Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2016-07-19 00:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Jak być efektywnym energetycznie w świetle nowych przepisów?

Jak być efektywnym energetycznie w świetle nowych przepisów?

Nowa ustawa o efektywności energetycznej została uchwalona w dniu 20 maja br. i wejdzie w życie w dniu 1 października br. Z tym też dniem utraci moc obowiązującą dotychczasowa ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej. Do tego dnia, tj. do dnia 1 października przepisy dotychczasowej ustawy w pełni zachowują moc obowiązującą.

1. Na mocy przepisów nowej ustawy, przedsiębiorstwa energetyczne wykonujące działalność w zakresie obrotu energią elektryczną lub gazem ziemnym będą zobowiązane do zrealizowania przedsięwzięcia lub przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej u odbiorcy końcowego, w wyniku których uzyskuje się oszczędności energii finalnej w każdym roku w wysokości 1,5%, potwierdzone audytem efektywności energetycznej lub uzyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi URE świadectwa efektywności energetycznej. Obowiązek w zakresie efektywności energetycznej może być zatem zrealizowany na jeden z dwóch sposobów, przy czym wybór w tym względzie należy do przedsiębiorstwa energetycznego. Obydwa sposoby mogą być również kumulowane w taki sposób, aby łącznie uzyskać oszczędność energii w wymiarze 1,5%. W nowym systemie dojdzie zatem alternatywna w stosunku do białych certyfikatów (opłaty zastępczej) możliwość realizacji obowiązków w zakresie uzyskania oszczędności energii (efektywności energetycznej) poprzez realizację u klienta określonego przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej.

2. Zgodnie z art. 14 nowej ustawy, przedsiębiorstwo energetyczne jako podmiot zobowiązany będzie musiało uzyskać w każdym roku oszczędność energii finalnej w wysokości 1,5% ilości energii elektrycznej lub gazu ziemnego, wyrażonej w toe (tonach oleju ekwiwalentnego), sprzedanych w danym roku odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci na terytorium RP, pomniejszonej o ilości energii zaoszczędzonej przez odbiorców końcowych, o których mowa w art. 15 ust. 1 nowej ustawy. Jedna toe stanowi równoważnik jednej tony ropy naftowej o wartości opałowej równej 41 868 kJ/kg.

3. Z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że spółki obrotu będą te obowiązki realizować przede wszystkim poprzez uzyskanie i umorzenie świadectw efektywności energetycznej, ewentualnie poprzez uiszczenie opłaty zastępczej.

4. Jeżeli chodzi o realizowanie obowiązku za pomocą nabywanych i przedstawianych do umorzenia świadectw efektywności energetycznej (białych certyfikatów). Zgodnie z nowymi przepisami, każdy biały certyfikat powinien zawierać m. in. określenie wartości świadectwa, wyrażonej w toe, równej ilości energii finalnej planowanej do zaoszczędzenia średnio w ciągu roku, w wyniku realizacji przedsięwzięcia lub przedsięwzięć tego samego rodzaju służących poprawie efektywności energetycznej. Z drugiej zaś strony, podmiot zobowiązany jest obowiązany uzyskać w każdym roku oszczędność energii finalnej w wysokości 1,5% ilości energii elektrycznej lub gazu ziemnego, sprzedanego w danym roku odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci na terytorium RP, pomniejszonej ewentualnie o ilości energii zaoszczędzonej przez odbiorców końcowych, o których mowa w art. 15 ust. 1 nowej ustawy. Należy zwrócić uwagę na treść art. 15 ust. 1 nowej ustawy, który przewiduje możliwość pomniejszenia obowiązku w oparciu o ilości energii finalnej zaoszczędzonej przez klientów spółek obrotu, prowadzących wyspecyfikowane tam rodzaje działalności gospodarczej. Nowe przepisy znacznie rozszerzają bowiem możliwość odliczenia z uwagi na obniżenie wymaganego, minimalnego rocznego zużycia odbiorcy końcowego, uprawniającego do odliczenia (obecnie jest 400 GWh, od 1 października 2016 r. będzie 100 GWh). Z drugiej jednak strony dojdzie do ograniczenia tej możliwości, ponieważ możliwość odliczenia będzie limitowana rodzajem działalności odbiorcy końcowego, określonej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności.

