Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2022-07-21 10:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Istniejące i planowane pływające terminale LNG w Europie

Istniejące i planowane pływające terminale LNG w Europie

Zgodnie z przewidywaniami Międzynarodowej Agencji Energetycznej nowe projekty pływających terminali LNG doprowadzą do wzrostu importu tego surowca na Stary Kontynent o ok. 50 % w 2025 r. w stosunku do poziomu z 2021 r.

Zgodnie z ostatnim raportem Międzynarodowej Agencji Energetycznej (ang. International Energy Agency – IEA) p.t. Gas Market Report Q3-2022 na koniec 2021 r. na świecie znajdowało się 48 jednostek do magazynowania i regazyfikacji gazu typu FRSU (ang. Floating Storage Regasification Unit), ponadto trwał proces budowy kolejnych pięciu. Z istniejących jednostek cztery FSRU są obecnie rozlokowane w Europie. Najdłużej, bo od 2013 r. pracuje pływający terminal OLT Offshore Toscana we Włoszech. Rok później rozpoczął swoją działalność FSRU Independence posadowiony u naszych sąsiadów Litwinów w Kłajpedzie. W 2019 roku Gazprom zainstalował pływający terminal w Kaliningradzie, a w ubiegłym roku zainaugurował swoją pracę FSRU na wyspie Krk w Chorwacji. Aby dopełnić obraz pływającej infrastruktury do importu LNG w Europie, warto jeszcze wspomnieć o dwóch instalacjach. Pierwsza to zakotwiczony grawitacyjnie (ang. Gravity Based Structure – GBS) terminal położony w okolicach włoskiego portu Levante na Adriatyku. Konstrukcja składająca się z dwóch zbiorników LNG i stacji regazyfikacyjnej, połączonej podmorskim rurociągiem z lądem działa od 2009 r. Druga to umiejscowiona na Malcie instalacja, na którą składa się gazowiec LNG pełniący funkcję magazynu oraz stacja regazyfikacyjna umiejscowiona na lądzie w pobliżu zasilanej gazem elektrowni Delimara, w której paliwo ciekłe zastąpiono gazowym w 2017 r.

W najbliższym sąsiedztwie Europy w basenie Morza Śródziemnego znajdują się obecnie cztery terminale FSRU. Dwa z nich zostały umiejscowione w Turcji; Aliaga Etki (od 2016 r.) w okolicach Izmiru oraz Dörtyol (działający od 2018 r.) w pobliżu granicy z Syrią. Po jednym FSRU posiadają Izrael oraz Egipt, które pracują od 2013 r. i 2016 r. odpowiednio.

Napaść Rosji na Ukrainę i jej następstwa w postaci, m.in. zaburzeń lub braku dostaw gazu i ropy do odbiorców w różnych częściach Europy doprowadziły do wzrostu zainteresowania pływającymi terminalami FSRU, które po podłączeniu do sieci gazowej danego kraju w stosunkowo krótkim czasie, zazwyczaj od kilku do kilkunastu miesięcy od zatwierdzenia projektu, mogą przyjmować skroplony gaz ziemny importowany drogą morską. Są uznawane za rozwiązania alternatywne w stosunku do lądowych terminali LNG, których budowa i uruchamianie trwa od 3 do 5 lat.

W świetle powyższego europejskie plany dotyczące pływających terminali obejmują zapotrzebowanie na 19 statków FSRU, które mają zostać rozmieszczone w następujących krajach: Grecja (4), Niemcy (4), Holandia (2), Polska (2), Włochy (2), Albania (1), Cypr (1), Finlandia (1), Francja (1), Wielka Brytania (1).

Na początku maja br. oficjalnie rozpoczęto budowę nowego terminalu FSRU w greckim porcie Alexandroupolis, który ma zostać uruchomiony w 2023 roku. Operatorem terminalu będzie Gastrade, spółka wspierana przez założoną przez Petera Livanosa firmę żeglugową GasLog – potentata w transporcie LNG. Udziałowcami Gastrade są również grecki koncern gazowy Depa i bułgarski państwowy operator gazowy Bulgartransgaz. Zgodnie z planami FSRU ma docelowo dostarczać 5,5 mld m3 gazu ziemnego rocznie nie tylko do odbiorców w Grecji, ale także w Bułgarii, Serbii i Macedonii Północnej. Do rozpoczęcia realizacji projektu niewątpliwie przyczyniła się pomoc publiczna rządu greckiego zatwierdzona przez KE w wysokości 166,7 mln euro. Niezależnie od tej inwestycji Gastrade wystąpił z wnioskiem o pozwolenie na drugi projekt FSRU, który ma być zlokalizowany, podobnie jak pierwszy w okolicach Aleksandroupolis ze zbliżonymi zdolnościami regazyfikacyjnymi, tj. 5,5 mld m3 gazu ziemnego rocznie. Instalacja kolejnego terminalu planowana jest w Koryncie (niedaleko Aten). Za inwestycją stoi rafineria Motor Oil i grecka rodzina żeglugowa Vardinoyannisów. Planowana przepustowość terminalu nazwanego Dioryga LNG to 2,5 mld m3 gazu ziemnego rocznie. Podobną przepustowość ma posiadać czwarty terminal. O jego ustanowienie w Salonikach (północna Grecja) stara się prywatna firma Elpedison. Oprócz zasilania greckiego systemu gazowego terminal ten ma gwarantować dostawy LNG jako paliwa dla żeglugi.

