Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2023-01-04 07:00
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Jak oszczędzać energię w samorządach. Nowe wyjaśnienia resortu klimatu i środowiska

Jak oszczędzać energię w samorządach. Nowe wyjaśnienia resortu klimatu i środowiska

Jak wykazać dodatkowe oszczędności, skoro od lat optymalizowaliśmy zużycie energii? Co mają zrobić instytucje, które nie funkcjonowały w latach 2018-2019? Wiceminister klimatu udzieliła szczegółowych odpowiedzi na pytania dotyczące obowiązku oszczędzania prądu w samorządowych jednostkach

Poseł Tomasz Nowak skierował do MKiŚ interpelację w sprawie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej. Zgodnie z regulacją kierownicy jednostek sektora finansów publicznych od 1 grudnia do 31 grudnia 2022 r. mają podjąć działania w celu zmniejszenia całkowitego zużycia energii elektrycznej w zajmowanych budynkach lub częściach budynków oraz przez wykorzystywane urządzenia techniczne, instalacje i pojazdy o 10 proc. w stosunku do średniego zużycia w latach 2018–2019. Z kolei w 2023 r. mają ograniczyć zużycie prądu o 10 proc. w stosunku do średniej z 2022 r. Kto tego obowiązku nie wykona, ma podlegać karze do 20 tys. zł.


Poniżej publikujemy pytania wraz z odpowiedziami udzielonymi przez wiceminister klimatu Annę Łukaszewską-Trzeciakowską. 

1. W jaki sposób podmioty będące własnością samorządów mają wykazać 10% oszczędności energii elektrycznej, w przypadku gdy w latach 2018-2019 ich działalność była zawieszona (np. z powodu przebudowy lub modernizacji)?

Zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2127) zwanej dalej ustawą, jako podstawę do obliczeń oszczędności energii elektrycznej w okresie od 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. określono średnioroczne zużycie energii elektrycznej w latach 2018-2019.

Przyjęto okres odniesienia 2018-2019 ze względu na fakt, że w latach 2020-2021 miała miejsce sytuacja pandemiczna, która w zdecydowanej większości przypadków spowodowała istotne ograniczenie zużycia energii.

W opisanym przypadku Centrum Kultury i Sztuki w Koninie wystąpiły szczególne okoliczności, w związku z zawieszeniem działalności lub modernizacji zajmowanych budynków w latach 2018-2019. Powoduje to, że aktualnie zużycie energii jest proporcjonalnie dużo większe w związku z prowadzeniem działalności w pełnym zakresie.

Wobec powyższego Ministerstwo Klimatu i Środowiska rekomenduje wprowadzenie korekty uwzględniającej zwiększenie zużycia energii elektrycznej w związku z zakończeniem prac remontowych, które należałoby dodać do docelowej wartości zużycia energii elektrycznej w grudniu 2022 roku obliczonej w odniesieniu do lat 2018-2019.

Na stronie rządowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska udostępniony został analogiczny przykład obliczenia korekty zużycia energii dotyczący wzrostu zużycia energii elektrycznej na skutek zwiększenia powierzchni zajmowanych budynków.

Zastosowanie korekty umożliwia zwiększenie dopuszczalnego i docelowego zużycia energii w grudniu 2022 roku uwzględniając zmienność poboru w analizowanych okresach odniesienia.


2. W jaki sposób podmioty, które od lat prowadzą optymalizację zużycia energii, mają wykazać dodatkowe oszczędności o 10%?

Realizacja obowiązku podejmowania działań w celu zmniejszenia zużycia energii elektrycznej w jednostkach sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 9 pkt. 1-2a, 6-9, 11-13 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, może odbywać się poprzez działania beznakładowe (np. wyłączenie dobowej, świątecznej iluminacji budynku, kreowanie odpowiednich nawyków personelu), lub przez działania inwestycyjne (np. wymiana urządzeń).

Do istotnych działań na rzecz poprawy efektywności energetycznej, jakie mogą być podejmowane na rzecz realizacji 10% celu zmniejszenia zużycia energii elektrycznej można zaliczyć ponadto:

1) ograniczenie oświetlenia zewnętrznego, wyłączenie dobowej lub świątecznej iluminacji budynków;
2) dążenie do zapewnienia temperatury pomieszczeń: przy ogrzewaniu budynku na poziomie 19 stopni Celsjusza, przy chłodzeniu budynku na poziomie 25 stopni Celsjusza;
3) modernizację lub wymianę oświetlenia;
4) zastosowanie systemów pomiarowych, monitorujących i sterujących w ramach wdrażania systemów zarządzania energią;
5) wprowadzenie usprawnień organizacyjnych oraz działań edukacyjnoinformacyjnych racjonalizujących zużycie energii przez pracowników urzędów;
6) wykorzystanie ciepła odpadowego z serwerowni do ogrzewania zajmowanych budynków.

