Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2021-07-10 06:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
300-metrowy kolos wpłynął do Gdańskiej Stoczni Remontowej

300-metrowy kolos wpłynął do Gdańskiej Stoczni Remontowej

We wtorek, 6 lipca przed południem z pomocą czterech holowników do Gdańskiej Stoczni Remontowa SA wpłynął mierzący 300 m długości i 40 m szerokości kontenerowiec Buxcliff. To jeden z najdłuższych statków, jakie były do tej pory dokowane w tej stoczni.

Kontenerowiec (nr IMO 9221815, stoczniowy nr budowy 4070), przekazany w połowie 2001 roku, zbudowała południowokoreańska stocznia Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co Ltd (DSME). Był wodowany pod nazwą Buxcliff, ale w związku z pierwszym czarterem, wprowadzono go do eksploatacji pod imieniem CMA CGM Verlaine, które nosił do maja 2012 roku.

To reprezentant standardowego projektu Daewoo 6500, należący do grupy statków typu post-panamax czyli o szerokości większej, niż umożliwiająca przejście przez śluzy Kanału Panamskiego przed jego ostatnią wielką rozbudową. Tonaż pojemnościowy brutto (GT) wynosi 72 760 jednostek, nośność (DWT) - 79 501 ton, wyporność - 106 038 ton, a masa statku pustego - 26 537 t. Ma 300 m długości, 40 m szerokości i 14,50 m zanurzenia przy wysokości bocznej kadłuba 24,20 m.

Nadbudówka wynurzonego, wprowadzanego do portu wewnętrznego w Gdańsku kontenerowca, przy obserwacji z oddali, dorównywała prawie wysokością pomnikowi Obrońców Westerplatte. Wysokość od stępki do szczytu najwyższego masztu wynosi 60,63 m.

Ładowność sięga 6712 TEU, z czego 3058 TEU w ładowniach i 3654 TEU na pokładzie (i 4995 TEU przy równomiernym załadowaniu tzw. kontenerami "statecznościowymi" o masie po 14 t). Buxcliff posiada 500 gniazd dla kontenerów chłodzonych.

Statek pływający pod banderą otwartego rejestru Portugalii, czyli Madery (The International Shipping Register of Madeira - MAR) klasyfikowany jest przez Bureau Veritas.

Armatorem (właścicielem) statku jest niemiecka spółka GEBAB Konzeptions-und Emissionsgesellschaft mbH, armatorem zarejestrowanym - Buxcliff, również z Niemiec, zaś armatorem zarządzającym (zarząd techniczny, załogowy) - NSB Niederelbe Schiffahrtsgesellschaft mbH & Co KG (NSB Group). Operatorem statku był ostatnio liniowy przewoźnik kontenerowy Orient Overseas Container Line. W przeszłości statek był czarterowany różnym operatorom, wśród których znaleźli się CMA CGM SA The French Line, NYK Line, COSCO Shipping Lines Co Ltd i MSC Mediterranean Shipping Co.

Buxcliff zatrudniony był ostatnio w transatlantyckim serwisie liniowym OOCL o nazwie Atlantic Gulf Express - ATG1, łączącym porty północno-zachodniej Europy (Le Havre, Antwerpia, Rotterdam, Bremerhaven) z portami Ameryki Północnej (Charleston, Miami, Veracruz, Altamira, Houston, Nowy Orlean).

Według najnowszych dostępnych danych (z kwietnia br.) załoga statku składała się z 11 szeregowych członków załogi i dwóch oficerów z Filipin, po dwóch załogantów i oficerów pochodzących z Rumunii oraz trzech ukraińskich oficerów - łącznie 20 osób.

Silnik główny (wyprodukowany w Korei model MAN-B&W 12K98MC-C) napędzający śrubę o stałym skoku rozwija moc (MCR) 68 520 kW (93 160 KM), zapewniając prędkość maksymalną 26 węzłów i eksploatacyjną 23 węzłów. Średnica cylindra wynosi prawie metr (980 mm), a skok tłoka - 2400 mm. Wewnątrz tulei cylindra takiego silnika z łatwością zmieściłby się człowiek!

Z uwagi na wielkość statku, newralgicznym momentem podczas wprowadzenia do stoczni było pokonanie tzw. Zakrętu Pięciu Gwizdków, znajdującego się przy ujściu Martwej Wisły ku Zatoce Gdańskiej. Zakręt, liczący 600 metrów, to odcinek, w którym statki zmieniają kurs o 110 stopni. Przy 300-metrowej jednostce ta operacja wymaga ogromnej precyzji w manewrowaniu i doświadczenia.

Warto dodać, że niecały rok temu do Gdańskiej Stoczni Remontowa SA wpływał podobny gabarytowo statek. Był nim Atlantic Star - reprezentant serii największych w świecie statków typu con-ro, o którym więcej można przeczytać w poniższej publikacji.



Buxcliff, który przejdzie tu remont klasowy, po dwudniowym postoju przy nabrzeżu Zdobywców Kołobrzegu został zadokowany w największym doku pływającym Gdańskiej Stoczni Remontowa SA.

Jak wiadomo, przy każdym dokowaniu jednostki wykonuje się indywidualnie obliczenia stateczności, pływalności oraz wytrzymałości. W przypadku statku Buxcliff, obliczenia wytrzymałościowe zostały rozszerzone o analizę znaną z mechaniki pod nazwą: metoda elementów skończonych, która pozwala z dużą precyzją określić rozkłady sił działających zarówno na kadłub jak i na dok.

Związany z odnowieniem klasy zakres prac, jaki będzie realizowany na tej 20-letniej jednostce, obejmuje naprawy stalowe, konserwację kadłuba, ładowni i elementów mocujących kontenery. W zakresie prac jest ponadto demontaż 34 pokryw, ich remont na nabrzeżu oraz ponowny montaż.

Szacunkowa ilość wymian stalowych wyniesie około 70 ton.



źródło: Portal Morski
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.