Informacja na stronę
Drogi Użytkowniku,

Administratorem Twoich danych osobowych jest Agencja Rynku Energii S.A z siedzibą przy ul. Bobrowieckiej 3, 00-728 Warszawa, KRS: 0000021306, NIP: 5261757578, REGON: 012435148. W ramach odwiedzania naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO). Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszego serwisu, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta lub rejestracji do newslettera. Przetwarzamy dane, które podajesz, pozostawiasz lub do których możemy uzyskać dostęp w ramach korzystania z Usług.

Informacje dotyczące Administratora Twoich danych osobowych a także cele i podstawy przetwarzania oraz inne niezbędne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod wskazanym linkiem (tym linkiem). Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją, po skutecznym wniesieniu prawa do sprzeciwu Twoje dane nie będą przetwarzane o ile nie będzie istnieć ważna prawnie uzasadniona podstawa do przetwarzania, nadrzędna wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawa do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Twoje dane nie będą przetwarzane w celu marketingu własnego po zgłoszeniu sprzeciwu. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia na adres Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adres iod@are.waw.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd Agencji Rynku Energii S.A Wydawca portalu CIRE.pl
Przejdź do serwisu
2025-06-16 15:30
drukuj
skomentuj
udostępnij:
Kolejne odcinki linii kolejowych zyskują nowe oblicze, czyli PUN-y na torach

Kolejne odcinki linii kolejowych zyskują nowe oblicze, czyli PUN-y na torach

PKP PLK

Na trasie Żywiec – Zwardoń wymienianych jest 37 km torów, w Beskidzie Sądeckim pociągi wracają na zmodernizowany szlak, a na północy przygotowywany jest remont odcinka Malbork – Elbląg. Polskie Linie Kolejowe SA kontynuują z rozmachem prace torowe w całej Polsce, stawiając na nowe technologie i konkretne efekty: wyższe prędkości, cichsze tory, krótsze podróże.

↳ Inny news z tej branży

Po 25 latach do Karpacza wróciły pociągi

Polskie Linie Kolejowe SA kontynuują prace utrzymaniowe i modernizacyjne, a dzięki wykorzystaniu nowoczesnych maszyn do potokowej wymiany nawierzchni PUN, roboty postępują zgodnie z harmonogramem i przynoszą wymierne efekty dla pasażerów oraz przewoźników towarowych.

Beskid Sądecki: nowa jakość torów i obiektów

Od połowy kwietnia do połowy maja br. na linii kolejowej nr 96 Tarnów – Leluchów, na odcinku Stary Sącz – Piwniczna, prowadzone były intensywne prace utrzymaniowe i modernizacyjne. Zakres robót objął kompleksową wymianę nawierzchni torowej oraz modernizację sieci trakcyjnej na trasie Stary Sącz – Rytro – Młodów. 

Wymieniono podkłady drewniane na nowe strunobetonowe, podbito tor i oczyszczono mechanicznie podsypkę na ponad 16 km szlaku. Zrealizowano również wymianę rozjazdów. Naprawa objęła również infrastrukturę towarzyszącą – przebudowano przejazdy kolejowo-drogowe (w tym nawierzchnię, rogatki i dojazdy), a także przeprowadzono remont 62 obiektów inżynieryjnych. Prace obejmowały m.in. zabezpieczenia antykorozyjne elementów kamiennych, betonowych i stalowych, wymianę 113 mostownic oraz roboty przyobiektowe, tj. plantowanie terenu i zabudowa elementów wyposażenia. 

Zabudowa toru bezstykowego niemal na całym odcinku nie tylko zredukuje poziom hałasu i wibracji, ale również przyczyni się do większego komfortu jazdy. Na odcinku Piwniczna – Granica Państwa zrealizowane roboty pozwoliły na przekształcenie toru klasycznego w tor bezstykowy. Wymieniono ponad 42 km szyn i zamontowano 1000 nowych podkładów. Od czerwca, po wymianie torów na odcinku Stary Sącz – Piwniczna, pociągi będą mogły poruszać się z prędkością maksymalną do 90 km/h.

Odzyskane w trakcie prowadzonych robót materiały staroużyteczne zostaną przewiezione i wykorzystane do zabudowy w ramach kontynuacji robót na lk 96 na odcinku Tarnów – Stróże planowanej do realizacji w 2026 r. Efekty prowadzonych prac na odcinku Stary Sącz – Granica Państwa będą w pełni odczuwalne od grudnia 2025 r. po zakończeniu prac związanych z zabudową samoczynnych urządzeń przejazdowych na części przejazdów kolejowo-drogowych. 

Po wymianie torów na odcinku Stary Sącz – Piwniczna, pociągi będą poruszać się od czerwca z prędkością maksymalną 90 km/h. Po zakończeniu prac związanych z modernizacją systemu srk, od grudnia br. prędkość maksymalna na przeważającej części odcinka Stary Sącz – Rytro wzrośnie do 120 km/h.

Szybciej przez Wielkopolskę – tor po nowemu

Pod koniec maja kolejna z maszyn zakończyła prace na odcinku Stawiany – Sława Wlkp. (lk377). Zakres robót obejmował demontaż starego toru i ułożenie nowego na długości ponad 4 km. Do naprawy zastosowano materiały staroużyteczne, m.in. podkłady i szyny. Prace obejmowały także oczyszczenie tłucznia i budowę toru bezstykowego na całym odcinku podlegającemu naprawie. Efektem prac jest przygotowany szlak do prowadzenia ruchu pociągów z prędkością do 120 km/h.

