Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2021-04-16 20:11
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Czym tak naprawdę jest elektromobilność? Auta to tylko wierzchołek góry lodowej

Czym tak naprawdę jest elektromobilność? Auta to tylko wierzchołek góry lodowej

Elektromobilność to słowo, które od dwóch lat napędza motoryzację. Producenci samochodów mają coraz więcej elektrycznych propozycji w swoich gamach modelowych, ale elektromobilność to nie tylko samochody. Tak naprawdę samochody to dopiero początek.

Rozwój elektromobilności ma ogromne znaczenie. Nie tylko dla środowiska (choć o to przede wszystkim chodzi), ale także dla przemysłu, gospodarki i różnych branż, choćby motoryzacji.

Elektromobilność, e-mobilność, e-mobility - te wszystkie pojęcia oznaczają to samo. To zagadnienia związane z szeroko pojętą elektryfikacją pojazdów. Dotyczą nie tylko samochodów, lecz także rowerów, motocykli, autobusów czy środków transportu osobistego takich jak hulajnogi. Elektromobilność powinna być traktowana jako całość. To nie tylko końcowy produkt, ale cały proces technologiczny i produkcyjny, opracowywanie i budowa infrastruktury, zakup i użytkowanie takich pojazdów, a także kwestie prawne z tym związane (np. udostępnienie buspasów dla pojazdów elektrycznych czy rządowe dotacje).

Pionierami elektromobilności na świecie są kraje skandynawskie. Ich działania są odważne i stoi za nimi potężna infrastruktura i świadomość ekologiczna. Przykładowo Norwegia do 2025 r. planuje całkowicie zrezygnować ze sprzedaży pojazdów spalinowych.

Według raportu Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) liczba samochodów elektrycznych w ciągu ostatnich dziesięciu lat gwałtownie wzrosła. W 2018 r. było ich ponad pięć milionów (45 proc. w Chinach, 24 proc. w Europie i 22 proc. w Stanach Zjednoczonych), co stanowiło wzrost o 63 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Podobnie sprawa wygląda w przypadku liczby punktów ładowania. W 2018 r. została oszacowana na ok. 5,2 mln punktów ładowania - oznacza oznacza wzrost o 44 proc. w porównaniu z 2017.

Plan premiera Mateusza Morawieckiego był piękny - do 2025 r. po polskich drogach miało jeździć milion samochodów elektrycznych. Aktualnie po Polsce jeździ 10 294 osobowych samochodów elektrycznych (to stan na koniec stycznia 2021 r.). Pod koniec grudnia 2020 roku było ich 10 041 sztuk, co oznacza, że w miesiąc zarejestrowano 253 auta na prąd. Znacznie lepiej było w grudniu czy listopadzie, kiedy przybyło odpowiednio 827 i 552 takich pojazdów. W całym 2020 roku zarejestrowano 4 950 elektryków, więc i tak możemy mówić o ogromnym wzroście względem lat poprzednich.

Elektromobilność to także elektryfikacja. Co to oznacza? Nie trzeba popadać ze skrajności w skrajność - albo samochody spalinowe, albo elektryczne. Pomiędzy jest wiele kompromisów, na przykład coraz popularniejsze samochody hybrydowe. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się w ostatnim czasie hybrydy typu plug-in (jeździ ich po Polsce blisko 11 tysięcy).

Samochód hybrydowy typu plug-in dysponuje dodatkowym, dużym akumulatorem, a kierowca ma możliwość doładowania go z zewnętrznego źródła energii - stacji ładowania lub domowego gniazdka 230 V. Jego pojemność wynosi z reguły kilkanaście kilowatogodzin, co pozwala przejechać kilkadziesiąt kilometrów w trybie bezemisyjnym, czyli tylko dzięki energii elektrycznej. W efekcie możemy takim autem jeździć jak elektrycznym. Codzienne dojazdy np. do pracy mogą odbywać się bezszelestnie i bezemisyjnie. Ponieważ akumulator w hybrydzie typu plug-in nie jest tu tak duży jak w samochodzie elektrycznym, jego ładowanie trwa z reguły trzy-cztery godziny.

W 2019 r. w życie weszło rozporządzenie Ministerstwa Energii dotyczące zakupu nowych pojazdów ze wsparciem ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. W 2020 roku ruszył program Zielony Samochód, który wiązał się ze sporymi dofinansowaniami. Na ten cel przeznaczono aż 37,5 mln zł. Gdy osoby fizyczne kupowały nowy (czyli niezarejestrowany wcześniej) samochód elektryczny, mogły liczyć na dofinansowanie. Wynosiło ono do 15 proc. wartości samochodu, ale nie więcej niż 18 750 zł. Koszt zakupu samochodu nie mógł więc przekroczyć 125 tys. zł.

Na razie nie ma żadnych oficjalnych informacji dotyczących dofinansowania klientów prywatnych w kwestii zakupu samochodów elektrycznych w 2021 roku. Od 4 stycznia 2021 r. trwa nabór do programu Zielony transport publiczny. Przewiduje on możliwość dofinansowania transportu zbiorowego, o ile przyczynia się on do mniejszego wykorzystania paliw emisyjnych. Na takie dotacje możemy więc liczyć, jeśli planujemy kupić autobusy elektryczne, wodorowe oraz trolejbusy, a także przy budowie infrastruktury pozwalającej na obsługę takich pojazdów. Samochody elektryczne w Polsce powinny być wyposażone w zielone tablice rejestracyjne.

Elektromobilność to nie tylko środki transportu zasilane energią elektryczną, lecz także związana z tym infrastruktura. W Polsce powstaje coraz więcej punktów ładowania pojazdów elektrycznych, a wielu właścicieli decyduje się na montaż własnej stacji domowego ładowania, czyli tzw. wallboxa. Od lipca rusza nabór wniosków o dopłaty do domowych instalacji fotowoltaicznych. Nieoficjalnie mówi się też, że trzecia edycja programu Mój Prąd obejmie m.in. dofinansowanie stacji ładowania samochodów elektrycznych.

Jak widać, elektromobilność to bardzo szerokie pojęcie niemożliwe do wyjaśnienia w jednym zdaniu. To zarówno pionierskie rozwiązania w motoryzacji, większe akumulatory czy pompy ciepła instalowane w samochodach, jak i hulajnogi, kodeks drogowy oraz rządowe dotacje do fotowoltaiki. Wszystko, co ma jakikolwiek związek z elektryfikacją transportu (pośrednio i bezpośrednio) można nazwać elektromobilnością.

Źródło: moto.pl

ELEKTROMOBILNOŚĆ - branża w której dzieje się teraz najwięcej
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.