Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2025-07-17 15:30
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Co się dzieje na inwestycjach CPK w Łodzi? 

Co się dzieje na inwestycjach CPK w Łodzi? 

CPK

Zgodnie z planem realizowane są łódzkie inwestycje CPK na linii kolejowej nr 85, która przebiegnie przez miasto. Ukończona została komora startowa na Retkini, od której zacznie się drążenie tunelu Kolei Dużych Prędkości. 

↳ Inny news z tej branży

Pierwsze tankowanie LNG do budowanego w Gdańsku promu pasażersko-samochodowego

Na budowie komory Fabryczna zostały wykonane ściany szczelinowe, a w sąsiadującym Łódzkim Domu Kultury zakończyły się prace zasadnicze przy wzmacnianiu jego fundamentów. Pod koniec czerwca br. spółka CPK i konsorcjum PORR podpisały umowę na drążenie tunelu dla KDP, na którego przebiegu trwają ekspertyzy i badania stanu technicznego łódzkich kamienic.

„Dziś stoimy w komorze startowej tunelu Kolei Dużych Prędkości na Retkini, której budowa została zakończona. To pierwszy fizycznie ukończony element kolejowego Programu CPK – namacalny dowód, że projekt jest konsekwentnie i odpowiedzialnie realizowany. Stąd najdalej na początku 2026 roku ruszy drążenie tunelu CPK, a w 2032 roku pojadą pierwsze pociągi KDP na trasie kolejowego „Y” – mówi Maciej Lasek, Pełnomocnik rządu ds. CPK.

Jak dodaje Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK odpowiedzialny za komponent kolejowy spółki: „Budowa zrównoważonego i efektywnego transportu wymaga nowoczesnych rozwiązań. Takie przyjęliśmy, budując komorę Retkinia, która jest ważnym elementem tunelu CPK w Łodzi. Ta infrastruktura podziemna, nie tylko odciąży miasto nie zmieniając jego układu przestrzennego, ale także poprawi płynność ruchu. Chcemy, by projekt CPK w Łodzi kolejowo udrożnił miasto, a mieszkańcom pozwolił na szybkie podróżowanie Kolejami Dużych Prędkości.”

Komora na Retkini ukończona

To stąd ruszy maszyna drążąca – tarcza TBM, która zostanie wykorzystana do budowy tunelu CPK dla połączeń dalekobieżnych. Dzięki tej inwestycji udrożniony zostanie ruch kolejowy w Łodzi przez czołowy obecnie dworzec Łódź Fabryczna i dalej na zachód w kierunku Wrocławia i Poznania, a tym samym uzupełnione zostaną brakujące, ważne elementy w polskiej sieci kolejowej.

Komora Retkinia, składająca się z dwóch poziomów ma ponad 180 metrów długości (orientacyjnie: 7 boisk do koszykówki lub 2 boiska piłkarskie) i od 18 do ponad 23 metrów głębokości, zaś ściany szczelinowe sięgają nawet 43,5 metra (co odpowiada wysokości 14 piętrowego bloku mieszkalnego). Na poziomie -1 zaplanowano część techniczną, natomiast na poziomie -2 powstanie torowisko linii kolejowej nr 85. Zaprojektowane klatki schodowe wewnątrz komory zapewnią bezpieczną ewakuację.


W czasie prac zużyto ok. 30 tys. metrów sześciennych betonu (to ponad 4 tys. betoniarek) i 3 tysiące ton stali, która wystarczyłaby do budowy sporego osiedla mieszkaniowego. W szczycie robót na terenie budowy komory Retkinia pracowało blisko 100 osób oraz wykorzystywano różnego rodzaju sprzęt budowlany, m.in.: koparki linowe, dźwigi, palownica, wywrotki czy wspomniane betoniarki.

Trwają odbiory techniczne komory startowej na Retkini, a wykonawca Budimex prowadzi już prace przy komorze odbiorczej w okolicy dworca Łódź Fabryczna.

Łódzki Dom Kultury – zasadnicze prace zakończone

Od 2024 roku historyczny gmach Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK) jest miejscem specjalistycznych prac wzmacniających jego fundamenty i posadowienie. Wszystko z myślą o niezbędnym zabezpieczeniu konstrukcji budynku przed budową głębokiej na około 8 pięter komory odbiorczej Fabryczna dla tarczy TBM i rozpoczęciem drążenia tunelu CPK, który częściowo będzie przebiegał pod budynkiem.


Na terenie ŁDK zakończyły się już prace zasadnicze przy wzmacnianiu fundamentów za pomocą mikropali oraz kolumn jet grouting stanowiących dodatkowe punkty podparcia konstrukcji budynku. Łącznie wykonano ich około 1400. Technologia jet grouting polega na wtłaczaniu w grunt zaczynu cementowego pod ciśnieniem w celu stworzenia kolumny cemento-gruntu, a tym samym wzmocnienia podłoża. 

Mikropale są sztywnymi elementami przenoszącymi obciążenia na głębsze, mocniejsze warstwy gruntu. W tej chwili w północnej części budynku trwają jeszcze prace mające na celu stężenie mikropali za pomocą konstrukcji stalowej. Równolegle pomieszczenia wewnątrz budynku, które musiały zostać częściowo rozebrane na czas prac wzmacniających, są sukcesywnie odtwarzane przez wykonawcę.

