Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2024-10-23 15:30
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Fakty czy mity o samochodach elektrycznych? Najnowsze badania postaw Polaków

Fakty czy mity o samochodach elektrycznych? Najnowsze badania postaw Polaków

Po polskich drogach porusza się ponad 70 tysięcy pojazdów całkowicie zasilanych prądem[1]. Chociaż rozwiązania stosowane w pojazdach elektrycznych są coraz bardziej zaawansowane i stale udoskonalane, z badania[2] przeprowadzonego na zlecenie BMW Group Polska wynika, że wielu Polaków wciąż opiera swoje opinie na powszechnie powielanych mitach i obawach związanych z pojazdami BEV.


Mit 1: Samochody elektryczne mają mały zasięg.

Aż 74% respondentów uważa, że samochody elektryczne mają mały zasięg, a co drugi (49%) jest zdania, że mieści się on średnio w granicach 200-300 km (przy normalnej jeździe[3]). Tymczasem wiele nowoczesnych modeli BEV jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu nawet 600 km, co w pełni zaspokaja codzienne potrzeby większości użytkowników. Potwierdzają to także dane BMW Group, które wskazują, że przeciętny kierowca samochodu miejskiego pokonuje dystans nie większy niż 60 km dziennie.

Wielu Polaków nie zdaje sobie sprawy, że współczesne samochody elektryczne pozwalają na komfortowe użytkowanie zarówno w mieście, jak i na dłuższych trasach. Elektromobilność przestaje być domeną jedynie krótkich dojazdów do pracy, co potwierdzają chociażby wyniki rejestracji naszych pojazdów. Przykładowo, jeden z naszych najpopularniejszych modeli elektrycznych, BMW i4, ma zasięg nawet do 600 km - mówi Mateusz Grupa, E-mobility Manager w BMW Group Polska.

Mit 2: Ładowanie samochodów elektrycznych trwa zbyt długo.

Dwie z trzech osób (66%) biorących udział w badaniu uważają, że ładowanie samochodów elektrycznych zajmuje za dużo czasu. Najczęściej (25%) wskazywali, że średni czas ładowania przy podłączeniu do szybkiej ładowarki to 60 min, natomiast blisko co piąta osoba (17%) zaznaczyła odpowiedź: 1,5 godziny. Tymczasem szybkie ładowarki pozwalają już w 30 minut zwiększyć stan baterii do poziomu umożliwiającego przejechanie kilkuset kilometrów. Przykładowo posiadacze BMW i5 mogą po 10 min zyskać 156 km zasięgu.

Wiele z oferowanych w sprzedaży nowoczesnych pojazdów elektrycznych pozwoli zatem na przejazd  z Warszawy do Poznania bez przerw na ładowanie, a z Warszawy do Berlina – z jednym, 34-minutowym przystankiem. Ciągle rozwijająca się infrastruktura sprawia natomiast, że pojazd naładujemy dziś w trakcie wizyty w centrum handlowym, pod supermarketami czy w pracy.

Mit 3: Samochody elektryczne są równie szkodliwe dla środowiska jak spalinowe.

Co drugi ankietowany (50%) uważa, że pojazdy elektryczne nie są bardziej ekologiczne od samochodów spalinowych. Wśród przyczyn wymienia się produkcję energii w Polsce opartą głównie na węglu oraz emisje związane z produkcją i eksploatacją pojazdów zasilanych prądem. W rzeczywistości bilans emisji w całym cyklu życia samochodów elektrycznych jest ponad dwukrotnie niższy niż w przypadku ich spalinowych odpowiedników.  Wykorzystanie zielonej energii do produkcji baterii skutkuje spadkiem CO2 o 2 tony – niemal 10% całkowitego śladu produkcyjnego[4].

Elektromobilność jest jednym z kluczowych elementów transformacji energetycznej. Jako BMW Group nie tylko pracujemy nad ograniczeniem emisji CO2 w fazie użytkowania, ale także w całym cyklu życia pojazdów. Naszym celem jest, by do 2030 roku – także dzięki dalszej zrównoważonej produkcji – obniżyć emisję dwutlenku węgla o 40% - dodaje Mateusz Grupa.

