Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2019-05-30 00:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:

Rosja zwodowała kolejny arktyczny lodołamacz o napędzie jądrowym

25 maja 2019 r. w Sankt Petersburgu w Stoczni Bałtyckiej odbyła się uroczysta ceremonia zwodowania lodołamacza o napędzie jądrowym "Ural" budowanego w ramach seryjnego "Projektu 22220".

Jak podaje Rosatom w uroczystej ceremonii uczestniczył wicepremier Federacji Rosyjskiej Y.I. Borysow, Pełnomocny przedstawiciel Prezydenta Federacji Rosyjskiej w Północno-Zachodnim Okręgu Federalnym A.V. Gutsan, pełniący obowiązki gubernatora Petersburga A.D. Beglov, dyrektor generalny Rosatom, A.E. Likhachev, kierownictwo Stoczni Bałtyckiej i Atomflotu oraz inne osobistości. Zgodnie z tradycją wodowania statków matką chrzestną statku została dyrektor Banku Centralnego Federacji Rosyjskiej E.S.
Nabiullina.

Stępka pod budowę kadłuba lodołamacza "Ural" została położona w Stoczni Bałtyckiej 25 lipca 2016 r. i jest to trzeci z serii uniwersalnych lodołamaczy o napędzie jądrowym Projektu 22220. Jego siostrzane statki "Arktika" i "Sibir" zostały zwodowane odpowiednio 16 czerwca 2016 r. i 22 września 2017 r. Atomflot spodziewa się wejścia do służby pierwszego z tych lodołamaczy w roku 2019, kolejne dwa planowane są na lata 2020 i 2021.

Ural oraz Arktika i Sibir są uniwersalnymi lodołamaczami trzeciej generacji. Mają one długość 173 m, zmienne zanurzenie (dual-draught) od 8,5 do 10,8 m i wyporność 25,5 tys. DWT lub 33,5 tys. DWT, co umożliwi im żeglugę zarówno po oceanie jak i w płytkich ujściach rzek syberyjskich. Zwiększona szerokość kadłuba do 34 m pozwoli na torowanie drogi dużym tankowcom przewożącym skroplony gaz ziemny z zakładu LNG Jamał do Azji. Napędzane będą dwoma reaktorami RITM-200, każdy o mocy 175 MWt, generującymi moc użyteczną wynoszącą 60 MW, co umożliwi kruszenie lodu o grubości do 3 m. Reaktor RITM-200 jest zintegrowanym reaktorem wodnym ciśnieniowym pracującym na paliwie wzbogaconym do 20% w U-235. Wymaga on przeładunku paliwa raz na 7 lat, a jego przewidywany czas eksploatacji wynosi 40 lat.

Pod koniec ceremonii wodowania Dyrektor Generalny Rosatomu, A.E. Likhaczow powiedział, że budowa tej serii lodołamaczy jądrowych ma być kontynuowana i umowa na budowę dwóch kolejnych lodołamaczy projektu 22220 zostanie zawarta przed końcem sierpnia bieżącego roku. Całkowity koszt dwóch lodołamaczy wyniesie około 100 miliardów rubli. Budżet federalny przeznaczy 45 miliardów rubli - reszta pochodzić będzie z funduszy własnych Rosatomu i banków komercyjnych.

Rosja w dalszej perspektywie przewiduje budowę superlodołamacza LC-110 Leader o wyporności 55,6 tys. DWT, wyposażonego w reaktory RITM-400, które zapewnią moc napędu wynoszącą 119 MW. Będzie on zdolny do pokonywania lodu o grubości do 4,5 m., a jego głównym zadaniem będzie zapewnienie całorocznej żeglugi przez Przejście Północno-Wschodnie (NSR). Dzięki kadłubowi o szerokości 50 m będzie mógł konwojować przez Ocean Arktyczny największe tankowce na świecie.

Komentując ceremonię otwarcia, dyrektor Likhachow zauważył, że Rosja zamierza przewieźć przez NSR ponad 80 milionów ton towarów do 2024 r. Będzie to głównie: gaz ziemny (47 mln ton), węgiel (23 mln ton), ropa naftowa (5 mln ton) oraz ciężkie towary przemysłowe, takie jak: maszyny (5 milionów ton) i 1 milion ton metali. Rosatom w ciągu sześciu lat zainwestuje 734,9 mld RUB (11,4 mld USD) w rozwój infrastruktury wzdłuż NSR. Jedna trzecia z tej kwoty (274 miliardy RUB) zostanie zapewniona z budżetu państwa. Pozostałe dwie trzecie zostaną sfinansowane przez inwestorów, w tym Rosatom, Rosnieft i Novatek oraz innych, którzy są zainteresowani transportem ładunków wzdłuż tej arktycznej drogi morskiej.
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.