Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2014-02-27 00:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Przyszła pora na ograniczenia emisji zanieczyszczeń ze średnich obiektów energetycznego spalania – czyli projekt Dyrektywy MCP

Przyszła pora na ograniczenia emisji zanieczyszczeń ze średnich obiektów energetycznego spalania – czyli projekt Dyrektywy MCP

Pod koniec ubiegłego roku Komisja Europejska opublikowała projekt Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania<sup>1)</sup> ("Projekt Dyrektywy MCP").

Jest on efektem polityki ochrony atmosfery realizowanej przez Unię Europejską i stanowi element tzw. pakietu powietrznego, na który oprócz Dyrektywy MPC składają się trzy dokumenty: (i) nowy program "Czyste Powietrze dla Europy"2), (ii) projekt dyrektywy w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczenia atmosferycznego oraz zmiany dyrektywy 2003/35/WE3) oraz (iii) Decyzja Rady w sprawie przyjęcia zmiany Protokołu z 1999 roku do Konwencji z 1979 roku w sprawie transgranicznego zanieczyszczenia powietrza na dalekie odległości w zakresie przeciwdziałania zakwaszeniu, eutrofizacji i powstawaniu ozonu w warstwie przyziemnej4).

Kluczowym zakresem regulacji Projektu Dyrektywy MPC jest określenie norm emisji trzech rodzajów zanieczyszczeń powietrza – dwutlenku siarki (SO2), tlenków azotu (NOx) i cząstek stałych (pyłów) – dla średniej wielkości obiektów energetycznego spalania, czyli takich, których nominalna moc cieplna jest równa lub większa niż 1 MW i mniejsza niż 50 MW. Projekt Dyrektywy MPC stanowi zatem uzupełnienie, obowiązujących już do kilkunastu lat w prawie unijnym, przepisów regulujących kwestię emisji z dużych obiektów energetycznego spalania (tj. od 50 MW mocy cieplnej).

Dopuszczalne wielkości emisji określone w Projekcie Dyrektywy MCP zostały zróżnicowane przede wszystkim na standardy dla istniejących oraz nowych średnich obiektów energetycznego spalania. Zgodnie z Projektem Dyrektywy MCP, aby uznać obiekt energetycznego spalania za istniejący, powinien on zostać oddany do eksploatacji przed dniem, w którym upływa 1 rok od przewidzianej w Projekcie Dyrektywy MCP daty obowiązku transpozycji dyrektywy. Odpowiednio, za nowy obiekt energetycznego spalania będzie uznawany obiekt inny niż istniejący. Wskazana powyżej data graniczna zależeć będzie od daty wejścia w życie dyrektywy, bowiem należy zauważyć, że zgodnie z Projektem Dyrektywy MCP, państwa członkowskie powinny dokonać transpozycji najpóźniej 1,5 roku po wejściu w życie dyrektywy.

Dopuszczalne wielkości emisji określone w Projekcie Dyrektywy MCP dla istniejących obiektów energetycznego spalania kształtują się następująco:

  Dopuszczalne wielkości emisji dla istniejących średnich obiektów energetycznego spalania (innych niż silniki i turbiny gazowe) wg Projektu Dyrektywy MCP (mg/Nm3)
Biomasa stała Inne paliwa stałe Paliwa ciekłe inne niż ciężki olej opałowy Ciężki olej opałowy Gaz ziemny Paliwa gazowe inne niż gaz ziemny
SO2 200 400 170 350 - 35
NOX 650 650 200 650 200 250
Cząstki stałe (pyły) 30 (45 mg/Nm3 dla obiektów o mocy cieplnej do 5 MW ) 30 30 30 - -


Analizowana regulacja przewiduje możliwość stopniowego wdrażania dopuszczalnych wielkości emisji w odniesieniu do istniejących instalacji. Średnie obiekty energetycznego spalania o nominalnej mocy cieplnej powyżej 5 MW musiałyby spełniać nowe wymogi emisyjne począwszy od 1 stycznia 2025 roku, zaś obiekty o mocy do 5 MW od 1 stycznia 2030 roku.

Warto zwrócić uwagę, że Projekt Dyrektywy MCP zakłada możliwość zwolnienia przez państwa członkowskie z obowiązku przestrzegania dopuszczalnych wskazanych powyżej dopuszczalnych wielkości emisji tych średniej wielkości obiektów energetycznego spalania, których czas funkcjonowania wynosi nie więcej niż 500 godzin rocznie. Niemniej jednak, nawet w przypadku zwolnienia wskazanych powyżej instalacji, według Projektu Dyrektywy MCP będzie istniał obowiązek dochowania standardów emisji dla pyłów wynoszącej 200 mg/NM3.

