Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2003-12-02 00:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Rozmowa z Ignacym Bochenkiem Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa

Rozmowa z Ignacym Bochenkiem Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa

<b>CIRE:</b> Czy możliwe jest, że MSP odstąpi od ścieżki giełdowej na rzecz inwestora strategicznego? <b>Wiceminister I.Bochenek:</b> Analizujemy tę sytuację. Na pewno nie odstąpimy od prywatyzacji PGNiGu, natomiast rozważamy zmianę ścieżki giełdowej na zaproszenie inwestorów do rokowań.

CIRE: Panie Ministrze trwa opracowywanie korekty programu restrukturyzacji i prywatyzacji PGNiGu. Na jakim etapie są prace i kiedy dokument trafi na Radę Ministrów?

Wicemin. I.Bochenek: Znowelizowana i przyjęta pod koniec czerwca dyrektywa gazowa zobowiązuje państwa członkowskie do wydzielenia z dniem 1 lipca 2004r operatorów systemów przesyłowych w gazownictwie. Element ten nie był przewidziany w dotychczasowym programie rządowym, w związku z czym konieczna była rewizji jego założeń. Zmian musimy dokonać do końca tego roku, gdyż w przeciwnym razie spotkalibyśmy się z zarzutem nierealizacji programu rządowego ze względu na niewydzielenie od 1 stycznia 2004r spółki poszukiwawczo - wydobywczej. Analizy zakończyły się dwa tygodnie temu - 13 listopada Rada Nadzorcza PGNiGu wybrała i zaopiniowała jeden z siedmiu wariantów. Obecnie wniosek jest przygotowywany w Departamencie Restrukturyzacji i Pomocy Publicznej MSP, potem przekazany zostanie do uzgodnień międzyresortowych i spodziewamy się, że w połowie grudnia trafi na Radę Ministrów.

CIRE: Jakie są szczegóły proponowanych zmian?

Wicemin. I.Bochenek: Z analizy PGNiG-u wynika, że najkorzystniejszym byłoby wydzielenie Operatora Systemu Przesyłowego i pozostawienie zasobów wydobywczych w strukturach PGNiGu.

CIRE: W jakiej formie będzie wydzielony operator i w jaki majątek zostanie wyposażony?

Wicemin. I.Bochenek: Operator zostałby wydzielony w formie spółki i najprawdopodobniej w pierwszym etapie byłaby to tylko i wyłącznie spółka zarządzająca na majątku PGNiGu.

CIRE: Czyli formalnie spółka - wydmuszka bez majątku?

Wicemin. I.Bochenek: Początkowo operator dzierżawiłby tylko majątek PGNiGu. Przejęcie majątku w krótkim czasie jest technicznie niemożliwe ze względu na konieczność dokonania m.in. wyceny i inwentaryzacji składników majątku.

CIRE: Ale PGNiG jest ograniczony prospektem emisyjnym euroobligacji i wydzielenie majątku wymaga chyba zgody euroobligatariuszy?

Wicemin. I.Bochenek: Wydzielenie majątku nie wymaga zgody euroobligatariuszy, jest natomiast przedmiotem ich zainteresowania. Zależy nam by działania te nie były postrzegane przez nich jako obniżenie pozycji finansowej czy standingu PGNiGu.

CIRE: Spadek ratingu byłby z wielu względów bardzo niekorzystny dla firmy.

Wicemin. I.Bochenek: Bardzo zależy nam na dobrym ratingu. Po ostatnim spotkaniu z agencjami ratingowymi, które miało miejsce w październiku, jestem przekonany, że zmieni się on na pozytywny lub co najmniej neutralny. Poinformowaliśmy wtedy o zamierzeniach rządu co do PGNiGu m.in. o tym, że nie zamierzamy pozbyć się strategicznego pakietu akcji czyli skarb państwa zachowa po prywatyzacji większościowy udział - 51 proc. akcji.

CIRE: OSP zostanie docelowo wyposażony w część majątku PGNiGu?

Wicemin. I.Bochenek: Może, ale nie musi. Obecnie PGNiG dokonuje analiz ekonomicznych i bada koszty przesyłu, konserwacji, eksploatacji i nowych inwestycji. Te elementy plus zysk składają się na wysokość opłat przesyłowych. PGNiG musi nam odpowiedzieć na pytanie: na ile wydzielenie majątku obniżyłoby wartość firmy, a drugiej strony - o ile obniżyłyby się koszty firmy. Jeśli analiza w sposób przekonywający wykaże, że standing PGNiGu nie pogorszy się a spółka operatorska będzie mogła utrzymać się z samych opłat przesyłowych i będą one wystarczające by stanowić źródło finansowania kosztów eksploatacyjnych gazociągów i inwestycji, to będziemy dążyć do wyposażenia tej spółki w majątek. Jeśli natomiast będziemy musieli dofinansowywać OSP z innych źródeł, to nie pozwolimy sobie na taki ruch. Wtedy spółka będzie musiała funkcjonować na bazie dzierżawy majątku z jednym źródłem finansowania, jakim będą opłaty przesyłowe, a koszty stanowić będą tylko opłaty dzierżawne, bez pozostałych elementów eksploatacyjnych.

