz, tyle że w tej chwili koszty są jeszcze bardzo wysokie. Paliwo na bazie paliw syntetycznych byłoby na tyle drogie, że latanie byłoby niemożliwe. Konieczny jest rozwój i popularyzacja nowych technologii - mówi Interii Rafał Bajczuk z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Nacisk na prywatne odrzutowce
Bajczuk przewiduje, że segmentem, w którym zacznie się lotnicza rewolucja, będą prywatne odrzutowce. Tu w pierwszej kolejności możliwa jest elektryfikacja. - Te maszyny są i tak bardzo drogie, to produkt luksusowy. Jest przestrzeń, by właśnie najbogatsi klienci jako pierwsi przestawiali się na samoloty elektryczne czy paliwa zeroemisyjne - powiedział. - Nasza organizacja partnerska T&E sugeruje, żeby prywatne odrzutowce były zobligowane do korzystania tylko z paliw syntetycznych lub energii elektrycznej od 2030 roku - dodał.

Przypomniał, że podobnie było w przypadku samochodów osobowych - największe marki zaczynały produkcję aut elektrycznych od pojazdów luksusowych, sportowych, a nie od masowej produkcji.

Branżę lotniczą czeka wiele lat pracy nad dostosowaniem się do nowych warunków, przed nią kosztowne inwestycje. Najbliższe dwa lata wypełnione będą gorącymi dyskusjami nad ostatecznym kształtem propozycji przedstawionych w środę przez Komisję Europejską. Wymagają one akceptacji rządów UE i Parlamentu Europejskiego. Eksperci oceniają, że uzyskanie konsensusu może zająć dwa lata. Główny cel jest już jednak wytyczony - zmierzamy w kierunku neutralności klimatycznej w 2050 roku. Lotnictwo jest tylko jednym z wielu sektorów, które czeka rewolucja.

źródło: biznes.interia.pl

ENERGETYKA - najpopularniejszy dział w naszym portalu

FOTOWOLTAIKA i ZIELONA ENERGIA - kto inwestuje w tej branży
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.