Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2016-12-05 00:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Prosumenci i kooperatywy energetyczne w nowej dyrektywie OZE

Prosumenci i kooperatywy energetyczne w nowej dyrektywie OZE

Jak poinformował portal Gramwzielone.pl, w ubiegłym tygodniu Komisja Europejska przedstawiła założenia reformy unijnego rynku energii, prezentując przy okazji projekty nowych regulacji. Nowe unijne prawo ma wzmocnić pozycję małych podmiotów na europejskim rynku energii. Mocniejszą pozycję mają zyskać m.in. prosumenci i lokalne wspólnoty produkujące energię ze źródeł odnawialnych.

W projekcie nowej dyrektywy OZE (tzw. dyrektywa RED II), który Bruksela upubliczniła w ubiegłym tygodniu, prosumentom (taki termin przyjęto w polskiej ustawie o OZE, a w dyrektywie używa się terminu self-consumers) poświęcono osobny rozdział.

Czytamy w nim, że kraje UE mają zagwarantować prosumentom - działającym samodzielnie lub przez tzw. agregatory - prawo do autokonsumpcji energii i odsprzedaży nadwyżek - m.in. poprzez umowy sprzedaży energii (power purchase agreements) - bez stosowania wobec nich "nieproporcjonalnych procedur i opłat, które nie wynikałyby z kosztów".

W dyrektywie RED II umowę sprzedaży energii (power purchase agreements) definiuje się - dosyć ogólnie - przez umowę, w której osoba prawna zobowiązuje się do bezpośredniego zakupu energii. Nie są natomiast wskazane warunki umowy - w tym np. minimalny okres jej trwania czy założenia co do sposobu ustalania cen.

W projekcie dyrektywy RED II podkreśla się ponadto konieczność zachowania konsumenckich praw prosumentów i nie uznawania ich za dostawców energii (energy suppliers), jeśli nie produkują w skali roku więcej niż 10 MWh energii w przypadku gospodarstw domowych lub 500 MWh w przypadku osób prawnych. Zaznacz się przy tym, że poszczególne kraje mogą podnieść te progi (ale nie mogą ich zmniejszyć).

W projekcie dyrektywy proponuje się objęcie definicją prosumenta (renewable self-consumer) także podmiotów innych niż gospodarstwa domowe, w których konsumpcja energii, jej magazynowanie lub odsprzedaż nie stanowią "najważniejszej handlowej lub zawodowej działalności".

W projekcie dyrektywy wskazuje się ponadto na prawo prosumentów do wynagrodzenia za energię oddaną do sieci, tak aby to wynagrodzenie odzwierciedlało "rynkową wartość" tej energii.

Ponadto, w projekcie nowej dyrektywy OZE znajdziemy oddzielny zapis poświęcony produkcji energii w ramach wspólnot mieszkaniowych czy prosumentów działających w ramach wspólnych powierzchni handlowych lub zamkniętego systemu dystrybucyjnego. W takiej sytuacji prosumenci mają zyskać prawo do wspólnej autokonsumpcji, tak jakby byli jednym prosumentem. W takim przypadku wskazany wyżej próg rocznej produkcji energii powinien być przyjmowany na każdego prosumenta oddzielnie.

Komisja Europejska w nowej dyrektywie chce ponadto zagwarantować właścicielom małych instalacji OZE (przyjmuje próg mocy instalacji do 50 kW) przyłączenie do sieci na podstawie zgłoszenia do operatora systemu dystrybucyjnego (ten warunek formalnie jest spełniony w Polsce, zgodnie z ustawą o OZE, w przypadku przyłączania instalacji o mocy do 40 kW).

Kooperatywy (wspólnoty) OZE

W projekcie dyrektywy znajdziemy też regulacje na temat lokalnych kooperatyw (wspólnot) energetycznych (w dyrektywie określa się je terminem renewable energy communities).

Mimo, że lokalnych wspólnot produkujących energię ze źródeł odnawialnych powstało w Europie już tysiące (zgodnie z naszą ustawą o OZE mają powstać również i w Polsce - w formie tzw. klastrów energii czy spółdzielni energetycznych), kwestia tego, jak mają działać takie podmioty, nie była dotąd doprecyzowana w unijnym prawie.

Propozycje regulacji dotyczących kooperatyw znajdziemy w przedstawionym przez Brukselę projekcie dyrektywy RED II.

Chociaż dyrektywa opisuje szereg istotnych dla rynku OZE kwestii często w sposób ogólny, jedynie wyznaczając pewne założenia, w kwestii tzw. renewable energy communities znajdziemy w dyrektywie na ich temat kilka bardziej precyzyjnych wskazań.

W projekcie dyrektywy RED II czytamy, że kraje członkowskie mają zagwarantować kooperatywom OZE prawo do produkcji, konsumowania, magazynowania i sprzedaży energii odnawialnej, m.in. poprzez umowy sprzedaży (power purchase agreements), a także mają wykluczyć - tak samo jak w przypadku prosumentów - możliwość stosowania wobec takich podmiotów "nieproporcjonalnych" procedur i nieuzasadnionych opłat.

Czytamy ponadto, że kooperatywą OZE może być przedsiębiorstwo z sektora MŚP lub organizacja non-profit, których uczestnicy lub akcjonariusze współpracują przy produkcji, dystrybucji, magazynowaniu lub zaopatrywaniu w energię. Udziałowcami lub członkami takich podmiotów mogą być osoby fizyczne, samorządy lub firmy działające w obszarze energii odnawialnej, przy czym przynajmniej 51 proc. udziałowców lub członków z prawami głosu mają stanowić osoby fizyczne, a także przynajmniej 51 proc. udziałów ma należeć do lokalnych podmiotów, tj. przedstawicieli lokalnych instytucji publicznych i prywatnych lub obywateli mających "bezpośrednie zainteresowanie działalnością kooperatywy i jej oddziaływaniem".

Ponadto warunkiem wpisanym do projektu dyrektywy RED II jest, aby kooperatywa nie zainstalowała więcej niż 18 MW rocznie (nie tylko w energii elektrycznej, ale również w zakresie wytwarzania ciepła czy chłodu) w okresie wcześniejszych 5 lat.

Projekt nowej dyrektywy OZE wskazuje literalnie na konieczność uwzględnienia kooperatyw w krajowych regulacjach dla odnawialnych źródeł energii.

Zgodnie z przyjętymi założeniami, nowa dyrektywa OZE ma wejść w życie w dniu 1 stycznia 2021 r. Wcześniej jednak jej projekt będzie podlegać procedowaniu na forum instytucji unijnych, a także będzie konsultowany z krajami UE.
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
Bądź na bieżąco
Podając adres e-mail wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie treści marketingowych w postaci newslettera pocztą elektroniczną od Agencji Rynku Energii S.A z siedzibą w Warszawie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
altaltalt
Więcej informacji dotyczących przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, w tym informacje o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w polityce prywatności.
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.