Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2025-05-07 14:30
drukuj
skomentuj
udostępnij:
AI już nie tylko do prostych zadań

AI już nie tylko do prostych zadań

pixabay.com

Według raportu branżowego F5 „State of Application Strategy”, aż 96 proc. organizacji wdraża obecnie modele AI, podczas gdy w 2023 roku było ich zaledwie 25 proc. Liderzy IT coraz częściej powierzają sztucznej inteligencji nie tylko proste zadania, ale także te krytyczne dla działalności firmy.

↳ Inny news z tej branży

Powstanie pierwsza komercyjna fabryka AI w Polsce

W corocznym raporcie F5 „State of Application Strategy” ponad 650 managerów IT z całego świata podzieliło się swoimi spostrzeżeniami na temat branży. Prawie trzy czwarte z nich (72 proc.) stwierdziło, że chce wykorzystać sztuczną inteligencję do optymalizacji wydajności aplikacji, a 59 proc. popiera użycie AI zarówno do optymalizacji kosztów, jak i do zarządzania bezpieczeństwem, automatycznie ograniczając luki w zabezpieczeniach typu zero-day.

Obecnie połowa organizacji korzysta z bram sieciowych AI, które łączą aplikacje z narzędziami sztucznej inteligencji, a kolejne 40 proc. planuje je wdrożyć w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Większość z nich wykorzystuje tę technologię do ochrony i zarządzania modelami AI (62 proc.), zapewnienia centralnego punktu kontroli (55 proc.) oraz ochrony firmy przed wyciekiem poufnych danych (55 proc.).

„Tegoroczny raport SOAS pokazuje, że decydenci IT nabierają pewności co do wdrażania AI do działań operacyjnych. Szybko zbliżamy się do momentu, w którym sztuczna inteligencja będzie mogła samodzielnie działać w sercu organizacji, generując i wdrażając kod, który pomoże obniżyć koszty, zwiększyć wydajność i ograniczyć problemy związane z bezpieczeństwem. To właśnie mamy na myśli, mówiąc o AIOps - teraz staje się to rzeczywistością - podkreśla Lori MacVittie z F5. 

(Nie)zmienne wyzwania

Pomimo rosnącego zaufania do sztucznej inteligencji, raport SOAS wskazuje na kilka niezmiennych wyzwań z nią związanych. Dla firm aktualnie implementujących modele AI, największym z nich jest bezpieczeństwo. Ponadto, choć narzędzia sztucznej inteligencji są bardziej autonomiczne niż kiedykolwiek, nadal istnieją trudności związane z ich wdrażaniem. 

Większy odsetek firm stwierdził również, że nie wdrożyły one skalowalnych praktyk w zakresie danych i że nie ufają wynikom AI ze względu na potencjalne halucynacje. Jednak mniej osób skarżyło się na jakość swoich danych. 

Kolejnym problemem były interfejsy API. 58 proc. respondentów stwierdziło, że utrudniają one pracę. Niektóre organizacje poświęcają nawet połowę czasu na zarządzanie złożonymi konfiguracjami różnorodnych interfejsów API i języków. Wśród najbardziej czasochłonnych zadań związanych z automatyzacją znalazły się: praca z interfejsami API dostawców (31 proc.), tworzenie niestandardowych skryptów (29 proc.) oraz integracja z systemami zgłoszeń i zarządzania (23 proc.). 

„Organizacje muszą skupić się na uproszczeniu i standaryzacji operacji, w tym na usprawnieniu interfejsów API, technologii i zadań. Powinny również zdać sobie sprawę z tego, że systemy AI same w sobie dobrze radzą sobie ze złożonymi problemami, poprzez generowanie i wdrażanie zasad lub rozwiązywanie problemów związanych z przepływem pracy. Prostota operacyjna nie jest tylko czymś, na czym opierać ma się sztuczna inteligencja. Ona sama może pomóc ją tworzyć” – dodaje Lori MacVittie. 

Dominacja hybrydy 

Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na sztuczną inteligencję, wzrasta również popyt na chmurę hybrydową. Według raportu SOAS, 94 proc. organizacji wdraża aplikacje w wielu środowiskach — w tym w chmurach publicznych i prywatnych, lokalnych centrach danych, obiektach brzegowych i kolokacyjnych — aby spełnić różnorodne wymagania dotyczące skalowalności, optymalizacji kosztów i zgodności z przepisami. 

W rezultacie większość decydentów postrzega środowiska hybrydowe jako kluczowe dla ich elastyczności operacyjnej. 91 proc. wskazało na możliwość dostosowania się do zmieniających się potrzeb biznesowych jako główną zaletę wdrożenia różnych chmur. Podkreślają, że istotne są także: zwiększona odporność aplikacji (68 proc.) i oszczędność kosztów (59 proc.). 

Podejście hybrydowe dominuje także w strategiach wdrażania AI, gdzie 51 proc. respondentów planuje w najbliższej przyszłości korzystać z modeli zarówno w chmurze, jak i w środowiskach lokalnych. 

Co istotne, 79 proc. organizacji niedawno przeniosło co najmniej jedną aplikację z chmury publicznej z powrotem do środowiska lokalnego lub kolokacyjnego, powołując się na potrzebę kontroli kosztów, kwestie bezpieczeństwa czy jej przewidywalność. To olbrzymi wzrost - z zaledwie 13 proc. cztery lata temu - co dodatkowo podkreśla, jak ważne dla firm jest zachowanie elastyczności.

„Chociaż umiejscowienie aplikacji w różnych środowiskach i u różnych dostawców chmury może wiązać się z wyzwaniami, korzyści płynące z bycia niezależnym od pojedynczego rozwiązania są zbyt duże, aby je zignorować. Widać, że hybrydowe podejście do wdrażania aplikacji pozostanie z nami na dłużej” — mówi Cindy Borovick, dyrektor ds. rynku i analiz konkurencji w F5. 

Przyszłość z AI

Patrząc w przyszłość, raport SOAS pokazuje, że organizacje dążące do pełnego wykorzystania potencjału sztucznej inteligencji powinny skupić się na tworzeniu takich programowalnych środowisk IT, które standaryzują i automatyzują dostarczanie aplikacji oraz polityki bezpieczeństwa.

Do 2026 r. sztuczna inteligencja przejdzie od realizowania pojedynczych zadań do koordynowania kompleksowych procesów, co będzie oznaczało zmianę w kierunku całkowitej automatyzacji środowisk operacyjnych IT. Platformy wyposażone w interfejsy naturalnego języka i programowalne funkcje będą w coraz większym stopniu eliminować potrzebę stosowania tradycyjnych konsol zarządzania, usprawniając przepływ pracy w IT z niespotykaną dotąd precyzją.

„Elastyczność i automatyzacja nie są już opcjonalne, ale niezbędne do poruszania się w złożonym środowisku i przeprowadzania transformacji na dużą skalę. Organizacje, które stworzą programowalne podstawy, nie tylko zwiększą potencjał sztucznej inteligencji, ale także opracują strategie IT umożliwiające skalowanie i odpowiadanie na potrzeby współczesnych klientów – podkreśla Cindy Borovick.

↳ Inny news z tej branży

AI w energetyce, jeden z tematów w nowym odcinku podcastu E.ON Talks
#AI 
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
Autor: Redakcja CIRE.PL
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.