5. Przedsiębiorstwo energetyczne jako podmiot zobowiązany będzie musiało uzyskać w każdym roku oszczędności energii finalnej w wysokości 1,5%. Poziomy poszczególnych lat nie kumulują się, bowiem ten poziom dotyczy osobno każdego z kolejnych lat. Zatem w ostatnim kwartale roku 2016 będzie to 1,5%, w roku 2017 będzie to 1,5%, w roku 2018 będzie to 1,5% itd.

6. Jeżeli chodzi o realizowanie obowiązku za pomocą opłaty zastępczej, to należy pamiętać o ograniczeniach w realizacji obowiązku w ten właśnie sposób.

7. Pierwsza grupa ograniczeń dotyczy okresu 2016 – 2018. W roku 2016 r. możliwe będzie, bez żadnych dodatkowych przesłanek, zrealizowanie obowiązku poprzez uiszczenie opłaty zastępczej w wymiarze 30%. W roku 2017 wymiar ten będzie wynosił 20%, zaś w roku 2018 – 10%. Będzie jednak możliwe w tym okresie, po spełnieniu dodatkowych przesłanek, zrealizowanie obowiązku za pomocą opłaty zastępczej w wymiarze wyższym niż wskazany powyżej. Będzie to możliwe, jeżeli podmiot zobowiązany wykaże, że w roku kalendarzowym którego dotyczy obowiązek, składał zlecenia kupna praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów w transakcjach sesyjnych, lecz z powodu niewystarczającej liczby ofert sprzedaży tych praw lub gdy oferowana cena tych praw obowiązująca w danym roku była wyższa niż jednostkowa opłata zastępcza nie doszło do nabycia praw na sześciu sesjach w ciągu roku kalendarzowego, którego dotyczy obowiązek. Wydaje się, że wystarczające jest występowanie jednej z tych przesłanek (niewystarczająca liczba ofert lub cena przewyższająca wartość opłaty zastępczej) w trakcie sześciu sesji w roku kalendarzowym lub występowanie tych przesłanek w trakcie tych sesji naprzemiennie. Zawsze zatem, jeżeli cena białych certyfikatów będzie wyższa, niż wysokość jednostkowej opłaty zastępczej, będzie możliwe zrealizowanie obowiązku za pomocą opłaty zastępczej, pod warunkiem jednak że przedsiębiorstwo energetyczne podejmie próby nabycia certyfikatów na co najmniej sześciu sesjach w ciągu roku.

8. Po 2018 r., a więc począwszy od 2019 r. nie będzie już dopuszczalne zrealizowanie obowiązku w żadnym zakresie za pomocą opłaty zastępczej, jeżeli nie zostaną spełnione dodatkowe przesłanki określone w przepisach. Zrealizowanie obowiązku za pomocą opłaty zastępczej będzie możliwe jedynie wtedy, gdyw transakcjach sesyjnych w ciągu roku kalendarzowego, którego dotyczy obowiązek, spółka obrotu nie nabędzie praw majątkowych wynikających z białych certyfikatów z uwagi na fakt, że cena białych certyfikatów jest wyższa niż wysokość jednostkowej opłaty zastępczej lub z uwagi na fakt, że występuje niewystarczająca liczba ofert sprzedaży tych praw. Również w tym przypadku wystarczające jest spełnienie jednej z tych przesłanek, żeby móc zrealizować obowiązek za pomocą opłaty zastępczej. Zawsze zatem, jeżeli cena białych certyfikatów będzie wyższa, niż wysokość jednostkowej opłaty zastępczej, będzie możliwe zrealizowanie obowiązku za pomocą opłaty zastępczej.

