Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2021-07-26 00:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
"Cmentarzyska aut elektrycznych" - mylnie podpisane zdjęcia podgrzały debatę o elektromobilności

"Cmentarzyska aut elektrycznych" - mylnie podpisane zdjęcia podgrzały debatę o elektromobilności

Krążące w sieci zdjęcia setek samochodów elektrycznych, "porzuconych" rzekomo we Francji ze względu na wysokie koszty wymiany baterii, podgrzały dyskusje na temat zasadności rozwoju takich pojazdów. Fotografie były jednak błędnie podpisywane, a powody składowania aut były inne.

"Oto cmentarzysko samochodów elektrycznych we Francji. Nikt nie chce kupić samochodu elektrycznego, gdy akumulator się zużyje" - napisano w jednym z postów, udostępnionych na Facebooku ponad tysiąc razy.

W rzeczywistości dołączone do niego zdjęcie wykonano w pobliżu miasta Hangzhou na wschodzie Chin. Pojazdy należały do firmy Microcity, jednego z setek chińskich startupów w branży tzw. car sharingu, czyli krótkoterminowego wynajmu aut. Składowisko wiązano z problemami tej branży, w tym niską jakością używanych pojazdów i częstymi usterkami.

(605x587)

Miejscowa prasa zwracała uwagę na samochody pod Hangzhou już w 2019 roku i oceniała, że jest ich tam nawet ponad 5 tys. Menedżer Microcity Lou Gaofeng zapewniał wtedy dziennikarzy lokalnego portalu Hangzhou Wang, że część aut jest sprawna, część wymaga naprawy, a inne będą odsprzedane, rozebrane na części i zastąpione nowymi.

Spekulowano jednak, że prawdziwą przyczyną mogła być zła kondycja finansowa firmy. Po początkowym boomie napędzanym rządowymi dotacjami dla producentów aut elektrycznych wiele car sharingowych startupów zaczęło plajtować. Państwowa telewizja CCTV oceniła ten model biznesowy jako niewydolny.

Hongkoński dziennik "South China Morning Post" pisał, że składowisko pod Hangzhou może zapowiadać wysyp tego rodzaju "cmentarzysk" samochodów do wypożyczenia. Gdy wcześniej w Chinach pękła bańka branży bike sharingu, w kraju pojawiły się liczne "cmentarzyska rowerów", a wściekli klienci musieli walczyć o odzyskanie wpłaconych kaucji.

Kłopoty finansowe firmy car sharingowej - a nie problemy z akumulatorami - stoją za innym zestawem zdjęć rozpowszechnianym w sieci z błędnym podpisem. Przedstawia ono rzekomo "cmentarzysko pod Paryżem", na którym samochody znalazły się, ponieważ zużytych baterii nie opłaca się wymieniać.

"Więc te samochody elektryczne z zielonej bajki wciąż stoją na pustych działkach, podczas gdy z ich baterii wyciekają do gleby toksyny. Wciąż sądzicie, że powinniśmy iść w zielone?" - zapytano we wpisie, który w identycznej treści opublikowało wiele kont, a udostępniany był setki razy.

Tym razem zdjęcia faktycznie pochodziły z Francji, ale pojazdy nie były składowane z powodu problemów z wymianą akumulatorów i nie zostały "porzucone" - wynika z informacji francuskich mediów.

Auta należały do firmy Bollore, która na zlecenie władz Paryża prowadziła publiczną wypożyczalnię samochodów pod nazwą "Autolib". W 2018 roku paryski ratusz zerwał jednak umowę z Bollore z powodu kłopotów finansowych tej firmy. Według agencji Reutera wynikały one z problemów z czystością pojazdów i dostępnością miejsc parkingowych oraz konkurencji ze strony innych środków transportu, takich jak Uber.

Po decyzji władz Paryża Bollore sprzedała samochody. Większość z nich trafiła do firm Atis Production i Autopuzz. W wywiadzie dla portalu France TV Info szef Atis Production Paul Aouizerate oświadczył, że kupione przez jego firmę auta nie są przeznaczone na złom. Autopuzz przekazał natomiast, że odsprzedaje je nabywcom w całej Francji w tempie 50 sztuk na miesiąc.

Nie oznacza to jednak, że rozwój samochodów na prąd nie wywołuje obaw i kontrowersji. Eksperci zwracają uwagę, że obecnie niewielki odsetek zużytych akumulatorów poddawany jest recyklingowi. Podkreślają pilną potrzebę opracowania rozwiązań tego problemu, biorąc pod uwagę, że aut elektrycznych będzie prawdopodobnie szybko przybywać.

ELEKTROMOBILNOŚĆ - branża w której dzieje się teraz najwięcej
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.