Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2015-04-14 00:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:

Wójcik: Dlaczego hamuje reforma Kompanii Węglowej

W miniony piątek – 10 kwietnia – w Dzienniku Ustaw opublikowano trzy rozporządzenia Ministra Gospodarki. Konieczne, aby zaczęła obowiązywać znowelizowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego w latach 2008 – 2015. Rozporządzenia weszły w życie następnego dnia, w sobotę 11 kwietnia.

Tymczasem miały obowiązywać, według zapowiedzi władz najpóźniej od 31 marca b.r. Ponad dziesięć dni wyniosło opóźnienie w realizacji bardzo pilnej ustawy, bez rozporządzeń ustawa nie może być wykonywana. Chodzi o ustawę zawierającą przepisy uznane przez rząd i parlamentarną większość za konieczne do realizacji planu „naprawy Kompanii Węglowej”. Ustawę, bez której nie można też zrealizować porozumienia między rządem i związkami zawodowymi zawartego 17 stycznia 2015 r. Trudno zrozumieć, skąd tajemnicza zwłoka w wydaniu przepisów wykonawczych do nowelizacji, uznanej w swoim czasie za sukces rządu, i za wyjątkowo pilny akt, przyjmowany (z powodu tej pilności) na nocnym posiedzeniu Sejmu 22 stycznia. Senackie poprawki też przyjmowano w ekspresowym tempie, zaś prezydent ustawę węglową podpisał prawie od ręki, bo 26 stycznia. Komentując, że stanowi ona „możliwość uzdrowienia przemysłu górniczego i tworzy do tego dobre ramy prawne”.

Potem jednak administracji rządowej coś się przestało spieszyć z tym uzdrawianiem. Dziwne, bo treść rozporządzeń niczego nie wyjaśnia. Pierwsze z nich ( pozycja 510 w Dzienniku Ustaw) to Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 10 kwietnia 2015 r. w sprawie dotacji budżetowych przeznaczonych na finansowanie jednorazowych odpraw pieniężnych oraz na pokrycie bieżących strat produkcyjnych przedsiębiorstwa. Drugie ( pozycja 511 w Dzienniku Ustaw) to Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 10 kwietnia 2015 r. w sprawie określenia przedsiębiorstwa górniczego obowiązanego do wypłaty rent wyrównawczych oraz wydawania bezpłatnego węgla w naturze byłym pracownikom Kopalni Węgla Kamiennego Kazimierz-Juliusz sp. z o.o. z siedzibą w Sosnowcu. Trzecie (pozycja 512 w Dzienniku Ustaw) to Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 10 kwietnia 2015 r. w sprawie dotacji budżetowej przeznaczonej na finansowanie świadczeń z tytułu urlopów górniczych oraz urlopów dla pracowników zakładu przeróbki mechanicznej węgla.

Można się tylko domyślać, że przyczyną zwłoki były problemy finansowe, wynikające z tych rozporządzeń. Jednak rząd musiał znacznie wcześniej wiedzieć, że będą takie problemy przy całej reformie naprawczej górnictwa, ta reforma wymaga przecież zaangażowania środków finansowych.

Równie zasadnicze znaczenie dla restrukturyzacji Kompanii Węglowej ma zgoda Komisji Europejskiej na udzielenie pomocy publicznej przeznaczonej na ten cel. Sekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa, Wojciech Kowalczyk, pełnomocnik ds. restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego, optymistycznie jest zdania, że do końca roku uda się zakończyć proces notyfikacji tej pomocy publicznej. Nie jest to jednak wcale takie pewne. A do tego – opóźnienie restrukturyzacji jeszcze wzrośnie, bo z wieloma działaniami – finanse! – trzeba jednak czekać na notyfikację, tj. do końca roku. Bez żadnej pewności, jaki będzie wynik.