Wymienione wyżej przedsięwzięcia to jedynie część dostępnych rozwiązań, które należałoby rozważać. Ostateczne działania powinny podlegać weryfikacji na podstawie oceny stanu faktycznego ustalonego na poziomie danego podmiotu.

Niezbędne analizy umożliwią wskazanie optymalnych kierunków działań, a które docelowo powinny być każdorazowo uwzględniane przy podejmowaniu ogólnych projektów inwestycyjnych.

Wydaje się naturalnym aktualne podkreślenie znaczenia przedsięwzięć w zakresie efektywności energetycznej w okresie kryzysu energetycznego, jako dodatkowego impulsu, niezależnie od dotychczasowych działań.


3. Czy podmioty nie prowadzące działalności w latach 2018-2019 i nie mające możliwości wykazania oszczędności energii będą karane finansowo?

W świetle art. 38 ust. 1 pkt 3) i 4) w zw. z art. 38 ust. 2 w zw. z art. 38 ust. 4 ustawy za weryfikację obowiązku i nakładanie kar odpowiada Prezes Urzędu Regulacji Energetyki.

Należy przy tym zaznaczyć, że ustawa obliguje adresatów norm do podejmowania obowiązkowych działań, a nie wprost do realizacji celu. W procesie weryfikacji działań dotyczących obowiązku oszczędnościowego powinno się brać pod uwagę podejmowane działania w danej jednostki zmierzające do realizacji celu. Istotnym kryterium, które należy przy tym uwzględniać jest adekwatność, czyli analiza działań w kontekście wysokości celu dla danej jednostki.

Intencją wprowadzonej regulacji jest dodatkowe wzmocnienie wzorcowej roli sektora publicznego w zakresie oszczędzania energii, co należy wiązać z aktualną sytuacją energetyczną. Obowiązek stosowania środków poprawy efektywności energetycznej przez jednostki sektora publicznego jest już ugruntowany i wynika z przepisów ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej.

W rozdziale 3 ww. ustawy zostały określone zadania jednostek sektora publicznego w zakresie efektywności energetycznej.

Podjęte działania legislacyjne nie miały na celu doprowadzenie do pogorszenia sytuacji ekonomicznej podmiotów objętych obowiązkiem, o którym mowa w art. 37 ust. 1 i 3 ustawy, lecz jej poprawę poprzez realizację wyższych standardów efektywności energetycznej.

Wprowadzenie obowiązku zmniejszenia zużycia energii elektrycznej przez wskazane w ustawie podmioty (w tym państwowe i samorządowe instytucje kultury) ma na celu wzmocnienie podejmowanych przez Rząd RP działań, których efektem będzie ustabilizowanie sytuacji na rynku energii elektrycznej.

Zastosowanie działań o charakterze poprawiającym efektywność energetyczną nie powinny dopuszczać pochopnych rozwiązań, których skutkiem jest m.in. wstrzymanie działalności. Niezbędne analizy i systemowe spojrzenia na zarządzanie energią umożliwią wskazanie optymalnych kierunków działań biorąc pod uwagę specyficzne uwarunkowania danego podmiotu.

Istotnym jest natomiast zmobilizowanie poszczególnych podmiotów do podjęcia inicjatywy w kierunku wskazanym w ustawie i rzeczywiste pełnienie tzw. wzorcowej roli w oparciu o rzetelnie przygotowany i systematycznie wdrażany plan działań.

Minister Klimatu i Środowiska stale monitoruje dynamicznie zmieniającą się sytuację gospodarczą i energetyczną w kraju. Działając w granicach i na podstawie obowiązującego prawa podejmuje wszelkie możliwe i niezbędne kroki, w tym legislacyjne i edukacyjne, w kierunku wdrażania rozwiązań służących ochronie wszystkich odbiorców energii elektrycznej, mając na względzie bezpieczeństwo
energetyczne państwa.

Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
Autor: Redakcja CIRE.PL
KOMENTARZE
Bądź na bieżąco
Podając adres e-mail wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie treści marketingowych w postaci newslettera pocztą elektroniczną od Agencji Rynku Energii S.A z siedzibą w Warszawie.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
altaltalt
Więcej informacji dotyczących przetwarzania przez nas Państwa danych osobowych, w tym informacje o przysługujących Państwu prawach, znajduje się w polityce prywatności.
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.