Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2021-07-21 00:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Fit for 55: Koniec z produkcją samochodów z silnikami spalinowymi, a nawet hybrydowymi

Fit for 55: Koniec z produkcją samochodów z silnikami spalinowymi, a nawet hybrydowymi

Plan klimatyczny Komisji Europejskiej przypieczętowuje odejście od samochodów spalinowych. Bez dopłat do elektryków może się nie udać.

Wśród propozycji zaprezentowanych w ubiegłym tygodniu jako "Fit for 55" jest deklaracja, że do 2035 r. poziom emisji ma zostać obniżony o 100 proc. I choć nie stwierdzono tego wprost, oznacza to ostateczne odejście w Europie od paliw kopalnych w motoryzacji, a co za tym idzie - produkcji pojazdów z silnikami spalinowymi, a nawet hybrydowymi.

- To spore przyspieszenie, bo dotychczas branża mogła zmieniać się w wolniejszym tempie. Zakładano, że do 2030 r. emisyjność samochodów osobowych powinna spaść o 37,5 proc. w porównaniu z 2021 r., gdy mogła średnio wynosić 95 g/km. Teraz wiadomo, że w 2030 r. konieczna będzie redukcja o 55 proc. Nie wystarczy więc nagle przestawić się na auta elektryczne pięć lat później. W praktyce producenci będą musieli być przygotowani już wcześniej - tłumaczy Rafał Bajczuk z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE).
Właśnie szybkość zmian może okazać się dla branży najbardziej problematyczna. Bo choć większość producentów zdołała już w tym roku ogłosić, że będzie odchodzić od pojazdów z konwencjonalnymi napędami, część z nich deklarowała jednak, że jeszcze przez dłuższy czas, by sprostać normom, będzie posiłkowała się samochodami hybrydowymi. Jak wskazywał raport organizacji Transport & Environment, jedynie dwóch spośród dziesięciu największych producentów jest w stanie sprostać elektryfikacji do 2030 r. Część z nich do końca liczyła, że możliwa będzie ewolucja uwzględniająca w większym stopniu udział klasycznych hybryd (bez możliwości ładowania wtyczką).

(1920x1146)

Producenci odbijają piłeczkę. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) podkreśla, że konieczna jest współpraca z instytucjami europejskimi. Na czym ma polegać? Chodzi m.in. o wsparcie przy budowie infrastruktury do ładowania aut oraz dopłaty do zakupów.
- Globalne firmy motoryzacyjne będą w stanie zaoferować samochody elektryczne, nawet jeśli na początku podaż okaże się mniejsza niż oczekiwana. Już teraz są one dostępne na rynku, a kolejne modele są tylko kwestią czasu. Problemem może być jednak zainteresowanie takimi pojazdami - jeśli klienci nie będą chcieli kupować tych aut, to przemysł ucierpi, nawet jeśli sprosta kolejnym restrykcyjnym wymaganiom - mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).

Kluczowe jest więc wzbudzenie popytu u klientów - bez tego nawet najbardziej ambitne założenia pozostaną w sferze marzeń. Z drugiej strony Komisja Europejska chce doprowadzić do tego, że koszty eksploatacji pojazdów spalinowych będą coraz wyższe. Będzie to skutek m.in. nowego sposobu naliczania akcyzy za paliwa oraz wliczenie transportu do mechanizmu handlu emisjami. Wszystko po to, żeby kierowcy używanych już pojazdów, które będą mogły jeździć po europejskich drogach także po 2035 r., chętniej przesiadali się na tańsze w eksploatacji elektryki.
Eksperci mają jednak wątpliwości. - Konstrukcja doliczania opłat do paliw jest jeszcze dość mglista. Według wstępnych wyliczeń do 2030 r. ich wpływ na koszt benzyny to ok. 25-50 eurocentów na litr paliwa. To oznacza mniej, niż czasem wynoszą wahania na rynku ropy naftowej. To sprawia, że system cen nie wpłynie raczej na atrakcyjność samochodów spalinowych - ocenia Rafał Bajczuk.
Kłopotem jest też dostępność do infrastruktury ładowania. Na razie w UE jest ok. 200 tys. punktów. Tymczasem wymagania są znacznie większe. Jak zauważa ACEA, Komisja Europejska celuje w 3,5 mln punktów ładowania. Tymczasem wcześniejsze wyliczenia mówiły o potrzebnie wynoszącej ok. 6 mln takich punktów. - Już teraz widać bardzo dużą dysproporcję między siecią ładowania w zachodniej Europie a państwach Europy Środkowo-Wschodniej. Samochody elektryczne będą droższe, może się więc okazać, że jednym krajom przypadną nowe auta elektryczne, a drugie zostaną skazane na coraz bardziej leciwe spalinowe - mówi prezes PZPM.

(1920x1078)

Problemy z popytem mogą sprawić, że producenci będą mogli nadal próbować produkować auta spalinowe - tyle że z myślą o rynkach spoza UE. - Europa, choć jest znaczącym rynkiem, to nie musi wcale determinować ogólnoświatowych trendów. Producenci na kontynencie wciąż będą mogli odpowiadać na zapotrzebowanie rynków Dalekiego Wschodu czy Afryki - wskazuje Jakub Faryś.
Może się to jednak okazać trudne pod względem ekonomicznym. - Produkcja tradycyjnych silników nadal pozostanie legalna, więc europejscy producenci wciąż będą mogli liczyć na eksport. Wiadomo jednak, że sprzedane wolumeny będą znacznie mniejsze niż obecnie, a słabszy efekt skali spowoduje, że będzie to coraz mniej opłacalne - dodaje Rafał Bajczuk.

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

ELEKTROMOBILNOŚĆ - branża w której dzieje się teraz najwięcej

FOTOWOLTAIKA i ZIELONA ENERGIA - kto inwestuje w tej branży
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
Bądź na bieżąco
Podając adres e-mail wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie treści marketingowych w postaci newslettera pocztą elektroniczną od Agencji Rynku Energii S.A z siedzibą w Warszawie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
altaltalt
Więcej informacji dotyczących przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, w tym informacje o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w polityce prywatności.
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.