Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Aleksandra Czopik-Barecka. Co warto wiedzieć o rozporządzeniu EMIR?

Aleksandra Czopik-Barecka. Co warto wiedzieć o rozporządzeniu EMIR?

EMIR to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji. Ustawia ono, wraz z pakietem powiązanych z nim rozporządzeń wykonawczych, wymogi formalne dla zawierania transakcji dotyczących instrumentów finansowych na platformach obrotu oraz rynku OTC


Informacje podstawowe

Podstawowym celem EMIR jest nakreślenie ram prawnych dla prowadzenia obrotu produktami stanowiącymi instrumenty finansowe, w tym produktami, w których towarem wyjściowym jest energia elektryczna lub gaz. Wbrew swojej nazwie, EMIR odnosi się nie tylko do kontraktów zawieranych poza rynkami regulowanymi (na rynku OTC), ale także do transakcji dokonywanych na platformach obrotu. Część obowiązków wskazanych w EMIR dotyczy wyłącznie kontraktów OTC. Część natomiast ma zastosowanie także do kontraktów zawieranych za pośrednictwem giełd i innych zorganizowanych miejsc obrotu. Na uwagę zasługuje istotna zmiana zakresu stosowania EMIR, która miała miejsce  z chwilą rozpoczęcia stosowania tzw. dyrektywy MIFID II, czyli począwszy od dnia 3 stycznia 2018 r. Zmiana ta, mająca charakter rozszerzający, wprowadziła (w ślad za postanowieniami MIFID II) do katalogu instrumentów finansowych wszelkie transakcje dotyczące uprawnień do emisji CO2 .

W konsekwencji, począwszy od tej daty, do transakcji, których przedmiotem są uprawnienia do emisji CO2 stosuje się wynikające z EMIR (a także innych regulacji np. tzw. rozporządzenia MAR) obowiązki w zakresie prowadzenia obrotu instrumentami finansowymi. 

Zakres regulacji

EMIR znajduje zastosowanie do tzw. kontraktów pochodnych dotyczących instrumentów finansowych. Oznacza to, że nie podlegają reżimowi EMIR transakcje typu SPOT, a także transakcje objęte określonymi wyjątkami wynikającymi z przepisów prawa np. tzw. wyłączeniem REMIT carve-out. Do kontraktów mieszczących się w pojęciu REMIT carve-out należą kontrakty na energię elektryczną lub gaz z dostawą fizyczną, zawierane na platformach typu OTF. W Polsce będą to w szczególności transakcje zawierane na prowadzonych przez Towarową Giełdę Energii S.A. rynkach terminowych dla energii i gazu mających status platformy OTF. 

Pojęcie instrumentu finansowego zostało zdefiniowane w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. W zakres tego pojęcia wchodzą w szczególności następujące typy transakcji: 

  • kontrakty typu FORWARD, FUTURES oraz OPCJE dotyczące energii elektrycznej lub gazu ziemnego z dostawą fizyczną zawierane na platformach typu MTF oraz na platformach mających status rynków regulowanych (w rozumieniu dyrektywy MIFID II)
  • kontrakty typu FORWARD, FUTURES oraz OPCJE dotyczące energii elektrycznej lub gazu ziemnego rozliczane finansowo
  • kontrakty typu FORWARD, FUTURES oraz OPCJE dotyczące praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej zawierane na platformach typu MTF, OTF oraz na rynkach regulowanych 
  • kontrakty różnicowe (CfD)
  • kontrakty dotyczące energii, gazu i praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej z fizyczną dostawą zawierane na rynku OTC, które stanowią ekwiwalenty kontraktów zawieranych na zorganizowanych platformach obrotu. 

W pojęciu instrumentów finansowych będą zatem mieścić się zyskujące obecnie coraz większą popularność kontrakty cPPA rozliczane finansowo, a także kontrakty dotyczące tzw. zielonych certyfikatów, zawierane na prowadzonym przez TGE S.A. rynku terminowym praw majątkowych.

Na szczególną uwagę zasługuje ponadto ostatnia z wyżej wymienionych kategorii instrumentów finansowych tj. zawierane na rynku OTC ekwiwalenty kontraktów zawieranych w obrocie zorganizowanym (na platformach obrotu). W przypadku zawarcia przez strony takiego ekwiwalentnego kontraktu na rynku OTC (czyli kontraktu, którego charakterystyka odpowiada charakterystyce kontraktu dopuszczonego do obrotu na jakiejkolwiek zorganizowanej platformie obrotu), kontrakt ten będzie podlegał wszelkim obowiązkom dotyczącym instrumentów finansowych.

Przedmiotowe rozwiązanie ma zniechęcać uczestników rynku do przenoszenia obrotu instrumentami finansowymi poza zorganizowane platformy obrotu, które z natury rzeczy podlegają wzmożonemu nadzorowi i kontroli ze strony regulatorów. Obrazując powyższe na przykładzie: w przypadku zawarcia przez strony na rynku OTC kontraktu dotyczącego zielonych certyfikatów, którego charakterystyka odpowiada (jest ekwiwalentna) charakterystyce kontraktów terminowych na prawa majątkowe dopuszczonych do obrotu na prowadzonym przez TGE terminowym rynku praw majątkowych, przedmiotowy kontrakt OTC należy uznać za instrument finansowy. 