CIRE: Rozumiem, że mógłby to być trwały stan?

Wicemin. I.Bochenek: Tak, pod warunkiem, że zachowany zostanie element liberalnego, wolnego dostępu stron trzecich do sieci.

CIRE: A jak wyglądać ma struktura właścicielska operatora?

Wicemin. I.Bochenek: Początkowo operator będzie w 100 proc. spółką zależną PGNiGu. Skarb Państwa podejmie działania aby docelowo przejąć kontrolę nas OSP. Po ewentualnym zinwentaryzowaniu i wniesieniu majątku do spółki objęcie bezpośredniej kontroli przez MSP będzie konieczne.

CIRE: W jaki sposób miałyby nastąpić te zmiany właścicielskie?

Wicemin. I.Bochenek: PGNiG wnosi aportem majątek, MSP dokapitalizowuje PGNiG jakimiś aktywami i w zamian obejmuje akcje OSP. . Nie wyobrażam sobie, aby spółka strategiczna dla gospodarki państwa, nie była w pełni zależna od polityki gospodarczej.

CIRE: Docelowo Skarb Państwa byłby stu procentowym właścicielem OSP czy też PGNiG również miałby udziały w spółce?

Wicemin. I.Bochenek: W pierwszym etapie PGNiG obejmie 100 proc. udział w spółce operatorskiej. Po zakończeniu prowadzonych analiz zdecydujemy co dalej. Możliwa jest każda opcja, natomiast nie może ona obniżyć standingu PGNiGu, obniżyć atrakcyjność spółki w oczach potencjalnych inwestorów, ani zagrozić bezpieczeństwu energetycznemu państwa - te dwa elementy muszą współgrać ze sobą.

CIRE: OSP nie będzie prywatyzowany?

Wicemin. I.Bochenek:Na razie nie mamy takich zamierzeń.

CIRE: Ruchy związane z OSP i ewentualnym wniesieniem majątku trzeba zakończyć przed prywatyzacją PGNiGu?

Wicemin. I.Bochenek: Tak, wskazane byłoby zakończenie ze względu na przyszłych potencjalnych akcjonariuszy, aczkolwiek każdy ruch na majątku PGNiGu po prywatyzacji na Walnym Zgromadzeniu jest możliwy. Natomiast oferta publiczna PGNIG powinna być interesująca dla rynku. System przesyłowy jest jednym z wycinków działalności. Odbiorcy korporacyjni i biznesowi zawsze będą zainteresowani pewnością dostaw i poziomem cen gazu. Myślę że każdy z nich będzie zainteresowany nabyciem pakietu akcji. Potencjalnych akcjonariuszy widzimy również wśród dużych firm gazowych, chociażby po to aby prowadzić jednolitą politykę dostaw.

CIRE: Wcześniej mówiło się o emisji kilkuetapowej. Jak jest obecnie i czy debiut uda się przeprowadzić w 4. kwartale 2004r.?

Wicemin. I.Bochenek: Do dyspozycji potencjalnych inwestorów będzie 34 proc akcji - 15 proc to akcje pracownicze a 51 proc akcji zostanie w rękach skarbu państwa. Pozostaje więc 34 procent akcji , które skarb państwa będzie najprawdopodobniej oferował w 4. kwartale 2004r. Dodatkowo PGNiG zaoferuje akcje pochodzące z podwyższenia kapitału. Wpływy z ich sprzedaży posłużą dokapitalizowaniu spółki.

CIRE: Kiedy MSP zamierza rozpocząć proces wyboru doradcy prywatyzacyjnego?

Wicemin. I.Bochenek: W PGNiGu analizowane są oferty złożone przez firmy zainteresowane byciem doradcą Zarządu spółki. MSP jest w trakcie przygotowania Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia na wybór firmy doradczej. Proces wyboru rozpoczniemy po Nowym Roku.

CIRE: Czy możliwe jest, że MSP odstąpi od ścieżki giełdowej na rzecz inwestora strategicznego?

Wicemin. I.Bochenek: Analizujemy tę sytuację. Na pewno nie odstąpimy od prywatyzacji PGNiGu, natomiast rozważamy zmianę ścieżki giełdowej na zaproszenie inwestorów do rokowań. Każda z tych form prywatyzacji ma zalety i wady - inwestor strategiczny oznacza wyższe przychody i możliwość umieszczenia korzystnych zapisów o zobowiązaniach inwestorskich w umowie prywatyzacyjnej. Giełda to barometr rzeczywistej wartości przedsiębiorstwa, chociaż, patrząc dziś na rynek, wypuszczenie akcji na giełdowy parkiet przynosi mniejsze dochody aniżeli strategiczny inwestor.