Żywiec – Zwardoń: 37 km nowych torów w Beskidach

Na linii kolejowej nr 139 na odcinku Żywiec – Zwardoń, gdzie roboty utrzymaniowe rozpoczęły się 9 czerwca i potrwają do 20 czerwca 2025 r., prowadzona jest intensywna wymiana nawierzchni kolejowej na długości ponad 35 km. Prace obejmują całkowity demontaż starych szyn i podkładów, które zostaną zastąpione nowymi. 

Klasyczne złącza szynowe są sukcesywnie zastępowane złączami zgrzewanymi i spawanymi, co pozwoli ograniczyć poziom hałasu i wibracji, a tym samym zmniejszyć oddziaływanie linii na otoczenie. Po zakończeniu wymiany toru, na szlak wjedzie oczyszczarka tłucznia, wykonane zostaną złącza zgrzewane szyn, a tor zostanie odpowiednio wyregulowany i ustabilizowany. Efektem tych działań będzie znaczna poprawa parametrów eksploatacyjnych trasy. 

Na odcinku Wilkowice Bystra – Żywiec dla pociągów pasażerskich prędkość maksymalna wzrośnie z obecnych 60-70 km/h do 140 km/h, z lokalnymi ograniczeniami do 110 km/h wynikającymi z uwarunkowań geometrycznych. Natomiast na odcinku Węgierska Górka – Zwardoń, z wyłączeniem modernizowanej wcześniej stacji Zwardoń, prędkość zwiększy się z 50 km/h do 70-80 km/h, z krótkimi fragmentami, na których pociągi będą mogły poruszać się z prędkością 90-100 km/h. 

Osiągnięcie tych parametrów wymaga również wdrożenia dodatkowych prac w zakresie przebudowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym, które realizowane będą w ramach odrębnego zadania. Zakładane prędkości będą zatem wdrażane stopniowo, w miarę postępu prac i odbiorów technicznych.

Malbork – Elbląg: inwestycja, która przyspieszy region

W drugiej połowie czerwca zaplanowano także prace przy użyciu maszyny PUN, na odcinku Malbork – Elbląg (lk204), które stanowią I etap rewitalizacji infrastruktury technicznej realizowanej do końca bieżącego roku. W ramach zaplanowanych prac wymieniona zostanie nawierzchnia obu torów – nowe szyny, podkłady strunobetonowe oraz oczyszczona i uzupełniana podsypka tłuczniowa zostaną ułożone łącznie na długości ok. 50 km (w każdym z obu torów linii na długości ok. 25 km). 

Prace obejmą także regulację sieci trakcyjnej, wymianę nawierzchni drogowej na przejazdach kolejowo-drogowych oraz zabudowę torów bezstykowych, co poprawi komfort jazdy i ograniczy hałas. W ramach planowanego II etapu, który nie ma jeszcze zapewnionego finansowania, przewidziano dodatkowo montaż aktywnych urządzeń zabezpieczenia ruchu na trzech przejazdach oraz modernizację elementów sieci trakcyjnej w celu dostosowania jej do prędkości do 160 km/h. Kompleksowa realizacja obu etapów rewitalizacji pozwoli na znaczące zwiększenie parametrów eksploatacyjnych linii i uzyskanie prędkości do 160 km/h na ok. 44 kilometrach torów (po 22 km w każdym z torów).

Maszyny PUN pozwalają na szybkie i zautomatyzowane prowadzenie robót torowych, z jednoczesnym usuwaniem zużytych elementów i układaniem nowych. Taka technologia znacząco skraca czas realizacji i minimalizuje wpływ robót na ruch kolejowy. Dzięki prowadzonym pracom poprawia się jakość infrastruktury kolejowej, co przekłada się na bezpieczeństwo, komfort i skrócenie czasu podróży.

↳ Inny news z tej branży

Wszedł w życie wakacyjny rozkład PKP, dużo nowych połączeń nad morze
Artykuł powstał bez wsparcia narzędzi sztucznej inteligencji. Wydawca portalu CIRE zgadza się na włączenie publikacji do szkoleń treningowych LLM.
Autor: Redakcja CIRE.PL
KOMENTARZE
©2002-2021 - 2025 - CIRE.PL - CENTRUM INFORMACJI O RYNKU ENERGII

Niniejsza strona korzysta z plików cookie

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie.

Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.

Korzystanie z plików cookie innych niż systemowe wymaga zgody. Zgoda jest dobrowolna i w każdym momencie możesz ją wycofać poprzez zmianę preferencji plików cookie. Zgodę możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj wszystkie". Jeżeli nie chcesz wyrazić zgód na korzystanie przez administratora i jego zaufanych partnerów z opcjonalnych plików cookie, możesz zdecydować o swoich preferencjach wybierając je poniżej i klikając przycisk „Zapisz ustawienia".

Twoja zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać, zmieniając ustawienia przeglądarki. Wycofanie zgody pozostanie bez wpływu na zgodność z prawem używania plików cookie i podobnych technologii, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem. Korzystanie z plików cookie ww. celach związane jest z przetwarzaniem Twoich danych osobowych.

Równocześnie informujemy, że Administratorem Państwa danych jest Agencja Rynku Energii S.A., ul. Bobrowiecka 3, 00-728 Warszawa.

Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz mechanizmie plików cookie znajdą Państwo w Polityce prywatności.