Obowiązki wynikające z EMIR

Do podstawowych obowiązków wynikających z EMIR należą:

  • obowiązek raportowania danych o zawartych transakcjach do tzw. repozytoriów transakcji (w Polsce jedynym repozytorium transakcji jest na chwilę obecną KDPW, czyli Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych) w terminie jednego dnia roboczego od zawarcia / zmiany / rozwiązania kontraktu; konieczność posiadania kodu LEI oraz zawarcia z danym repozytorium stosownej umowy dot. raportowania; obowiązek ten dotyczy zarówno transakcji zawieranych na platformach obrotu jak i na rynku OTC,
  • centralne rozliczanie transakcji przez tzw. kontrahenta centralnego (CCP) i monitorowanie progu centralnego rozliczenia — obejmuje obowiązek ustalania wartości aktywnych (nierozliczonych) kontraktów pochodnych zawieranych na rynku OTC na potrzeby zweryfikowania, czy na poziomie grupy kapitałowej nie został osiągnięty lub przekroczony tzw. próg rozliczenia (ang. clearing treshold), powyżej którego dany kontrakt (i wszystkie następne) podlegają rozliczeniu przez tzw. kontrahenta centralnego (ang. CCP – central counterparty); próg centralnego rozliczenia zależy od rodzaju kontraktu pochodnego i wynosi od 1 do 4 miliardów EUR,
  • obowiązki w zakresie zarządzania ryzykiem - EMIR nakłada na uczestników rynku szereg obowiązków w zakresie zarządzania ryzykiem związanym z zawieraniem kontraktów pochodnych na rynku OTC; do obowiązków tych należą m.in.: terminowe potwierdzanie warunków kontraktów (do końca pierwszego lub drugiego dnia po ich zawarciu), uzgadnianie portfeli (które powinno być dokonane pomiędzy kontrahentami przed zawarciem kontraktu  i obejmować m.in. wycenę tego kontraktu, a następnie powtarzane raz na kwartał lub rok – w zależności od ilości aktywnych kontraktów pomiędzy kontrahentami), kompresja portfela, uzgadnianie z kontrahentem, zasad dot. rozstrzygania sporów, monitorowanie wartości kontraktów, wymiana zabezpieczeń. 

Sankcje

Sankcje za naruszenia rozporządzenia EMIR, określa ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Należą do nich wysokie kary finansowe nakładane przez Komisję Nadzoru Finansowego. Kary te mogą sięgać nawet do 10% procent przychodu danego podmiotu wykazanego w ostatnim sprawozdaniu finansowym przez ten podmiot. Mając na uwadze powyższe, warto monitorować wypełniane w danym przedsiębiorstwie obowiązków wynikających z EMIR, a także posiadać w tym zakresie stosowne procedury. Posiadanie w organizacji przedmiotowych procedur (w szczególności w zakresie raportowania transakcji, monitorowania progu centralnego rozliczania czy dedykowanych zarządzaniu ryzykiem związanym z obrotem kontraktami podlegającymi EMIR), może mieć istotne znaczenie dla oceny przez organy kontroli (KNF) czy dana spółka dołożyła należytej staranności, a co za tym idzie czy jej ewentualna odpowiedzialność za brak realizacji określonych obowiązków regulacyjnych nie powinna zostać ograniczona, a potencjalna wysokość kary zmniejszona. 

 

Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
Autor
alt
Aleksandra Czopik-Barecka

adwokat, radca prawny, counsel, szef Zespołu Energetyki i Compliance w Kancelarii RUBICON

Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu compliance i prawa energetycznego, w szczególności w krajowych i unijnych regulacjach dotyczących obrotu energią elektryczną i produktami powiązanymi.

Prowadziła wiele złożonych projektów w tym dotyczących wdrażania regulacji wspólnotowych: REMIT, EMIR, MAR, MIFID II. Uczestniczyła w konsultacjach prowadzonych na szczeblu ministerialnym, w zakresie implementacji kluczowych aktów prawnych dla sektora energetycznego (w tym dyrektywy MIFID II).

Autorka i pomysłodawczyni kompleksowych systemów zarządzania zgodnością dla przedsiębiorstw. Była także odpowiedzialna (jako Pełnomocnik ds. Zgodności — Chief Compliance Officer) za implementację i przestrzeganie tych systemów w organizacjach.

Jest koordynatorem zespołu doradczego z ramienia przedstawicieli rynku w zakresie prawnym i compliance przy projekcie wdrożenia Rynku Instrumentów Finansowych (RIF) prowadzonym przez Towarową Giełdę Energii S.A. Posiada certyfikaty Approved Compliance Officer (ACO), Certyfikowany Compliance Officer (CCO) oraz certyfikat z zakresu realizacji projektów PRINCE.
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.