Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2017-11-15 00:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Odstępstwa od konkluzji BAT- łagodniejsza droga do spełnienia nowych wymagań emisyjnych.

Odstępstwa od konkluzji BAT- łagodniejsza droga do spełnienia nowych wymagań emisyjnych.

Pojawiające się doniesienia medialne sugerują, że Ministerstwo Środowiska znalazło nielegalny sposób na obejście nowych wymagań emisyjnych BAT dla dużych (powyżej 50 MW) instalacji energetycznego spalania, przez co walka ze smogiem i szansa na poprawę jakości powietrza odchodzi w zapomnienie. Prawda jest jednak zupełnie inna - odstępstwo od wymagań BAT jest nieodłącznym elementem unijnych regulacji dot. emisji przemysłowych, niezbędnym do prawidłowego wdrożenia nowych wymagań i finalnie - zmniejszenia negatywnego oddziaływania energetyki na środowisko.

Zbliżający się okres zimowy powoduje, że problem jakości powietrza znów staje się ważnym tematem medialnym. Niestety pojawiające się artykuły często mylnie i tendencyjnie łączą sprawy związane z ochroną klimatu (emisje CO2, reforma EU ETS czy szczyt COP), z lokalnymi problemami z jakością powietrza (smog) oraz nowymi wymaganiami emisyjnymi dla sektora energetycznego. O ile w przypadku gazów cieplarnianych każdy, kto choć pobieżnie interesuje się powietrzem i energią wie, że emisja CO2 nie łączy się ze sprawą smogu, o tyle w przypadku nowych regulacji emisyjnych (tzw. konkluzje BAT) pojawiają się mylne informacje, że są to unijne przepisy, które pomogą rozwiązać kwestię smogową. Łączenie w doniesieniach medialnych sektora dużej energetyki z tym problemem jest manipulacją - w przypadku najważniejszych wymienianych w publikacjach składników smogu energetyka zawodowa ma niewielki udział w całkowitej emisji pyłu (9% w 2014r.), a w przypadku emisji benzo(a)pirenu jest on w ogóle pomijalny. Co więcej - rozwój energetyki i ciepła systemowego (nawet opartego na węglu) przyczynia się do zmniejszenia niskiej emisji, będącej główną bolączką polskich miast. Powód jest banalnie prosty - wymagania emisyjne dla sektora energetycznego są tak wysokie, że w ciągu ostatniego roku zdarzały się sytuacje, gdzie dopuszczalne stężenie pyłu w dymie z komina nowej elektrowni były tylko niewiele wyższe niż jakość powietrza atmosferycznego, którym oddychamy. Należy więc pamiętać, że każdy nowy komin elektrociepłowni czy ciepłowni to olbrzymia liczba zlikwidowanych palenisk domowych, które są praktycznie poza kontrolą wymagań emisyjnych. Ministerstwo Środowiska przygotowuje rozwiązania prawne, które wreszcie pozwolą na skuteczniejsze rozwiazywanie tego problemu.

W chwili obecnej sektor energetyczny rozpoczął dostosowanie do nowych wymagań BAT, które polska energetyka spełni, ale oczywiste jest też, że koszty modernizacji powinny być jak najmniejsze, bo może się to przełożyć na cenę energii i ciepła A wyższa cena oznacza automatycznie mniejszą atrakcyjność dla gospodarstwa domowego w zakresie rezygnacji wykorzystywania starych pieców domowych.

Z tej przyczyny sektor już w 2015 r. zlecił kompleksową pracę, której celem było przygotowanie polskiego sektora energetycznego do toczących się na forum UE prac nad rewizją wymagań BAT dla sektora energetycznego (tzw. konkluzje BAT dla LCP). Była ona realizowana przez konsorcjum, na którego czele stała firma Ernst & Young, gwarantująca swoją międzynarodową renomą obiektywność sporządzonych analiz, które miały m.in. oszacować koszty modernizacji i sprawdzić możliwości techniczne związane z dostosowaniem do projektowanych wówczas wymagań. Powstałe opracowania i analizy zostały publicznie udostępnione lub nieodpłatnie przekazane do wykorzystania przez administrację rządową. Były także prezentowane przedstawicielom Komisji Europejskiej i spotkały się z akceptacją

Jednym z wielu elementów podjętych działań był wkład do wytycznych, związanych z analizą kosztów i korzyści, która musi być przeprowadzona przy udzielaniu odstępstw od wymagań BAT.