CIRE: Poza tym w 4. kwartale 2004r na giełdę trafi sporo aktywów energetycznych, rynek może być nasycony...

Wicemin. I.Bochenek: Pod koniec przyszłego roku przewidujemy sprzedaż akcji PKE, Grupy Energetycznej ENEA, może W-5 i G-8, o ile nie doszłoby do finalizacji trwającego obecnie procesu prywatyzacji tej grupy. W każdym razie plan prywatyzacyjny na 2004 rok zakłada przychody na blisko 9 mld złotych i musimy go wykonać.

CIRE: Czy zatem pod koniec grudnia w programie może pojawić się zapis, że PGNiG trafi do rąk inwestora strategicznego?

Wicemin. I.Bochenek: Koniec grudnia to zbyt wcześnie na deklaracje czy PGNiG będzie prywatyzowany poprzez giełdę czy inwestora strategicznego. Chcemy tę kwestię pozostawić otwartą.

CIRE: Prywatyzacja spółek dystrybucyjnych będzie możliwa po prywatyzacji PGNiGu?

Wicemin. I.Bochenek: Tak, będziemy do tego dążyć. W tym przypadku na pewno będziemy poszukiwać inwestorów strategicznych. Obecnie spółki obsługują wszystkich odbiorców, przy czym PGNiG chciałby aby obsługa największych klientów korporacyjnych pozostała w firmie. Na razie tę kwestię dyskutujemy. Przede wszystkim oczekujemy, że spółki dystrybucyjne będę konkurowały na rynku z nowo wchodzącymi podmiotami, co niewątpliwie wpłynęłoby na weryfikację skuteczności działania zarządów i ograniczenie kosztów. Z pozycji klienta, zwłaszcza drobnego, byłoby to bardzo korzystne.

CIRE: Ostatnie pytanie związane z zawartym pod koniec października kontraktem PGNiGu z NAKiem i kontrowersyjnym Euralem...

Wicemin. I.Bochenek: Właściciel analizuje wyniki ekonomiczne firmy, natomiast kontrakt jest transakcją handlową, za którą w pełni odpowiada Zarząd. Z moich informacji wynika, że procedury zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych zostały zachowane. Jeśli Państwo posiadacie jakiekolwiek informacje o znamionach przestępstwa - Waszym obywatelskim obowiązkiem jest zgłosić to Prokuraturze.

CIRE: Ale czy zawarcie przez PGNiG kontraktu z firmą o raczej wątpliwej, jak wynika z doniesień mediów zagranicznych, reputacji, nie rzuci cienia na rating PGNiGu?

Wicemin. I.Bochenek: PGNiG najpierw zawarto kontrakt z firmą Sincleir, która ma poparcie kapitału amerykańskiego, ale nie wywiązała się z dostaw, gdyż nie miała gwarancji przesyłowych Ukrainy na dostawy gazu. Następny kontrakt został zawarty z państwową, ukraińskią firmą NAK oraz Euralem, któremu NAK gwarantuje dostawy. Obie firmy wywiązują się z kontraktu. PGNiG nie może odpowiadać za kontrahentów i nie sądzę aby ta sytuacja niekorzystnie wpłynęła na rating - agencje ratingowe nie oceniają reputacji kontrahentów, ale pewność realizacji dostaw, bo to ona ma kluczowy wpływ na sytuację finansową PGNiGu.

CIRE: Dziękuję za rozmowę.
rozmawiała Małgorzata Przybylska

2003-12-03
Sprostowanie

Odpowiadając na pytanie o ewentualne odstąpienie od giełdowej ścieżki prywatyzacji PGNiG na rzecz poszukiwania inwestora strategicznego wyraziłem się niedostatecznie precyzyjnie, przez co powstało mylne wrażenie, że MSP przygotowuje inny wariant prywatyzacji, niż jest to przewidziane w programie rządowym. Otóż w Ministerstwie taka ewentualność nie jest rozważana. Natomiast uczestnicząc w wielu spotkaniach z ekspertami branży, słyszałem argumenty na rzecz obu rozwiązań i te argumenty przytaczałem w dalszej części wywiadu.

Ignacy Bochenek
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
Bądź na bieżąco
Podając adres e-mail wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie treści marketingowych w postaci newslettera pocztą elektroniczną od Agencji Rynku Energii S.A z siedzibą w Warszawie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
altaltalt
Więcej informacji dotyczących przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, w tym informacje o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w polityce prywatności.
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.