Podążając ścieżką zrównoważonej indywidualnej mobilności, w 2025 roku BMW otworzy całkowicie nowy rozdział w swojej historii, wprowadzając na rynek BMW Vision Neue Klasse. Ten w pełni elektryczny model zredefiniuje charakter marki i przyszłe generacje jej pojazdów, które wyznaczą nowe standardy cyfryzacji, elektryfikacji i gospodarki o obiegu zamkniętym. Zmniejszona zostanie m.in. emisja CO2 podczas produkcji ogniw do baterii nawet o 60%. 

Mit 4: Baterie w samochodach elektrycznych szybko się zużywają, zwłaszcza zimą.

Ponad połowa badanych (54%) uważa, że baterie w samochodach elektrycznych szybko się zużywają, a 43% respondentów twierdzi, że niskie temperatury uniemożliwiają jazdę pojazdem BEV w okresie zimowym. Tymczasem rzeczywistość pokazuje, że żywotność nowoczesnych baterii przekracza oczekiwania użytkowników.

Dziesięć lat doświadczenia BMW Group z elektryczną mobilnością i ponad milionem pojazdów bateryjnych BMW na drogach pokazuje, że nawet najstarsze akumulatory wysokiego napięcia w UE nadal zachowują ponad 80% swojej pojemności[5].  Zużycie baterii można więc porównać do trwałości układów napędowych w pojazdach zasilanych konwencjonalnie. 

Z kolei w warunkach zimowych spadek zasięgu przy normalnej jeździe wynosi jedynie 10%[6], co odpowiada  większemu zużyciu paliwa w samochodach spalinowych. Współczesne elektryki są projektowane tak, aby radzić sobie z trudnymi warunkami atmosferycznymi bez utraty wydajności.

Przyszłość polskich dróg.

Nowoczesne technologie oraz coraz bardziej zrównoważona produkcja przyczyniają się do zmiany postrzegania samochodów elektrycznych, a Polaków do decyzji o ich wyborze zachęcają liczne udogodnienia. Darmowe parkowanie w wyznaczonych miejscach, możliwość poruszania się buspasem, odpisy podatkowe czy zwolnienie z akcyzy przekonuje do zakupu samochodu elektrycznego 31% ankietowanych. 

Transformacja motoryzacji to jeden z kluczowych elementów walki ze zmianami klimatycznymi. Badanie pokazało, że mimo silnej wiary w mity, elektromobilność w Polsce ma ogromny potencjał. Naszą misją jest, aby BMW Group produkowało najbardziej zielon e samochody elektryczne, a do 2030 r. mają one stanowić 50% naszej globalnej sprzedaży i będą dostępne we wszystkich segmentach BMW Group - podsumowuje Mateusz Grupa.

 

 

[1] IBRM Samar, stan na 31.08.2024r.

[2] Badanie zostało przeprowadzone przez SW Research w sierpniu 2024 r. w formie wywiadów online na zlecenie BMW Group Polska na reprezentatywnej próbie pełnoletnich Polek i Polaków.

[3] Przez “normalną jazdę” rozumie się jazdę po drogach publicznych z poszanowaniem obowiązujących przepisów, dostosowaną do panujących warunków atmosferycznych oraz rodzaju nawierzchni.

[4] Dane wewnętrzne BMW Group.

[5] Przy normalnej jeździe.

[6] Dane wewnętrzne BMW Group.

Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
Autor: Redakcja CIRE.PL
KOMENTARZE
KOMENTARZE (2)
stary energetyk
2025-01-17 08:48
warto by odnieść te rozważania do wersji plugin
(odpowiedz)
M.
2024-10-18 09:05
600 km, dobry żart. Na pewno nie zimą lub z włączoną klimą.
(odpowiedz)
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.