Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2023-07-01 18:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:

Wojewoda pomorski wydał decyzję lokalizacyjną dot. Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia

Decyzja została wydana na wniosek Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni



Port zewnętrzny w Gdyni powstanie jako wydłużenie w głąb morza istniejącego Nabrzeża Śląskiego w ramach sztucznie zalądowionej przestrzeni, która wykroczy poza istniejący falochron ochronny.

Realizacja inwestycji zwiększy łączną powierzchnię gdyńskiej infrastruktury portowej o 151 hektarów.

W ramach portu zewnętrznego powstanie nabrzeże o długości 2500 metrów i szerokości 700 metrów, do którego będą mogły zawijać kontenerowce oceaniczne o długości 490 metrów, szerokości 72 metry, zanurzeniu do 16 metrów i pojemności 30 tys. TEU.

W decyzji wydanej przez wojewodę pomorskiego 26 czerwca zostały oznaczone działki na terenie Śródmieścia Gdyni i na Zatoce w Gdyni.

"Wydanie decyzji lokalizacyjnej dla Portu Zewnętrznego jest niezwykle istotnym etapem, który przybliża nas do realizacji tego strategicznego projektu" - zaznaczył wojewoda.

Jego zdaniem to znaczący krok dla Pomorza, Polski i naszej rozwijającej się infrastruktury portowej.

W charakterystyce inwestycji wskazano, że "przedsięwzięcie (...), stanowi element zadania inwestycyjnego pn.: "Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia wraz z komunikacyjnym układem drogowo-kolejowym" planowanego do realizacji w części wzdłuż nabrzeży portowych, natomiast w części na zewnątrz od istniejącego falochronu Portu Gdynia, jednak w całości w obrębie granic administracyjnych Portu Gdynia".

Podano również, że przedsięwzięcie będzie się składać z trzech głównych zadań: budowy pirsu Portu Zewnętrznego, przegrodzenia istniejącego Kanału Południowego Portu Gdynia i rozbudowy Nabrzeża Śląskiego, budowy nowych falochronów Portu Gdynia i akwenów znajdujących się w obszarze inwestycji, dostosowania układu komunikacyjnego poprzez budowę połączenia pomiędzy planowanym Węzłem Port Zewnętrzny w rejonie dawnej Stoczni Nauta a Rondem Karlskrona i ul. Polską.

W decyzji wojewody podano również, że przedsięwzięcie obejmuje również przebudowę i budowę różnego rodzaju obiektów i infrastruktury, w tym zwłaszcza infrastruktury sieciowej i obiektów kubaturowych, niezbędnych do zapewnienia funkcjonowania inwestycji.

"Niniejsza decyzja obejmuje jedynie fragment ww. przedsięwzięcia tj.: budowę konstrukcji osłaniających Port Zewnętrzny przed falowaniem, instalację oświetlenia nawigacyjnego wraz z kablami zasilającymi, poprowadzenie nowego kabla KSBM oraz prowadzenie prac czerpalnych na potrzeby wykonania zalądowienia na obszarze nie objętym tą decyzją. W ramach robót czerpalnych powstanie nowa morska infrastruktura dostępowa w postaci torów podejściowych i nowych akwenów Portu Gdynia". Podano również, że obszar objęty decyzją znajduje się w przeważającej części na obszarze stanowiącym grunty pokryte wodami, a w mniejszej części na Falochronie Głównym Wschodnim - części północnej.

W grudniu 2021 roku wydano pozytywną decyzję środowiskową w sprawie tej inwestycji.

Budowa Portu Zewnętrznego to najważniejszy projekt w historii Portu Gdynia od czasu jego wybudowania. Przedsięwzięcie to przewidziane jest do realizacji w Partnerstwie Publiczno-Prywatnym. Prace nad Portem Zewnętrznym w Gdyni rozpoczęły się w 2018 r.

Głębokowodny Port Zewnętrzny w Gdyni powstanie w oparciu o istniejące Nabrzeże Śląskie, na sztucznym lądzie wychodzącym poza obecny falochron ochronny.

Jego budowa stała się koniecznością w obliczu rosnącej konkurencji rynkowej oraz prognoz w zakresie popytu na przeładunki kontenerowe w polskich portach morskich, mówiących o wzroście do poziomu około 9,5 mln TEU w 2050 r. Port Zewnętrzny, jako pirs będący zalądowionym obszarem morskim, zwiększy powierzchnię portu o 151 ha, tj. blisko podwoi dzisiejszy teren gdyńskiego portu.

Celem budowy Portu Zewnętrznego jest umożliwienie obsługi w Porcie Gdynia kontenerowych statków oceanicznych o parametrach baltimax, tzn. o długości do 430 metrów (w dalszej perspektywie do 490 m), szerokości do 60 metrów (w dalszej perspektywie do około 70 m) oraz zanurzeniu do 15,5 metra.

Pierwsze statki do Portu Zewnętrznego w Gdyni powinny zawinąć na przełomie 2027 i 2028 r.

Rzecznik portu Aleksander Wicka podkreślił, że Port Zewnętrzny w Porcie Gdynia jest inwestycją wychodzącą naprzeciw tendencjom gospodarczym jak i logistycznym, jednocześnie zapewniając portowi perspektywę rozwoju na kolejne 100 lat.

"Warto podkreślić, że jest to projekt kluczowy dla rozwoju Portu Gdynia. Wybudowana infrastruktura, pomimo głównego jej przeznaczenia dla segmentu kontenerowego, będzie uniwersalna i umożliwi przeładunki również innych ładunków" - stwierdził Wicka i dodał, że jest to spójne z realizowaną strategią Portu Gdynia jako portu uniwersalnego, co umożliwia szybkie reagowanie na zmiany rynkowe poprzez dostosowywanie prowadzonej na jego terenie działalności portowej.

Projekt budowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdyni jest na ostatnim etapie przygotowawczym przed zaproszeniem do składania ofert przez potencjalnych Partnerów Prywatnych. W dialogu konkurencyjnym udział biorą cztery podmioty i z tego grona spodziewamy się uzyskać oferty na wykonanie i późniejszą eksploatację w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.




3 inne tematy czytane w tej chwili na CIRE

📉 Od początku lipca na trzech odcinkach autostrad w Polsce nie są pobierane opłaty

📉 W Kraków Airport powstanie nowy terminal cargo

📉 Centralny Port Komunikacyjny podpisał umowę z południowokoreańskim konsorcjum - Korea National Railway i Dohwa Engineering 

Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
Autor: Redakcja CIRE.PL
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.