Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2021-05-15 15:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Za rok w samochodach pojawią się czarne skrzynki i asystent prędkości

Za rok w samochodach pojawią się czarne skrzynki i asystent prędkości

Od maja 2022 r. nowe modele samochodów sprzedawanych w UE będą obowiązkowo wyposażone w szereg systemów asystujących kierowcy, a także pozwalających na odtworzenie przebiegu wypadków. Dwa lata później obowiązek instalowania tych systemów będzie rozszerzony także na starsze modele będące wciąż w sprzedaży. W praktyce tzw. czarne skrzynki są w samochodach instalowane od lat.

Warto wiedzieć już teraz, że:

1. Do obowiązkowego wyposażenia nowych samochodów sprzedawanych na terenie UE mają należeć m.in. Inteligentny Asystent Prędkości, system ostrzegający kierowcę o zmęczeniu i rozproszeniu, a także rejestrator przebiegu wypadku

2. Rejestrator przebiegu wypadku ma działać w tle niezależnie od woli kierowcy

3. Będzie możliwe wyłączenie asystenta prędkości

4. Samochody mają być wyposażone w instalacje umożliwiające prosty montaż urządzeń blokujących pojazd przed uruchomieniem przez nietrzeźwego kierowcę

Na listę wyposażenia obowiązkowego trafiają systemy obecne w samochodach od lat, obecnie coraz częściej występujące w standardzie, jednak nie zawsze: to m.in. tylny czujnik parkowania czy świata ostrzegające innych kierowców o awaryjnym hamowaniu. Auta mają być gotowe do montażu alkomatu blokującego zapłon. To, co budzi najwięcej kontrowersji kierowców, to obowiązkowo montowany Inteligentny Asystent Prędkości (ISA) oraz rejestrator zdarzeń - urządzenie pełniące funkcję czarnej skrzynki.

Czarna skrzynka w samochodzie - czym warto pamiętać

"Czarna skrzynka" to wyodrębniona część pamięci w sterowniku samochodu, w której stale nadpisywane są parametry jazdy - w tym prędkość, status uruchomienia i działania poszczególnych urządzeń (ABS, ESP i in.), przyspieszenie kątowe, ciśnienie w układzie hamulcowym (mówi o tym, czy kierowca próbuje hamować), stopień otwarcia przepustnicy (czy kierowca naciska gaz), kąt obrotu kierownicy i wiele innych. W przypadku zarejestrowania zdarzenia (silne opóźnienie, wstrząs, uruchomienie zabezpieczeń pirotechnicznych, itp.) zapisywane są trwale parametry jazdy na kilka-kilkanaście sekund przed zdarzeniem, w jego trakcie i jakiś czas po nim.

Parametrów zapisywanych przez niektóre pojazdy jest tak wiele, że znając te dane, można ocenić nawet to, która z osób obecnych w pojeździe siedziała za kierownicą, jakie czynności wykonywała przed i w trakcie wypadku, z której strony nadeszło uderzenie, czy samochód przed wypadkiem opuścił pas ruchu, itp. Mówiąc krótko: są to dane pozwalające odtworzyć przebieg wypadku, a po latach np. stwierdzić, czy pojazd ma powypadkową przeszłość, które elementy zostały wymienione, itp.

Czy tego chcemy czy nie, na rynku działają firmy zajmujące się "wyciąganiem" ze sterowników pojazdów danych o przebiegu zdarzeń. Są to dane, do których odczytania potrzebne jest specjalistyczne oprogramowanie niedostępne w typowym warsztacie samochodowym, nawet autoryzowanym. O analizę danych zapisanych w rejestratorze prokuratora występuje do ekspertów, gdy pojawiają się wątpliwości co do przebiegu wypadków ze skutkiem śmiertelnym, a także gdy pojawia się podejrzenie przestępstwa kryminalnego - np. sfingowania wypadku mającego na celu pozbycie się pojazdu i uzyskanie odszkodowania.

Przepisy unijne ostrożnie podchodzą zarówno do rejestratorów zdarzeń jak i do urządzeń monitorujących zmęczenie i rozproszenie kierowcy. Oczekuje się, że urządzenia te nie będą wiązać zapisanych danych z konkretną osobą, a np. funkcjonalność monitorująca rozproszenie kierowcy ma działać na bieżąco i na bieżąco usuwać dane, które nie są niezbędne do jej dalszej pracy.

A w praktyce... w praktyce nasze nowe samochody wiedzą o nas więcej niż jesteśmy sobie w stanie wyobrazić, zaś znaczna część danych jest nieoficjalnie wykorzystywana przez producentów np. przy okazji sporów gwarancyjnych. Co do danych wypadkowych, to są one zbierane, ale nie są udostępniane, przynajmniej oficjalnie. Jeśli służby państwowe chcą z nich skorzystać, muszą na własną rękę zatrudnić eksperta, który z wraku auta z łatwością je wyciągnie, a później zinterpretuje. Są to w każdym razie dane już dziś będące niemal w zasięgu ręki


źródło: Auto Świat
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.