Wczoraj w Katowicach wiceminister Kowalczyk spotkał się z przedstawicielami spółek węglowych i działaczami związkowymi. Zdaniem związkowców są poważne wątpliwości, co do przewidywanej wysokości kapitału dla powstającej NKW. Jednakże Kowalczyk uspakajał wczoraj, argumentując, że model biznesowy nowej spółki został opracowany „w oparciu o najlepsze praktyki, jeśli chodzi o sztukę finansową i został zweryfikowany przez renomowane firmy doradcze i – częściowo – banki komercyjne”. Zdaniem Kowalczyka, banki te wyraziły „bardzo konstruktywne podejście”. Odnosząc się do wątpliwości czy jest możliwy sukces poszukiwań inwestora dla NKW w sytuacji związanej m.in. z niskimi cenami węgla czy unijną polityką dekarbonizacji, Kowalczyk powtórzył, że model biznesowy został opracowany w oparciu o najlepsze praktyki. Dodał, że rynki surowcowe podlegają cyklom koniunkturalnym. Z informacji przedstawionej mediom po wczorajszym spotkaniu wynika, że miało ono merytoryczny charakter i jego uczestnicy przeanalizowali wszystkie punkty porozumienia ze związkami zawodowymi z 17 stycznia. Kolejne spotkanie ma się odbyć w maju b.r.

Mimo optymizmu wiceministra Kowalczyka, mam poważne obawy, że największe problemy mogą dotyczyć pomocy publicznej dla restrukturyzowanego górnictwa. Zgodnie z decyzją Rady UE z 10 grudnia 2010 r. w sprawie pomocy państwa ułatwiającej zamykanie niekonkurencyjnych kopalń węgla możliwe są dwie kategorie pomocy: po pierwsze na zamknięcie jednostek produkcyjnych węgla. Po drugie – na pokrycie kosztów nadzwyczajnych (przekwalifikowanie pracowników i inne cele socjalne).

Nowa Kompania Węglowa (NKW) ma powstać do końca czerwca b.r., a cały proces – ma zostać zakończony do końca września. Zostanie do NKW przekazanych jedenaście kopalń „starej” Kompanii Węglowej lub części tych kopalń. Zakończenie procesu tworzenia NKW ma nastąpić do końca września. Jednocześnie trwają poszukiwania inwestora dla NKW, prowadzone są zaawansowane rozmowy z inwestorami finansowymi, jak również inwestorami branżowymi. Ich nazw nie można podać, obowiązuje zachowanie poufności.

Realistycznie spotkanie z pełnomocnikiem oceniają działacze związkowi. Dominik Kolorz, przewodniczący śląsko-dąbrowskiej Solidarności stwierdził, że po tej wspólnie przeprowadzonej analizie porozumienia z 17 stycznia, „szału radości nie ma, ale nie ma też tragedii. Proces restrukturyzacji górnictwa, a szczególnie Kompanii Węglowej będziemy monitorować na bieżąco”. Związkowiec ocenia: ważne, że ustawa górnicza ma wreszcie oprzyrządowanie, czyli rozporządzenia ministra gospodarki. Ważne też, że proces notyfikacji przez Unię Europejską będzie monitorowany. Zdaniem Kolorza, proces utworzenia Nowej Kompanii Węglowej będzie pewnie trudny. Może nie być dokładnie tak, jak zakładało porozumienie z 17 stycznia. Są w programie rządowym pewne niedociągnięcia i nieprecyzyjne zapisy.- „Postanowiliśmy, związkowcy i przedstawiciele władz, że tu są potrzebne wspólne interpretacje, żeby ludzie chcący skorzystać z górniczego pakietu socjalnego wiedzieli, ile pieniędzy dostaną do ręki.”

W czasie spotkania padły wyraźne zapewnienia, że m.in. z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych będzie przeznaczony co najmniej 1 mld zł na osłony dla górników, którzy będą chcieli odejść z górnictwa. To byłoby racjonalne rozwiązanie. Tyle że minister finansów może zmienić zdanie – uważa Kolorz.
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
Bądź na bieżąco
Podając adres e-mail wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie treści marketingowych w postaci newslettera pocztą elektroniczną od Agencji Rynku Energii S.A z siedzibą w Warszawie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
altaltalt
Więcej informacji dotyczących przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, w tym informacje o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w polityce prywatności.
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.