Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2025-03-26 15:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Duże gabaryty na drogach krajowych

Duże gabaryty na drogach krajowych

GDDKiA

Po drogach krajowych transportowane są przeróżne, ponadgabarytowe ładunki. Zespoły pojazdów przewożą np. elementy konstrukcji stalowych, zbiorniki, filtry przemysłowe czy elementy maszyn do wiercenia tuneli wraz z tarczami, których szerokość na pojeździe sięga do 9 m. 

↳ Wszystko co warto wiedzieć o nowelizacji ustawy wiatrakowej

Polecamy Subiektywny Komentarz Tygodnia na YouTube CIRE

Jakie pojazdy lub zespoły pojazdów mogą poruszać się po polskich drogach bez specjalnych zezwoleń? Wszystkie dopuszczalne wymiary, masy i naciski osi pojazdu określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. W dużym skrócie wymiary nie mogą przekroczyć:
  • 16,5 m długości w przypadku ciągnika z naczepą,
  • 18,75 m długości dla pojazdu silnikowego i przyczepy,
  • 2,5 m szerokości pojazdu,
  • 4 m wysokości pojazdu,
  • 40 t masy całkowitej,
  • 11,5 t nacisku pojedynczej osi napędowej.
Jeśli pojazd lub zespół pojazdów przekracza dopuszczalny nacisk osi dla danej drogi, jego wymiary lub rzeczywista masa całkowita z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, mamy do czynienia z przejazdem nienormatywnym.

Ruch pojazdu nienormatywnego jest możliwy pod warunkiem uzyskania zezwolenia na przejazd odpowiedniej kategorii - od I do V. Zasady wydawania zezwoleń określa ustawa Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 21 stycznia 2021 r. w sprawie zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych.

W zależności od parametrów pojazdu nienormatywnego, a także dróg, po których będzie się poruszał, zezwolenia wydaje starosta (kat. I), starosta i naczelnik urzędu celno-skarbowego (kat. II), Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad i naczelnik urzędu celno-skarbowego (kat. III) oraz Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad (kat. IV i V). Zezwolenie kat. V może wydać również prezydent miasta na prawach powiatu, jeżeli trasa przejazdu znajduje się w granicach administracyjnych tego miasta i nie przebiega autostradą lub drogą ekspresową.

Przy ustalaniu trasy przejazdu nienormatywnego bierze się pod uwagę stan techniczny dróg i obiektów mostowych oraz zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przewożony ładunek nie może być cięższy niż pozwalają na to warunki techniczne danego obiektu. Istotne są również aktualnie panujące warunki na trasie, jak roboty drogowe lub inne utrudnienia uniemożliwiające przejazd.

Po dokonaniu wszystkich czynności związanych z uzgodnieniami trasy, wydawane jest zezwolenie w drodze decyzji administracyjnej.

Niewyrażenie zgody na przejazd zazwyczaj spowodowane jest brakiem zgody zarządcy drogi właściwego dla trasy przejazdu. Najczęstszą przyczyną odmowy wydania zezwolenia jest zły stan techniczny oraz ograniczona nośność obiektów mostowych.

Jeżeli podczas trasy przejazdu powstanie istotne utrudnienie w ruchu drogowym lub zagrożenie jego bezpieczeństwa, to pilot transportu nienormatywnego zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić Policję oraz zarządcę drogi.

W zezwoleniu na transport nienormatywny zazwyczaj wpisywany jest warunek przejazdu w godz. 22:00 – 6:00 z uwagi na mniejsze natężenie ruchu w nocy. W szczególnych przypadkach (np. bardzo wysokich zestawach) może zdarzyć się określenie terminu przejazdu w ciągu dnia, kiedy jest widno, co pozwoli na wykonanie precyzyjnego przejazdu.

Przewoźnik musi dostosować prędkość przejazdu do warunków panujących na drodze. W przypadku pojazdów o masie całkowitej większej od dopuszczalnej, przez drogowe obiekty inżynierskie należy przejeżdżać stałą prędkością do 10 km/h bez hamowania i przyspieszania w osi jezdni, przy wstrzymanym ruchu dla innych pojazdów.

Z uwagi na oznakowanie pionowe trzeba zachować ostrożność przy skrętach oraz w czasie przejazdu obok azyli dla pieszych i wysp spowalniających ruch. Pod obiektami inżynierskimi i innymi elementami ograniczającymi skrajnię pionową w razie potrzeby należy obniżyć zestaw transportowy.

W przypadku szczególnie niekorzystnych warunków atmosferycznych, pojazd należy sprowadzić z drogi i kontynuować jazdę po ustąpieniu utrudnień.

Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym, podmiot wykonujący przejazd nienormatywny ponosi koszty związane z przystosowaniem odcinków dróg dla jego potrzeb, a także koszty innych dostaw, usług lub robót, wskazanych w zezwoleniu. 

Jest to m.in. wykonanie niezbędnych ekspertyz i badań odcinków dróg i drogowych obiektów inżynierskich, przygotowanie dokumentacji projektowej czy czasowe usunięcie ograniczeń infrastrukturalnych (np. demontaż i ponowny montaż znaków drogowych), które uniemożliwiają przejazd nienormatywny. Konieczne może być również np. wykonanie robót zabezpieczających na trasie przejazdu lub dokonanie zmian w organizacji ruchu.

Choć GDDKiA wydaje rocznie kilkanaście tysięcy zezwoleń na transport nienormatywny, to prawdziwi giganci nie pojawiają się na drogach krajowych tak często.

W 2021 r. odbył się transport nienormatywny do Zakładów Chemicznych w Policach. Jego masa całkowita wyniosła 1160 t. Transport pokonał blisko 3-kilometrową trasę, a pojazd wraz z ładunkiem miał 96 m długości, 8,9 m szerokości i 10,9 m wysokości.

Transportem nienormatywnym był też transport maszyny TBM na plac budowy odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica (od 11 listopada 2022 r. do 31 stycznia 2023 r.). Transport miał długość 74 m, szerokość 9 m i masę całkowitą ok. 500 ton (największe zestawy: 499 ton i 489 ton).

W lutym br. odbył się również transport nienormatywny turbiny gazowej do Elektrowni Rybnik, który wyruszył z Kędzierzyna-Koźla. Miał on długość 45 m, szerokość 5,6 m, wysokość 6,4 m i masę całkowitą 524 t.

↳ Inny news z tej branży

Rozpoczął się remont fragmentu autostrady A1
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
Autor: Redakcja CIRE.PL
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.