9. Obowiązek za dany rok, jeżeli jest on realizowany za pomocą pozyskiwania i przedstawiania do umorzenia białych certyfikatów, w zakresie niezrealizowanym opłatą zastępczą powinien zostać rozliczony do 30 czerwca kolejnego roku. Wyjątkiem jest sytuacja, w której dojdzie do złożenia wniosku o łączne rozliczenie obowiązku za 2 lub 3 lata. W takim przypadku, po uzyskaniu zgody Prezesa URE, rozliczenie wykonania obowiązku w zakresie niezrealizowanym opłatą zastępczą dokonuje się do dnia 30 czerwca roku następującego po ostatnim roku z dwuletniego lub trzyletniego okresu realizacji obowiązku.

10. Nowa ustawa nie ma mocy wstecznej i stosuje się ją do obowiązków w zakresie wykonania i rozliczenia obowiązków powstałych po dniu jej wejścia w życie. Do wykonania i rozliczenia obowiązku, o którym mowa w art. 12 ust. 1 (obowiązek pozyskania i przedstawienia do umorzenia białych certyfikatów) i art. 23 ust. 3 (weryfikacja audytu efektywności energetycznej) „starej ustawy”, za okres przed dniem wejścia w życie nowej ustawy oraz w zakresie kar pieniężnych za niedopełnienie tego obowiązku stosuje się przepisy dotychczasowe. Wskaźnik 1,5%, o którym mowa w nowelizacji starej ustawy, uchwalonej w dniu 29 grudnia 2015 r. (tej nowelizacji, która przedłużyła na kolejny rok system białych certyfikatów) stosuje się do obliczenia energii pierwotnej odpowiadającej wartości świadectwa efektywności energetycznej, które są obowiązane uzyskać i przedstawić do umorzenia podmioty zobowiązane w myśl „starej ustawy”. Inaczej mówiąc, do końca września 2016 r. spółki obrotu i inne podmioty zobowiązane stosują dotychczasowe przepisy i rozliczają się w oparciu o dotychczasowe przepisy, natomiast do energii lub gazu sprzedanych po dniu 1 października 2016 r., tj. po dniu wejścia w życie ustawy, zastosowanie znajdują już przepisy nowej ustawy.

11. Nowe przepisy nie przewidują zakazu bankowania (parkowania) certyfikatów. Inaczej mówiąc, możliwe jest umorzenie w danym roku świadectw efektywności energetycznej, nawet jeżeli zostały one wydane wcześniej niż rok kalendarzowy, w którym umorzenie następuje. Zgodnie bowiem z treścią art. 32 ust. 3 nowej ustawy „Świadectwo efektywności energetycznej umorzone do dnia 30 czerwca danego roku kalendarzowego jest uwzględniane przy rozliczeniu wykonania obowiązku określonego w art. 10 ust. 1 pkt 2 za poprzedni rok kalendarzowy z zastrzeżeniem art. 16 ust. 1 i 2 (zastrzeżenie dotyczy możliwości łącznego rozliczenia poszczególnych lat)”. W ustawie o efektywności energetycznej nie ma bowiem odpowiednika przepisów dotyczących świadectw pochodzenia z kogeneracji, gdzie przepisy stanowią, że (art. 9m ust. 14 prawa energetycznego) „Świadectwo pochodzenia z kogeneracji umorzone przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki do dnia 30 czerwca danego roku kalendarzowego, wydane dla energii elektrycznej wytworzonej w jednostce kogeneracji w poprzednim roku kalendarzowym, jest uwzględniane przy rozliczeniu wykonania obowiązku określonego w art. 9a ust. 1, w poprzednim roku kalendarzowym”. W ustawie o efektywności energetycznej nie ma odpowiednika wytłuszczonego fragmentu przepisu co oznacza, że nie ma ograniczeń czasowych dla możliwości umorzenia pozyskanych białych certyfikatów. Co więcej, do dnia 30 czerwca 2019 r. świadectwa efektywności energetycznej, wydane na podstawie obowiązującej jeszcze ustawy, zachowują ważność i mogą być uwzględniane przy realizacji obowiązku w zakresie białych certyfikatów na podstawie nowej ustawy. Jeżeli więc spółki obrotu pozyskają białe certyfikaty „na zapas”, to należy pamiętać że terminem granicznym na ich umorzenie, w przypadku ich uzyskanie pod rządami obowiązującej obecnie ustawy, jest 30 czerwca 2019 roku. Do umorzenia tych świadectw będzie przyjmować się, że wartość tych świadectw, wyrażona w tonach oleju ekwiwalentnego, odpowiada wartości świadectw efektywności energetycznej w rozumieniu nowych przepisów, wchodzących w życie w dniu 1 października 2016 roku.