Także Niemcy, które dotychczas opierały import gazu tylko i wyłącznie o infrastrukturę liniową postanowiły w szybkim tempie rozwijać pływające terminale LNG. Dlatego dwa tamtejsze koncerny energetyczne RWE AG i Uniper SE wyczarterowały po dwa FSRU, aby jak najszybciej uzyskać niezależność od gazu przesyłanego rurociągami z Rosji. Cztery projekty obliczono po to, aby zwiększyć ilość gazu ziemnego pochodzącego z regazyfikacji LNG od zera obecnie do ok. 29 mld metrów sześciennych rocznie. RWE wyczarterowało dwa FSRU od norweskiego armatora Höegh LNG AS, będącego w posiadaniu 7 jednostek tego typu. Drugi z koncernów Uniper pracuje nad budową terminalu LNG w Wilhelmshaven. Jego rozruch ma nastąpić w sezonie 2022/2023. W Brunsbüttel ma zostać umiejscowiony kolejny terminal LNG. Jego operatorem zostanie holenderska firma Gasunie. Jako lokalizacje dla terminali wskazuje się również Stade oraz alternatywnie Hamburg albo Rostok. Ostatnie doniesienia mówią o wyborze miejscowości Lubmin jako lokalizacji dla FSRU. Co ciekawe nieopodal miejscowości Lubmin wychodzą z morza na ląd gazociągi Nordstream 1 i 2. Zgodnie z zapowiedziami firmy ReGas, stojącej za pomysłem gazoportu w Lubminie, instalacja rozpocznie pracę już w grudniu 2022 r. Przepustowość gazoportu ma wynieść 4,5 mld m3 gazu ziemnego rocznie.

W Holandii trwają intensywne prace nad uruchomieniem pływającego terminalu LNG. W tym celu Gasunie LNG Holdings wyczarterował na pięć lat od belgijskiej firmy EXMAR, jednostkę o nazwie Exmar FSRU S-188 o pojemności 28 000 m3 LNG, zdolną do regazyfikacji ok. 6 mld m3 gazu ziemnego rocznie. Jednostka będzie zacumowana w porcie Eemshaven w Groningen i rozpocznie swoją pracę na przełomie III i IV kwartału br. Na podkreślenie zasługuje fakt, że Exmar z flotą 46 jednostek jest światowym potentatem w transporcie gazu drogą morską.

Zgodnie z przewidywaniami Międzynarodowej Agencji Energetycznej nowe projekty pływających terminali LNG doprowadzą do wzrostu importu tego surowca na Stary Kontynent o ok. 50 % w 2025 r. w stosunku do poziomu z 2021 r.

Czas pokaże, czy opisane powyżej zapowiedzi i działania pozwolą na uniknięcie kryzysu energetycznego w Europie.

Zima się zbliża.


Dariusz Rudziński
Enmaro




CIRE poleca, ciekawe analizy, opinie i komentarze

1. KOBiZE: w czerwcu na kształtowanie się cen uprawnień największy wpływ miały prace legislacyjne związane z reformą EU ETS w ramach pakietu Fit for 55

2. Co rząd zapisał w projekcie ustawy ws. bezpieczeństwa gazowego?

3. POLSKA NET-ZERO 2050: Transformacja sektora energetycznego Polski i UE do 2050 r.

4. POLSKA NET-ZERO 2050: Rola transportu publicznego w świetle pakietu „Fit for 55” i perspektywy roku 2050.

5. Czy walka ze smogiem stanie się w Polsce fikcją?

6. Aspekty środowiskowe konwersji kotła węglowego WR-25 na paliwo gazowe

7. W Polsce wchodzą w życie wakacje kredytowe, sprawdzamy czy warto z nich skorzystać

8. Czym jest miejska wyspa ciepła?

9. Zagospodarowanie odpadowych paneli fotowoltaicznych. Perspektywy i wyzwania

Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
Autor
alt
Dariusz Rudziński
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.