Informacje podstawowe
Podstawowym celem EMIR jest nakreślenie ram prawnych dla prowadzenia obrotu produktami stanowiącymi instrumenty finansowe, w tym produktami, w których towarem wyjściowym jest energia elektryczna lub gaz. Wbrew swojej nazwie, EMIR odnosi się nie tylko do kontraktów zawieranych poza rynkami regulowanymi (na rynku OTC), ale także do transakcji dokonywanych na platformach obrotu. Część obowiązków wskazanych w EMIR dotyczy wyłącznie kontraktów OTC. Część natomiast ma zastosowanie także do kontraktów zawieranych za pośrednictwem giełd i innych zorganizowanych miejsc obrotu. Na uwagę zasługuje istotna zmiana zakresu stosowania EMIR, która miała miejsce z chwilą rozpoczęcia stosowania tzw. dyrektywy MIFID II, czyli począwszy od dnia 3 stycznia 2018 r. Zmiana ta, mająca charakter rozszerzający, wprowadziła (w ślad za postanowieniami MIFID II) do katalogu instrumentów finansowych wszelkie transakcje dotyczące uprawnień do emisji CO2 .
W konsekwencji, począwszy od tej daty, do transakcji, których przedmiotem są uprawnienia do emisji CO2 stosuje się wynikające z EMIR (a także innych regulacji np. tzw. rozporządzenia MAR) obowiązki w zakresie prowadzenia obrotu instrumentami finansowymi.
Zakres regulacji
EMIR znajduje zastosowanie do tzw. kontraktów pochodnych dotyczących instrumentów finansowych. Oznacza to, że nie podlegają reżimowi EMIR transakcje typu SPOT, a także transakcje objęte określonymi wyjątkami wynikającymi z przepisów prawa np. tzw. wyłączeniem REMIT carve-out. Do kontraktów mieszczących się w pojęciu REMIT carve-out należą kontrakty na energię elektryczną lub gaz z dostawą fizyczną, zawierane na platformach typu OTF. W Polsce będą to w szczególności transakcje zawierane na prowadzonych przez Towarową Giełdę Energii S.A. rynkach terminowych dla energii i gazu mających status platformy OTF.
Pojęcie instrumentu finansowego zostało zdefiniowane w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. W zakres tego pojęcia wchodzą w szczególności następujące typy transakcji:
W pojęciu instrumentów finansowych będą zatem mieścić się zyskujące obecnie coraz większą popularność kontrakty cPPA rozliczane finansowo, a także kontrakty dotyczące tzw. zielonych certyfikatów, zawierane na prowadzonym przez TGE S.A. rynku terminowym praw majątkowych.
Na szczególną uwagę zasługuje ponadto ostatnia z wyżej wymienionych kategorii instrumentów finansowych tj. zawierane na rynku OTC ekwiwalenty kontraktów zawieranych w obrocie zorganizowanym (na platformach obrotu). W przypadku zawarcia przez strony takiego ekwiwalentnego kontraktu na rynku OTC (czyli kontraktu, którego charakterystyka odpowiada charakterystyce kontraktu dopuszczonego do obrotu na jakiejkolwiek zorganizowanej platformie obrotu), kontrakt ten będzie podlegał wszelkim obowiązkom dotyczącym instrumentów finansowych.
Przedmiotowe rozwiązanie ma zniechęcać uczestników rynku do przenoszenia obrotu instrumentami finansowymi poza zorganizowane platformy obrotu, które z natury rzeczy podlegają wzmożonemu nadzorowi i kontroli ze strony regulatorów. Obrazując powyższe na przykładzie: w przypadku zawarcia przez strony na rynku OTC kontraktu dotyczącego zielonych certyfikatów, którego charakterystyka odpowiada (jest ekwiwalentna) charakterystyce kontraktów terminowych na prawa majątkowe dopuszczonych do obrotu na prowadzonym przez TGE terminowym rynku praw majątkowych, przedmiotowy kontrakt OTC należy uznać za instrument finansowy.
Obowiązki wynikające z EMIR
Do podstawowych obowiązków wynikających z EMIR należą:
Sankcje
Sankcje za naruszenia rozporządzenia EMIR, określa ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Należą do nich wysokie kary finansowe nakładane przez Komisję Nadzoru Finansowego. Kary te mogą sięgać nawet do 10% procent przychodu danego podmiotu wykazanego w ostatnim sprawozdaniu finansowym przez ten podmiot. Mając na uwadze powyższe, warto monitorować wypełniane w danym przedsiębiorstwie obowiązków wynikających z EMIR, a także posiadać w tym zakresie stosowne procedury. Posiadanie w organizacji przedmiotowych procedur (w szczególności w zakresie raportowania transakcji, monitorowania progu centralnego rozliczania czy dedykowanych zarządzaniu ryzykiem związanym z obrotem kontraktami podlegającymi EMIR), może mieć istotne znaczenie dla oceny przez organy kontroli (KNF) czy dana spółka dołożyła należytej staranności, a co za tym idzie czy jej ewentualna odpowiedzialność za brak realizacji określonych obowiązków regulacyjnych nie powinna zostać ograniczona, a potencjalna wysokość kary zmniejszona.
Niniejsza strona korzysta z plików cookie
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.
Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".
Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.
Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.
Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.