Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2017-04-18 00:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
SENT - nowe zasady przewozu paliw ciekłych

SENT - nowe zasady przewozu paliw ciekłych

Po zmianach przepisów ustawy o VAT oraz ustawy Prawo energetyczne (tzw. "pakiet paliwowy" przyjęty ustawą z dnia 7 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw), skierowanych przeciwko wyłudzeniom VAT, czyli przeciwko szarej strefie w obrocie paliwami, przyszła kolej na "pakiet transportowy" w postaci ustawy z dnia 3 kwietnia 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów (Dz. U. 2017, poz. 708).

Ustawa ta wchodzi w życie z dniem 18 kwietnia 2017 roku (z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać od 1 maja 2017 r.) i zanim kilka słów o niej, warto zwrócić uwagę na fakt, iż jej pierwowzorem (a przynajmniej jednym z wzorców), było węgierskie rozporządzenie nr 5/2015 Ministra Gospodarki Narodowej w sprawie funkcjonowania Elektronicznego Systemu Kontroli Przemieszczania Towarów po Drogach Publicznych.

Podobnie jak w polskim przypadku, głównym celem węgierskiej regulacji miało być przeciwdziałanie wyłudzeniom podatku VAT. W odróżnieniu od polskiej ustawy, Węgrzy przyjęli koncepcję wydania rozporządzenia, na podstawie znowelizowanej ustawy o zasadach opodatkowania z 2003 roku. W polskiej ustawie, podobnie jak w regulacji węgierskiej, realizację zadań i kompetencji powierzono administracji skarbowej (KAS). Zgodnie z wymogami węgierskiego rozporządzenia, przewóz towarów po drogach publicznych pojazdami mechanicznymi podlega opłacie w związku z dostawą lub nabyciem towarów, lub przewozem towarów z innego powodu, i może być realizowany wyłącznie przez podatników posiadających ważny numer EKAER. Uzyskanie tego numeru wymaga przekazania szczegółowych informacje dotyczących odbiorcy oraz nadawcy towarów (nazwa, numer NIP), a także innych informacji o przewozie określonych w rozporządzeniu ministerialnym (np. miejsc i dat wyładunku oraz załadunku; rodzaju, wagi i wartości przewożonych towarów; czy numerów rejestracyjnych pojazdów wykorzystywanych w ramach przewozu drogowego). Krajowy urząd podatkowy i celny rejestruje przedmiotowe informacje w systemie EKAER, a następnie nadaje podatnikowi na tej podstawie numer EKAER.

Węgierskie przepisy dotyczące EKAER były swego czasu poddane ostrej krytyce na forum europejskim. Zarzucano im m.in. sprzeczność z przepisem art. 26 ust. 2 TFUE, gdyż - zdaniem krytycznie nastawionych organizacji biznesowych - miały mieć ekwiwalentny skutek do ceł i przez to kreować sztuczne granice wewnątrz UE. Węgierski system nie został do tej pory zakwestionowany i funkcjonuje. Podobny system wdrożyła również w 2013 roku Portugalia. Choć nie ma co ukrywać restrykcyjne dla przewoźników, chronią bezpieczeństwo obrotu paliwami, przeciwdziałając nadużyciom podatkowym w państwach gdzie szara strefa w obrocie stanowi realny problem.

Rozwiązania przyjęte w Polsce mają zasadnicze znaczenie z punktu widzenia m.in. przewoźników zajmujących się przewozami paliw ciekłych. Ustawa systemie monitorowania, reguluje zasady systemu monitorowania drogowego przewozu towarów oraz odpowiedzialność za naruszenie obowiązków związanych z drogowym przewozem towarów podmiotu wysyłającego, podmiotu odbierającego, przewoźnika, kierującego środkiem transportu. Na objęcie systemem monitorowania sektora przewozów paliw ciekłych, zdecydowano się przede wszystkim dlatego, iż (zgodnie z uzasadnieniem ustawy) sektor paliwowy stanowi obszar o największym ryzyku naruszeń związanych z wyłudzaniem VAT i akcyzy. Systemem monitorowania objęte są więc paliwa silnikowe i ich pochodne, paliwa opałowe, oleje smarowe i preparaty smarowe, które mogą być wykorzystane jako dodatki do paliw silnikowych. Co do zasady, monitorowaniu podlegać będą przesyłki o masie brutto przekraczającej 500 kg lub objętości przekraczającej 500 litrów.

Konstrukcja ustawy opiera się o wprowadzenie obowiązku zgłoszenia przewozu towarów, połączonego z systemem monitorowania. Tego typu zgłoszenie należy przesłać do rejestru, uzyskać numer referencyjny dla tego zgłoszenia i przekazać ten numer przewoźnikowi. W przypadku dostawy towarów w rozumieniu ustawy o VAT podmiot wysyłający jest obowiązany również przekazać numer referencyjny podmiotowi odbierającemu. System rejestracji jest zinformatyzowany, działa w oparciu o przygotowaną przez Ministerstwo Finansów usługę "e-Przewóz", która umożliwia podmiotom zobowiązanym realizację obowiązków związanych ze zgłoszeniem przewozu do elektronicznego rejestru w systemie SENT.

Obowiązki ustawowe są wsparte systemem sankcji, nakładanych w drodze decyzji administracyjnej. I tak na przykład, za niedokonanie zgłoszenia przewozu towarów przez podmiot wysyłający albo podmiot odbierający, grozi kara pieniężna w wysokości 46 procent wartości netto przewożonego towaru podlegającego obowiązkowi zgłoszenia, nie mniej niż 20 tys. zł. W razie stwierdzenia w trakcie kontroli rozpoczęcia przewozu towaru przez kierującego bez wymaganego numeru referencyjnego, kierujący będzie podlegać karze grzywny w wysokości od 5 tys. do 7,5 tys. zł.

Przyglądając się danym ekonomicznym, trudno odmówić skuteczności pakietowi paliwowemu z punktu widzenia efektywnego przeciwdziałania zjawisku "szarej strefy". SENT będący jego dopełnieniem już na etapie uchwalania, tak jak węgierski EKAER, wzbudził wątpliwości i obawy w branży transportowej. Chodziło przede wszystkim o koszty, restrykcyjność przepisów oraz okres dostosowawczy dla podmiotów zobowiązanych. Wątpliwości branży brały się też między innymi z konstatacji, że przewoźnicy jako tacy nie są ani odpowiedzialni za funkcjonowanie szarej strefy, nie są również jej beneficjentami. To prawda. Problem jednak tkwi w tym, że w przypadku zwalczania "szarej strefy" w obrocie paliwami niezbędne jest myślenie całościowe, obejmujące cały cykl przemieszczania się towarów połączony z towarzyszącymi im dokumentami i wyrazem takiego sposobu podejścia są uregulowane przepisy.
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
Bądź na bieżąco
Podając adres e-mail wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie treści marketingowych w postaci newslettera pocztą elektroniczną od Agencji Rynku Energii S.A z siedzibą w Warszawie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
altaltalt
Więcej informacji dotyczących przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, w tym informacje o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w polityce prywatności.
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.