Wbrew niektórym doniesieniom medialnym odstępstwa nie są żadnym mechanizmem obchodzenia prawa wspólnotowego, tylko normalnym mechanizmem dostosowawczym, opisanym w art. 15 Dyrektywy z 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (IED), skierowanym do wszystkich krajów członkowskich i wszystkich branż objętych wymaganiami BAT, od produkcji cementu, przez hutnictwo, po intensywny chów drobiu i świń.

Dyrektywa IED w pkt 22 Preambuły wprost wskazuje, że w przypadkach niektórych rodzajów działalności czteroletni okres na dostosowanie do wymagań BAT jest niewystarczający i czasowe odstępstwa pozwalające na jego wydłużenie powinny być udzielane.

Co więcej - dyrektywa pozwala starać się od odstępstwa, nie ustalając żadnych szczegółowych kryteriów dot. ich udzielania i umożliwiając bezterminowy okres ich obowiązania.

Poradnik, będący ostatnio przedmiotem zainteresowania mediów, nie dość że doprecyzowuje kryteria dyrektywy, przez co ogranicza możliwość ich stosowania, to dodatkowo wskazuje, iż odstępstwa co do zasady powinny być udzielane na kilka lat, tak aby umożliwić dostawanie się do nowych wymagań. Zatem sugestie, że jest on niejako wskazówkami jak obejść przepisy wspólnotowe są całkowicie nieprawdziwe - jest dokładnie odwrotnie, wytyczne te sugerują ograniczenie możliwości korzystania z odstępstw, zaostrzają więc przepisy Dyrektywy.

Sama dyrektywa wskazuje także, że takie wytyczne powinny zostać przygotowane przez Komisję Europejską, która niestety nie chce skorzystać z tej możliwości. Dlatego niektóre kraje (m.in. Wielka Brytania) zdecydowały się na przygotowanie własnych wskazówek, aby uporządkować i usystematyzować tę sprawę.

Kluczowym i wynikającym wprost z Dyrektywy IED warunkiem udzielenia odstępstwa jest analiza kosztów i korzyści. Opracowanie i metodyka zaproponowane w poradniku zostały zaczerpnięte rozwiązań prezentowanych przez Europejską Agencję Środowiska (EEA) czy też wykorzystywanych przez Komisję Europejską do ewaluacji kosztów środowiskowych. Jest to o tyle istotne, że w każdym postępowaniu dot. udzielenia odstępstwa mogą brać udział przedstawiciele organizacji pozarządowych i ekologicznych na prawach strony, co oznacza, że mogą przygotowywać własne analizy i dowody, mogące podważać uzasadnienia przygotowane przez wnioskodawcę. Z tej przyczyny mechanizmy zaproponowane w poradniku są wiarygodne i rzetelne - a przez to trudne do zanegowania.

Co więcej - poradnik jest tylko niewiążącymi wskazówkami i nie ma charakteru nakazowego. Jest jednym z wielu różnych elementów i sposobów uzasadniania wniosków o odstępstwo. Każdorazowo organy ochrony środowiska (samorząd, a nie Minister Środowiska) mają obowiązek indywidualnie ocenić, czy odstępstwo powinno być udzielone czy nie, biorąc także pod uwagę wszelkie inne informacje pojawiające się w toku postępowania administracyjnego, do czego jest zobowiązany przepisami ustawy.

Wreszcie na sam koniec - nie bez znaczenia jest fakt, że do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości została złożona skarga, dotycząca nieprawidłowości przy określaniu nowych wymagań emisyjnych BAT oraz manipulowania danymi, które mogły prowadzić do sztucznego zaostrzenia wymagań. Unia Europejska nie może bowiem wprost zakazać wykorzystywania węgla (to wynika wprost z Traktatu o Funkcjonowaniu UE), ale podejmuje wszelkie inne działania które pośrednio wpływają na miks energetyczny krajów członkowskich.
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
Bądź na bieżąco
Podając adres e-mail wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie treści marketingowych w postaci newslettera pocztą elektroniczną od Agencji Rynku Energii S.A z siedzibą w Warszawie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
altaltalt
Więcej informacji dotyczących przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, w tym informacje o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w polityce prywatności.
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.