Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2011-12-29 00:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:

Należy umożliwić istnienie wielu operatorom systemu przesyłowego elektroenergetycznego w Polsce w projekcie ustawy Prawo energetyczne

Projekt ustawy Prawo energetyczne zachowuje monopol PSE Operator S.A. na operatorstwo na istniejącej sieci przesyłowej oraz na wszystkich obecnych oraz przyszłych sieciach przesyłowych w Polsce. Zachowuje on również monopol tej firmy na wszelkich połączeniach wzajemnych (tzw. interkonektorach) z innymi państwami członkowskimi Unii. Takie ograniczenie rodzi uzasadnione wątpliwości, co do zgodności z przepisami implementowanej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72 z dnia 13 lipca 2009 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylająca dyrektywę 2003/54/WE (Dz. U. L 211 z 14.08.2009, s. 55).

Projekt ustawy Prawo energetyczne zaprezentowany przed świętami przez Ministerstwo Gospodarki zachowuje dotychczasowy model funkcjonowania operatora systemu przesyłowego. Zgodnie z art. 81 tej ustawy na terytorium Polski wyznacza się jednego operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego, który działa w formie spółki akcyjnej, której jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa. Operator taki odpowiedzialny jest, zgodnie z art. 2 pkt. 54 projektu ustawy, za sieć przesyłową, w tym za połączenia z systemami przesyłowymi innych państwach. Przepis ten zachowuje monopol PSE Operator S.A. na operatorstwo na istniejącej sieci przesyłowej oraz na wszystkich obecnych oraz przyszłych sieciach przesyłowych w Polsce. Zachowuje on również monopol tej firmy na wszelkich połączeniach wzajemnych (tzw. interkonektorach) z innymi państwami członkowskimi Unii.

Takie ograniczenie rodzi uzasadnione wątpliwości, co do zgodności z przepisami implementowanej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72 z dnia 13 lipca 2009 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylająca dyrektywę 2003/54/WE (Dz. U. L 211 z 14.08.2009, s. 55).

Rozwój połączeń wzajemnych z państwami Unii Europejskiej został uznany explicite za istotny element budowy wewnętrznego rynku energii (art. 194 Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej -TfUE). Połączenia te stanowią alternatywę dla budowy nowych mocy wytwórczych, zapewniając bezpieczeństwo energetyczne państwa poprzez możliwość dostarczania energii elektrycznej z innych państw np. w sytuacjach awaryjnych. Zwiększają również możliwości konkurencji na rynku krajowym, dając dodatkowe źródła ofert dla odbiorców. Zasady rządzące funkcjonowaniem tych połączeń nie powinny tworzyć barier w swobodnym przepływie towarów oraz w swobodzie świadczenia usług, sprzecznych z art. 26 TfUE.
Te ogólne regulacje traktatowe mają swoje bezpośrednie przełożenie na funkcjonowanie rynku. Patrząc na doświadczenia innych państw Unii Europejskiej, oprócz połączeń wzajemnych obsługiwanych przez operatorów systemów przesyłowych (tzw. połączeń regulowanych), których koszty funkcjonowania przenoszone są w taryfie, funkcjonują w Unii połączenia budowane i obsługiwane przez innych inwestorów (tzw. połączenia handlowe). Powyższe rozwiązania krajowe uniemożliwiają funkcjonowanie takiej alternatywy, gdyż zawsze PSE-Operator S.A. będzie musiał być właścicielem i operatorem takiego połączenia.

Przepis art. 8 dyrektywy 2003/54 umożliwiał państwu członkowskiemu wyznaczenie jednego lub kilku operatorów systemów przesyłowych. Polska wdrażając powyższą dyrektywę wybrała model istnienia jednego operatora systemu przesyłowego w Polsce (PSE-Operator S.A.), dodatkowo wskazując, iż ma być to spółka będąca własnością Skarbu Państwa. Przepis art. 8 dyrektywy 2003/54 został jednakże zastąpiony obowiązkiem certyfikacji operatorów systemów przesyłowych, określonym w art. 10 dyrektywy 2009/72. Zmienił się model regulacji operatorów systemów przesyłowych. Konieczne jest umożliwienie funkcjonowania również innych operatorów systemów przesyłowych w Polsce. Ograniczeniem w ich wyznaczaniu stanowi obowiązek certyfikacji potwierdzający ich niezależność od przedsiębiorstw zintegrowanych pionowo. Przepis art. 10 ust 2 dyrektywy 2009/72 nakazuje krajowemu organowi regulacyjnemu wyznaczyć na operatora systemu przesyłowego każde przedsiębiorstwo, które jest właścicielem systemu przesyłowego oraz uzyskało certyfikację, jako przedsiębiorstwo niezależne pod względem własnościowym od przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo. Powyższe regulacje krajowe pozostają w sprzeczności z wymaganiami prawa Unii Europejskiej.

Powstaje na tym tle dodatkowo wątpliwość czy możliwe jest w oparciu o te regulacje prawa krajowego zapewnienie skuteczności przepisowi art. 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1228/2003 (Dz. Urz. UE L 211 z 14.08.2009, s. 15). Przepis ten przewiduje możliwość udzielenia derogacji od stosowanie niektórych z zasad funkcjonowania rynku wewnętrznego energii dla połączeń wzajemnych handlowych, uznając tym samym, że powinna istnieć możliwość budowy i operatorstwa na połączeniach wzajemnych z innymi państwami członkowskimi UE przez podmioty inne niż np. PSE-Operator S.A. W oparciu o powyższe przepisy projektu ustaw brak jest w praktyce możliwości, aby jakikolwiek podmiot mógł skutecznie ubiegać się o powyższą derogację.
Przepisy dyrektyw 2009/72 umożliwiają istnienie więcej niż jednego operatora systemu przesyłowego w Polsce. Operator taki może mieć charakter regionalny lub lokalny. Może on być właścicielem i operatorem na połączeniu wzajemnym. Powyższe przepisy ustawy taką możliwość wykluczają. Takie ograniczenie w swobodzie świadczenia usług nie znajduje żadnego uzasadnienia. W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wątpliwe jest uzasadnienie takiego ograniczenia względami bezpieczeństwa, czy też innymi przesłankami o ogólnym publicznym charakterze. Konieczne jest zapewnienie większej otwartości w tym zakresie, zwłaszcza na połączeniach wzajemnych.

Autor prowadzi kancelarię prawną specjalizującą się w doradztwie dla sektora energetycznego.
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.