Komora odbiorcza Fabryczna

W kwietniu tego roku rozpoczęły się prace przy budowie komory odbiorczej dla tarczy TBM, która zlokalizowana jest w sąsiedztwie dworca Łódź Fabryczna i ŁDK. Zgodnie z harmonogramem prace przy komorze Fabryczna zostały podzielone na dwa etapy. Pierwszy obejmie budowę samej komory dla tarczy drążącej, z której zostanie ona wydobyta na powierzchnię. 

W drugim etapie zaplanowano budowę komory rozjazdowej dla pociągów, przy której prace zostaną zainicjowane po zakończeniu wszystkich robót przy ŁDK. Budimex zrealizował już ściany szczelinowe o grubości 150 cm, które stanowią obudowę komory odbiorczej Fabryczna o wymiarach w planie ok. 22 x 30 m oraz głębokości wykopu 26 m. 

Dodatkowo, wykonana została ściana w technologii jet grouting rozdzielającą tunel CPK, od tunelu średnicowego PKP PLK. Obecnie Budimex wykonuje prace związane z poziomą przesłoną przeciwfiltracyjną. Następnie, przystąpi do realizacji bloku plug-in z kolumn jet grouting. 


Bezpieczna realizacja robót ziemnych wewnątrz komory odbiorczej pozwalająca na wykonanie płyty dennej wymagać będzie wcześniejszej realizacji żelbetowych ram rozpierających oraz zastosowania tymczasowych rozpór stalowych. W finalnym stadium prac budowlanych komora Fabryczna ma być miejscem zakończenia pracy i demontażu tarczy TBM.

Kiedy powstanie łódzki tunel dla KDP?

Drążenie 4,6-kilometrowego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości powinno rozpocząć się najpóźniej w IV kwartale 2026 roku. Realizacja tunelu dalekobieżnego CPK jest skoordynowana z trwającą budową tunelu PKP Polskich Linii Kolejowych – dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego. Oba tunele w najbliższym sąsiedztwie będą przebiegać tuż przy stacji Łódź Fabryczna, a ich konstrukcje zostaną dodatkowo zabezpieczone już wykonywaną, ochronną ścianą rozdzielającą z kolumn jet grouting minimalizującą wpływ drążenia stycznych tuneli CPK oraz PLK.

Tunel budowany przez CPK, będzie miał średnicę ok. 14 metrów i ok. 4,6 km długości. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h. Będzie to najdłuższy i o największej średnicy tunelowy obiekt kolejowy wydrążony jednym odcinkiem w Polsce. Przebiegał będzie na zmiennej głębokości wahającej się od około 23 metrów pod powierzchnią gruntu przy komorze Retkinia, aż do 34 metrów na trzecim kilometrze i 200 metrach długości obiektu, między komorami ewakuacyjnymi zlokalizowanymi na ulicy Struga i w alei ks. bp. Bandurskiego.

Na całym odcinku tunelu zlokalizowano pięć ewakuacyjnych komór podziemnych zaprojektowanych w technologii ścian szczelinowych wychodzących na poziom gruntu klatkami schodowymi. Wzdłuż całej długości tunelu powstaną chodniki ewakuacyjne, pełniące funkcje techniczne oraz zapewniające drogi ewakuacji. 

Obiekt z wyposażeniem budowlano-instalacyjnym, systemami oddymiania, urządzeniami oraz pomieszczeniami technicznymi na potrzeby służb obsługi tunelu i linii kolejowej będzie spełniał najwyższe standardy bezpieczeństwa. W celu zminimalizowania wpływu robót tunelowych na istniejącą zabudowę miejską przewidziano wykonanie wzmocnień geotechnicznych, które zniwelują potencjalne osiadania gruntu oraz zabezpieczenia strukturalne mające na celu zwiększenie stabilności i bezpieczeństwa budynków.

Dodatkowe ekspertyzy stanu technicznego budynków

Przebieg tunelu pod ścisłym centrum Łodzi i istniejącą zabudową – to nie tylko wyzwanie realizacyjne, ale i konieczność zastosowania możliwie najlepszych rozwiązań asekuracyjnych. Stąd konieczność przygotowania do procesu drążenia tunelu, tak by był on bezpieczny dla zabudowy jak i mieszkańców budynków z najbliższego sąsiedztwa inwestycji.

Aktualnie trwają prace obejmujące realizację dodatkowych ekspertyz stanu technicznego istniejących budynków na trasie przebiegu drążenia tunelu KDP w Łodzi, które na zlecenie spółki CPK wykonuje firma Albraco. Rzeczoznawcy budowlani wykonają kompletną dokumentację aktualnego stanu technicznego budynków obejmującą m.in. sprawdzenie nośności, stateczności i bezpieczeństwa konstrukcji w stanie istniejącym.

Budowa odcinka linii kolejowej nr 85 Warszawa Zachodnia – Łódź Niciarniana na terenie Łodzi to najbardziej zaawansowany fragment budowanej w Polsce sieci KDP. Jej ukończenie planowane jest na rok 2032. Cała 480-kilometrowa linia „Y” z Warszawy przez lotnisko CPK oraz Łódź do Poznania i Wrocławia, ma zostać oddana do użytku w 2035 roku.

↳ Inny news z tej branży

Koleje Dolnośląskie podpisały umowę na zakup 10 pociągów
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
Autor: Redakcja CIRE.PL
KOMENTARZE
Bądź na bieżąco
Podając adres e-mail wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie treści marketingowych w postaci newslettera pocztą elektroniczną od Agencji Rynku Energii S.A z siedzibą w Warszawie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
altaltalt
Więcej informacji dotyczących przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, w tym informacje o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w polityce prywatności.
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.