12. Jednym z celów nowej ustawy jest znaczne przyspieszenie wydawania świadectw efektywności energetycznej. W tym celu zrezygnowano z obowiązku przeprowadzenia przetargu, w wyniku którego Prezes URE w obecnym stanie prawnym dokonuje wyboru przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej, za które można uzyskać świadectwa efektywności energetycznej. Nowa ustawa nie przewiduje już obowiązku realizowania przetargu. Certyfikaty będą wydawane na podstawie zgłoszeń uprawnionych podmiotów oraz decyzji Prezesa URE, wydawanych w terminie 45 dni od dnia wpływu wniosku.

13. Bardzo ważne jest to, że nowa ustawa wprowadza nowy obowiązek o charakterze sprawozdawczym, określony w art. 13 ust. 1 nowej ustawy. Przedsiębiorstwo energetyczne posiadające stosowną koncesję w terminie miesiąca od zakończenia roku kalendarzowego, w którym zakupiło energię elektryczną lub gaz ziemny w wyniku transakcji zawartej za pośrednictwem towarowego domu maklerskiego lub domu maklerskiego na giełdzie towarowej lub na rynku organizowanym przez podmiot prowadzący na terenie RP rynek regulowany, jest obowiązane przekazać towarowemu domowi maklerskiemu lub domowi maklerskiemu deklarację o ilości energii elektrycznej lub gazu ziemnego zakupionych w wyniku tej transakcji i zużytych na własny użytek oraz przeznaczonych do dalszej odsprzedaży. Naruszenie tego obowiązku będzie zagrożone karą pieniężną do 10 % przychodu osiągniętego w roku poprzednim.

14. Jeżeli chodzi o kwestię uwzględniania kosztów zapewnienia efektywności energetycznej w taryfach, to z dniem 1 października 2016 r. uchylone zostanie rozporządzenie Ministra Gospodarki w sprawie sposobu obliczania ilości energii pierwotnej odpowiadającej wartości świadectwa efektywności energetycznej oraz wysokości jednostkowej opłaty zastępczej z dnia 4 września 2012 r., które m. in. stanowiło, że „Koszty uzasadnione uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw lub poniesionej opłaty zastępczej uwzględnia się w kalkulacji cen energii eelektrycznej, ciepła lub gazu ziemnego ustalanych w taryfach przedsiębiorstw energetycznych, o których mowa w art. 12 ust. 2 pkt 1 ustawy, przyjmując, że każda jednostka energii elektrycznej, ciepła lub gazu ziemnego, dla poszczególnych rodzajów energii, sprzedawana przez dane przedsiębiorstwo energetyczne odbiorcom końcowym jest w tej samej wysokości obciążona tymi kosztami”. Zamiast tego, w życie z dniem 1 października 2016 r. wejdzie przepis art. 45 ust. 1e Prawa energetycznego o brzmieniu „W kosztach działalności przedsiębiorstw energetycznych zajmujących się obrotem energią elektryczną, paliwami gazowymi lub sprzedażą ciepła odbiorcom końcowym uwzględnia się koszty realizacji obowiązku, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej”. Koszty realizacji obowiązku należy zatem wkalkulować w ceny energii elektrycznej lub gazu ziemnego dla potrzeb taryfowania. Nie ma przeszkód, żeby podstawą do tej kalkulacji były jednostkowe stawki opłat zastępczych, ponieważ jest to maksymalna kwota jaką przedsiębiorstwa energetyczne będą ponosić z tytułu realizacji obowiązku w zakresie białych certyfikatów.
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.