Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2023-04-11 18:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Jak powstaje autobus elektryczny i ile czasu zajmuje produkcja?

Jak powstaje autobus elektryczny i ile czasu zajmuje produkcja?

Jest już gotowy pierwszy z zamówionych autobusów elektrycznych dla Gdańska. Produkcja pozostałych 17 trwa w fabryce MAN w Starachowicach

Położone w województwie świętokrzyskim ponad 40-tysięczne Starachowice to miasto mające wielowiekowe tradycje przemysłowe.

Do końca lat 60-tych ubiegłego stulecia działała tu huta (dziś mieści się w niej muzeum).

W czasach PRL zlokalizowana została tu również Fabryka Samochodów Ciężarowych „Star”.

W „czasach gierkowskich” pracowało w niej ponad 20 tys. osób.

O dawnych latach przypominają odrestaurowane, zabytkowe samochody ciężarowe tej marki ustawione niczym pomniki przy kilku miejskich skrzyżowaniach.

W 1999 roku właścicielem fabryki została niemiecka firma MAN. Działa tu teraz nowoczesna fabryka niskopodłogowych autobusów. Właśnie w niej powstaje 18 autobusów elektrycznych zamówionych w ubiegłym roku przez Miasto Gdańsk.



Symbol Starachowic - zabytkowa ciężarówka STAR ustawiona w centrum miasta
fot. Piotr Wittman/gdansk.pl



Jak powstają nowoczesne autobusy w Starachowicach?

Fabryka MAN Bus znajduje się w samym mieście. Łatwo do niej dojechać. Na powierzchni 300 tys. mkw. stoją ogromne hale. Tu w bardzo rozbudowanym i precyzyjnym procesie produkcyjnym powstają nowe pojazdy.

Nasze zwiedzanie rozpoczynamy od magazynów logistycznych, gdzie składowane są różne części. Kolejne hale to montownie konstrukcji, spawalnie i miejsca, gdzie montowane są instalacje samochodowe.


Hala produkcyjna w fabryce MAN w Starachowicach - widoczne konstrukcje autobusów
fot. Piotr Wittman/gdansk.pl


Szczególną uwagę przykuwa w fabryce hala KTL, gdzie oczom zwiedzających ukazuje się widok ośmiu ogromnych podłużnych basenów wypełnionych różnymi substancjami chemicznymi. Tu ma miejsce proces kataforezy, czyli właśnie malowania KTL. Jak wyjaśniają fachowcy, jest to proces malowania elektroforetycznego, którego celem jest zabezpieczenie metalowych części przed korozją. Właśnie ten proces można było dokładnie zaobserwować w jednej z hal w Starachowicach. Szkielet autobusu zanurzany jest i wynurzany z kolejnych basenów. Powłoka KTL spełnia bardzo wysokie wymagania odpornościowe, które są potwierdzone wynikami testów przeprowadzanych w komorach solnych i klimatycznych.

Instalacja KTL w Starachowicach jest największą tego typu w Europie.



Proces kataforezy. Konstrukcja autobusu unoszona przez suwnicę opuszcza jeden z basenów.

Fabryka w Starachowicach jest centrum kompetencyjnym produkcji autobusów niskopodłogowych firmy MAN. Mieliśmy okazję obejrzeć cały proces produkcji od momentu, kiedy autobus zostaje przygotowany do spawania, przez jego montaż aż do montażu końcowego  - wyjaśnia Marta Chmolewska, kierownik sprzedaży firmy MAN na Polskę północną.

Sam proces produkcyjny autobusu wynosi tylko jeden miesiąc. Oczywiście musimy uwzględniać czas związany z zamówieniem części, który trwa około 3 miesięcy, ale możemy przyjąć, że proces zamówienia autobusu to trzy miesiące - dodaje.



Część prac spawalniczych wykonują ludzie, a część prowadzona jest komputerowo przez laser.







Gdański autobus elektryczny

W fabryce w Starachowicach trwa właśnie produkcja gdańskich elektryków, czyli modelu MAN Lion’s City E.

Zgodnie ze standardami, które obowiązują w miejskiej komunikacji w Gdańsku, wszystkie pojazdy są przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. Wydzielona i oznakowana jest specjalna strefa do bezpiecznego przewozu tych osób oraz platforma umożliwiająca wjazd wózka.

Wszystkie kolumny i poręcze wykonane są w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a.

Na dziedzińcu fabryki można już było obejrzeć pierwszy gotowy autobus elektryczny zamówiony przez Miasto Gdańsk.



Proces produkcji gdańskich autobusów obejrzała przed świętami wielkanocnymi delegacja władz Gdańska i spółki GAiT.

Zamówiliśmy 18 sztuk autobusów. To będzie dziesięć autobusów krótszych o długości 12 metrów i 8 pojazdów przegubowych o długości 18 metrów. Chcielibyśmy, żeby ta dostawa zakończyła się jesienią i myślę, że od razu po odbiorach i wszystkich rejestracjach wyruszą na ulice naszego miasta - mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.

Pojazdy będą ładowane nocą w zajezdni. Baterie umieszczone są w części dachowej i zabezpieczone specjalnym systemem uniemożliwiającym przegrzanie. Zasięg autobusów na jednym ładowaniu to 401 km, a liczba pasażerów, którzy mogą wsiąść do standardowego pojazdu to 180 osób. Ładowarki do nich dostarczy inna firma.

Mamy do czynienia z najbardziej chyba nowoczesnym autobusem w Gdańsku. Będziemy ładować te autobusy raz na dobę w godzinach nocnych, tańszym prądem, po czy przez cały dzień one wykonywać będą swoją pracę. Z punktu widzenia pasażera to ich praca jest identyczna jak autobusów tradycyjnych - mówi prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów Maciej Lisicki.

Koszt całego kontraktu wyniósł 62 mln zł, termin realizacji zamówienia ustalony jest na koniec września 2023 r.




































































Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
Autor: Redakcja CIRE.PL
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.