Dopuszczalne wielkości emisji określone w Projekcie Decyzji MCP dla nowych średnich obiektów energetycznego spalania przedstawiają się zaś następująco:


  Dopuszczalne wielkości emisji dla nowych średnich obiektów energetycznego spalania (innych niż silniki i turbiny gazowe)
wg Projektu Dyrektywy MCP (mg/Nm3)
Biomasa stała Inne paliwa stałe Paliwa ciekłe inne niż ciężki olej opałowy Ciężki olej opałowy Gaz ziemny Paliwa gazowe inne niż gaz ziemny
SO2 200 400 170 350 - 35
NOX 300 300 200 300 100 200
Cząstki stałe (pyły) 20 (25 mg/Nm3 dla obiektów o mocy cieplnej do 5 MW ) 20 20 20 - -


Polska, pomimo braku stosownych regulacji unijnych, objęła swoim ustawodawstwem również kwestię źródeł mniejszych niż 50 MW. Podstawowym aktem zawierającym uregulowania w tym zakresie jest ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo Ochrony Środowiska5), która zawiera przepisy dotyczące ochrony powietrza. Na podstawie delegacji we wskazanej ustawie wydano szereg aktów wykonawczych, w tym rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 22 kwietnia 2011 roku w sprawie standardów emisyjnych z instalacji6) ("Rozporządzenie w sprawie standardów emisyjnych"). Wspomniane Rozporządzenie w sprawie standardów emisyjnych określa standardy emisyjne ze spalania różnych rodzajów paliw również dla źródeł poniżej 50 MW nominalnej mocy cieplnej.

Pomimo, że krajowy ustawodawca niejako wyszedł przed szereg regulując kwestię emisji ze średnich źródeł, warto jednak zwrócić uwagę, że dopuszczalne wielkości emisji określone w Projekcie Dyrektywy MCP są zdecydowanie ostrzejsze od przyjętych przez polskiego prawodawcę. Uproszczone porównanie standardów z Rozporządzenia w sprawie standardów emisyjnych oraz Projektu Dyrektywy MCP dla kluczowego paliwa, jakim jest węgiel kamienny można znaleźć poniżej:


  Standardy emisyjne/Dopuszczalne wielkości emisji ze spalania węgla kamiennego (mg/m3) w Rozporządzeniu w sprawie standardów emisyjnych oraz w Projekcie Dyrektywy MCP
Rozporządzenie w sprawie standardów emisyjnych Projekt Dyrektywy MCP
obiekty o mocy: obiekty o mocy 1-50 MW
< 5 MW 5 – 50 MW istniejących nowych
SO2 1500 1300 (dla źródeł istniejących oddanych do użytkowania przed dniem 29 marca 1990 r. – 1500 mg/m3 ) 400 400
NOX 400 (standardy emisyjne różnią się w zależności od dat uzyskania pozwoleń bądź dat oddania do użytkowania określonych w rozporządzeniu ) 400 (standardy emisyjne różnią się w zależności od dat uzyskania pozwoleń bądź dat oddania do użytkowania określonych w rozporządzeniu) 650 300
Pyły 200 (wielkość dopuszczalnej emisji od 1 stycznia 2016 r. ) 100 (wielkość dopuszczalnej emisji od 1 stycznia 2016 r. ) 30 20


Z powyższego porównania wynika, że dopuszczalne wielkości emisji określone w Projekcie Dyrektywy MCP w większości przypadków są zdecydowanie surowsze niż obecnie obowiązujące. Na marginesie warto dodać, że projekt zmiany Rozporządzenia w sprawie standardów emisyjnych7) zasadniczo nie zaostrza standardów dla średnich obiektów energetycznego spalania.

Jednakże wskazane powyżej dopuszczalne wielkości emisji dla średnich obiektów energetycznego spalania nie są jedyną kwestią problematyczną, która wyłania się z Projektu Dyrektywy MCP. Należy bowiem zwrócić uwagę, że Projekt Dyrektywy MCP stanowi, że w odniesieniu do poszczególnych średnich obiektów energetycznego spalania znajdujących się w strefach, które nie zachowują zgodności z unijnymi dopuszczalnymi wartościami jakości powietrza określonymi w tzw. dyrektywie CAFE8) , państwa członkowskie stosują dopuszczalne wielkości emisji na podstawie wartości odniesienia określonych w załączniku do Projektu Dyrektywy MCP lub na podstawie bardziej rygorystycznych wartości przez siebie ustalonych. Poniżej zostały przywołane wspomniane wartości odniesienia:


  Wartości odniesienia dopuszczalnych wielkości emisji dla średnich obiektów energetycznego spalania (innych niż silniki i turbiny gazowe ) wg Projekcie Dyrektywy MCP (mg/Nm3)
Nominalna moc cieplna (MW) Biomasa stała Inne paliwa stałe Paliwa ciekłe Gaz ziemny Paliwa gazowe inne niż gaz ziemny
NOX 1–5 200 100 120 70 120
> 5–50 145 100 120 70 120
Cząstki stałe 1–5 10 10 10 - -
> 5–50 5 5 5 - -


Z uwagi na powyższy przepis Projektu Dyrektywy MCP, na obszarach, w których jakość powietrza nie spełnia norm, średnie obiekty energetycznego spalania będą musiały spełnić jeszcze ostrzejsze standardy emisji. Projekt Dyrektywy MCP przewiduje również pewne kategorie odstępstw od zaostrzonych standardów m.in. zasadniczo w sytuacji, w której zastosowanie powyższych dopuszczalnych wielkości emisji pociągałoby za sobą nieproporcjonalnie wysokie koszty.

Trudno w tym momencie oszacować precyzyjnie skutki wprowadzenia proponowanych rozwiązań. Z całą pewnością surowsze standardy będą dotyczyć wielu obiektów użyteczności publicznej, które posiadają swoje własne kotłownie (takich jak szkoły, szpitale czy osiedlowe ciepłownie). Ze wstępnych szacunków, które zostały przeprowadzone przez Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami, wynika, że liczba średnich obiektów energetycznego spalania w Polsce wynosi około 3600. Z uwagi jednak na ankietowy system prowadzenia szacunków, prawdopodobnie liczba tych źródeł jest znacznie większa9). Należy przy tym zauważyć, że wskazane powyżej okresy przejściowe dla istniejących obiektów (początek 2025 bądź 2030 roku) pomogą w pewnym stopniu rozłożyć w czasie niezbędne koszty dostosowania instalacji do nowych regulacji10).

Komisja przyjęła wniosek w sprawie Projektu Dyrektywy MCP 18 grudnia 2013 roku i następnego dnia przekazała go Radzie oraz Parlamentowi Europejskiemu.

Również Polska planuje zaangażować się w prace nad projektem. Były Minister Środowiska Marcin Korolec podczas posiedzenia Komisji do Spraw Unii Europejskiej wskazał, że Polska będzie zabiegać o (i) zróżnicowanie pułapów w ramach grup średnich obiektów energetycznego spalania (podobnie jak jest to obecnie uregulowane w Polsce), (ii) wprowadzenie odstępstw czasowych od niektórych wymagań oraz o (iii) przesunięcie w czasie obowiązku stosowania dyrektywy11).

Proponowana dyrektywa ma wejść w życie dwudziestego dnia po opublikowaniu jej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niemniej jednak, mało prawdopodobne jest wejście w życie przedmiotowej dyrektywy przed 2015 rokiem.


Przypisy:


1)
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2013:0919%2801%29:FIN:PL:PDFZałączniki: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2013:0919%2851%29:FIN:PL:PDF

2)
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Program „Czyste powietrze dla Europy”http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2013:0918:FIN:PL:PDF

3)
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2013:0920%2801%29:FIN:PL:PDF

4)
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2013:0917%2801%29:FIN:PL:PDF

5)
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r., poz. 1232 ze zm.)

6)
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 22 kwietnia 2011 r. w sprawie standardów emisyjnych z instalacji (Dz. U. z 2011 r., Nr 95, poz. 558)

7)
Projekt rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie standardów emisyjnych dla niektórych rodzajów instalacji, źródeł spalania paliw oraz urządzeń spalania lub współspalania odpadów z dnia 13 grudnia 2013 r..http://legislacja.rcl.gov.pl/docs/2/38344/38380/38381/dokument97511.pdf s.80 i następne

8)
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystego powietrza dla Europy (Dz. U. UE L z 2008 r., Nr 152, s. 1)

9)
Zapis obrad Komisji do Spraw Unii Europejskiej http://orka.sejm.gov.pl/zapisy7.nsf/wgskrnr/SUE-224

10)
Por. opinia na temat wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania (COM(2013) 919 final) http://orka.sejm.gov.pl/SUE7.nsf/0/C1257B16005F5E22C1257C67004B3516/$file/49.14.doc

11)
Zapis obrad (...), op. cit.
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.